Medieafspiller til Linux.
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 17-05-06 08:35

Hej gruppe.

Nogen der kender en god medie afspiller til Linux, som kan håndtere de
fleste filformater, f.eks følgende:

..ram
..mov
..mpeg
..mpg

Jeg har søgt lidt på apt men har ikke rigtig kunne finde noget. Synes
der var noget der hed vlc engang men kan ikke finde det mere, kan heller
ikke huske hvor mange formater det understøttede.

Mathias Mejborn

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-05-06 08:45

Mathias Mejborn wrote:
> [...]
> der var noget der hed vlc engang men kan ikke finde det mere, kan heller
> ikke huske hvor mange formater det understøttede.

Jeg bruger mpålayer og xine lidt i flæng... Har ikke oplevet noget
de to ikke har kunnet.

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-05-06 09:23

Magnus Pedersen wrote:
> Jeg bruger mpålayer og xine lidt i flæng... Har ikke oplevet noget de to
> ikke har kunnet.

Så har du vist ikke prøvet at få MPlayer til at håndtere DVD-menuer?

Til gengæld er MPlayer rimelig effektiv.

Peter

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-05-06 10:54

Peter Mogensen wrote:

> Så har du vist ikke prøvet at få MPlayer til at håndtere DVD-menuer?
>
> Til gengæld er MPlayer rimelig effektiv.
>
> Peter
Nej, det har jeg vist ikke. Ser somregel DVD'er på min
DVD-afspiller. Men det er der vist noget om, at mplayer ikke
ligefrem skal have ros for den del...

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 17-05-06 12:41

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Så har du vist ikke prøvet at få MPlayer til at håndtere DVD-menuer?

Men det kan xine.

Niels Dybdahl

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-05-06 13:21

Niels Dybdahl wrote:
> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Men det kan xine.

Ja... og Ogle... og flere andre. Men min erfaring er at MPlayer
afspiller væsentlig mere flydende end de andre. Så hvis man kan finde
det rigtige kapitel uden menu'en så foretrækker jeg MPlayer.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 17-05-06 15:54

Den Wed, 17 May 2006 10:23:28 +0200 skrev Peter Mogensen:

> Så har du vist ikke prøvet at få MPlayer til at håndtere DVD-menuer?

Er der nogen der gider se DVD-menuer?

Jeg ved ikke med dig, men jeg plejer hellere at ville se filmen. Og
når man lige har 5 minutter til at se lidt af en film, og det tager
5 minutter at komme igennem menuer, reklamer, FBI-warnings osv, så
synes jeg faktisk det er en fordel at mplayer springer skidtet over.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-05-06 09:50

Kent Friis wrote:
> Er der nogen der gider se DVD-menuer?

Nej, men der er nogen, der syntes det er lettere til f.eks. at finde en
commentary på det rigtige sprog.

Ja - hvis du kun vil se kapitel 1.

Peter

Fra : Thomas Larsen

Dato : 18-05-06 11:14

On 2006-05-18, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Ja - hvis du kun vil se kapitel 1.

Du kan sagtens afspille en hel title eller et range af kapitler (svjh),
du kan i det hele taget afspille langt det meste i MPlayer. Men det
kræver at man sætter sig lidt ind i hvordan den virker, men man-filen er
let forståelig og fyldt med eksempler.

/Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-05-06 07:54

Thomas Larsen wrote:

> Du kan sagtens afspille en hel title eller et range af kapitler (svjh),
> du kan i det hele taget afspille langt det meste i MPlayer.

Ehh... ja!? Har jeg sagt andet??

> Men det
> kræver at man sætter sig lidt ind i hvordan den virker, men man-filen er
> let forståelig og fyldt med eksempler.

Min eneste pointe var at MPlayer ikke kunne vise DVD-menuer og det
derfor godt kunne være svært at finde det rigtige kapitel. Jeg har
aldrig skrevet at den kunne afspille det. Personligt bruger jeg MPlayer
til alt, men jeg ved også at jeg nogen gange må hjælpe andre med at
finde et kapitel. Ikke alle DVD'er er bygget op så det man ønsker er et
af de 4 første kapitler.

Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-05-06 10:58

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Så har du vist ikke prøvet at få MPlayer til at håndtere DVD-menuer?

