(virus) på debian ?
Fra : carsten

Dato : 22-05-06 07:02

Hej NG
jeg har lige opdaget noget udsædvanlig, nemlig at modtage spam mail fra min
Debian server, som har en postfix mail server kørende, jeg er lidt på
barbund med hensyn til hvordan jeg takler problemet.
/Carsten

Fra : Leif Neland

Dato : 22-05-06 07:17

carsten wrote:
> [...]
> fra min Debian server, som har en postfix mail server kørende, jeg er
> lidt på barbund med hensyn til hvordan jeg takler problemet.

Lad os se det, incl headers.
Så er det nok lidt lettere at råde.

Leif

Fra : carsten

Dato : 22-05-06 07:28

Leif Neland wrote:

> Lad os se det, incl headers.
> Så er det nok lidt lettere at råde.
>
> Leif

mail #1

To: webmaster@becamo.dk
Date: Mon, 22 May 2006 03:33:42 +0200 (CEST)
From: webmaster@becamo.dk

email advertise your web site to 8,000,000 people for free
http://www.broadcastemailcorporation.org

this non-commercial offer is solely intended for non-commercial
charities only. press charity info option on site for details.
this email offer is not a commercial service for sale/lease/trade.

mail #2

To: postmaster@becamo.dk

Date: Mon, 22 May 2006 03:34:37 +0200 (CEST)
From: root@becamo.dk

[...]

Sådan her er de tre mystiske mail's
hvad han man få ud af dem ?
Mail #2 indeholder min egen ip adresse
/Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-05-06 07:44

carsten <spam@spam.dk> writes:

> mail #1

> by debian (Postfix) with SMTP id 0F3A04AF7A
> for <webmaster@becamo.dk>; Mon, 22 May 2006 03:33:42 +0200 (CEST)

[...]

> mail #2
> by debian (Postfix) with SMTP id 2A12D4AF79
> for <postmaster@becamo.dk>; Mon, 22 May 2006 03:35:03 +0200 (CEST)

[...]

> mail #3
> (p4188-ipbf203hiraide.tochigi.ocn.ne.jp [124.84.101.188])
> by debian (Postfix) with SMTP id 9304F4AF79
> for <root@becamo.dk>; Mon, 22 May 2006 03:34:37 +0200 (CEST)

Den relevante header er den received-header din egen mailserver sætter
ind. Det burde være den jeg har klippet ud ovenfor. Postfix bruger
cirka følgende format:

by <din maskine> (Postfix) with SMTP id <Postfix-ID>
for <modtager>; <dato>

"helo-adresse" er hvad afsender-serveren selv kalder sig. Dette kan du
ikke regne med har noget hold i virkeligheden. "IP-nummer" er
afsender-serverens IP-nummer og "reverse-DNS" er et muligt navn for
dette IP-nummer. Du kan stole på IP-nummeret, men ikke reverse-DNS[0].
"Postfix-ID" er hvad Postfix kalder den mail i denne session, det kan
du finde i din log-fil. Modtager og dato giver sig selv.

Jeg går ud fra at din ip-adresse er 212.242.48.198 (en cybercity-
adresse). Som du kan se står den i et felt som du ikke kan stole på,
den rigtige afsender er 205.161.198.22.

0) Jeg kan ikke lige huske om Postfix bare laver et rdns-opslag eller
om den slår op begge veje.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : carsten

Dato : 22-05-06 08:08

Peter Makholm wrote:

> [...]
> den rigtige afsender er 205.161.198.22.
>

> 0) Jeg kan ikke lige huske om Postfix bare laver et rdns-opslag eller

Med andre ord det er ikke min mail server der pludselig er gået grasat
og begyndt at sende spam til gud og hvermand !?

/Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-05-06 08:10

carsten <spam@spam.dk> writes:

> Med andre ord det er ikke min mail server der pludselig er gået grasat
> og begyndt at sende spam til gud og hvermand !?

Det mener jeg ikke man kan gå ud fra med de oplysninger du har sendt.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : carsten

Dato : 22-05-06 08:45

Peter Makholm wrote:

> Det mener jeg ikke man kan gå ud fra med de oplysninger du har sendt.

Tak, så vil jeg tørre af panden
/Carsten

Fra : Niels Callesøe

Dato : 23-05-06 02:26

carsten wrote in <news:44716be3$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>:

> Tak, så vil jeg tørre af panden

Du har nok brug for en tur eller to mere forbi postfix.org og
dokumentationen. Men hvis du bare gerne vil undgå den slags forvirrende
mails i fremtiden, så ret i din main.cf således at

smtpd_recipient_restrictions =
reject_invalid_hostname,
permit_mynetworks,
reject_unauth_destination,