Jeg mener heller ikke lige jeg fandt en let måde at få mplayer til at
spille et bestemt lydsport fra en film i MP4-format. Det gjorde jeg
let med VLC.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 17-05-06 11:27

Peter Makholm wrote:

> Jeg mener heller ikke lige jeg fandt en let måde at få mplayer til at
> spille et bestemt lydsport fra en film i MP4-format.

Når mplayer starter printer den en liste over tilgængelige
lyd/video/subtitle-spor. Herefter er det bare at køre mplayer -aid # <fil>
hvor # er nummeret på det lydspor du vil køre. Det her aldrig slået fejl
her (heller ikke for mp4).

--
//anders

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-05-06 08:55

Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> writes:

> Nogen der kender en god medie afspiller til Linux, som kan håndtere de
> [...]

VLC er den jeg har bedst erfaring med i forhold til at kunne afspille
alt lige ud af æsken, men jeg tror ikke at forskellen til mplayer er
specielt stor.

http://www.videolan.org/vlc/

'apt-cache search vlc' finder også rigtig nok en vlc-pakke.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 17-05-06 08:55

"Mathias Mejborn" <mame06@ceus.dk> wrote in message
> [...]
> var noget der hed vlc engang men kan ikke finde det mere, kan heller ikke
> huske hvor mange formater det understøttede.

VLC: http://www.videolan.org/vlc/ Den klarer ihvertfald mpeg filerne (.mpeg,
..mpg etc).
..ram er et realplayer format:
http://www.linuxheadquarters.com/howto/apps/realplayer.shtml
..mov er et quicktime (apple) format, som ifølge
http://www.infoanarchy.org/wiki/index.php/Quicktime/Linux nok vil give
større problemer.
Derudover findes der Microsofts formater, som det nok også vil være umuligt
at kunne spille alle sammen.

Du finder nok ikke en enkelt afspiller som kan klare det hele.

Niels Dybdahl

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 18-05-06 10:17

Niels Dybdahl wrote:
> [...]
> at kunne spille alle sammen.
>
> Du finder nok ikke en enkelt afspiller som kan klare det hele.

Hvilke spejle bruger i? Jeg har følgende, men ingen af dem indeholder vlc.

deb http://security.debian.org/ etch/updates main contrib
deb-src http://security.debian.org/ etch/updates main contrib
deb ftp://ftp.dkuug.dk/pub/debian etch main contrib non-free
deb ftp://mirrors.telianet.dk/pub/mirrors/ftp.debian.org/debian etch
main contrib non-free
deb-src ftp://mirrors.telianet.dk/pub/mirrors/ftp.debian.org/debian
etch main contrib non-free
deb ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian etch main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian etch main contrib non-free

Mathias Mejborn

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 19-05-06 09:19

> [...]
> deb ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian etch main contrib non-free
> deb-src ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian etch main contrib non-free

Jeg kører Fedora og ikke Debian.

Niels Dybdahl

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 18-05-06 16:07

On Wed, 17 May 2006 09:35:13 +0200, Mathias Mejborn wrote:

> Hej gruppe.
>
> Nogen der kender en god medie afspiller til Linux, som kan håndtere de
> fleste filformater, f.eks følgende:
>
> .ram

Det er noget real media, ikke?
Min erfaring er at det er frygteligt besværligt at afspille under linux,
men det er måske bare et spørgsmål om at installere rette codec?

Jeg bruger i øvrigt aldrig andet end mplayer.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-05-06 16:17

Den Thu, 18 May 2006 17:07:05 +0200 skrev Tomas Pedersen:

> Det er noget real media, ikke?
> Min erfaring er at det er frygteligt besværligt at afspille under linux,

Har du prøvet Real-Player?

> men det er måske bare et spørgsmål om at installere rette codec?
>
> Jeg bruger i øvrigt aldrig andet end mplayer.

Mplayer har realplayer-codecs i den store pakke. Det er dog ikke
alle filer de er lige glade for.

Mvh
Kent

Fra : Mogens V.

Dato : 20-05-06 11:19

Kent Friis wrote:

> Har du prøvet Real-Player?

> Mplayer har realplayer-codecs i den store pakke. Det er dog ikke
> alle filer de er lige glade for.

Ligesom at installere codec pakker til brug med xine.
Har ikke prøvet mplayer; med xine skal man installere libdvdcss og,
afhængig af distro (her slack/2.6.10) oprette et par dirs:
mkdir ~/.xine
touch ~/.xine catalog.cache (maybe needed, maybe autocreated)

MHT codecs, oh dear... jeg hentede to pakker, husker ikke hvor:
all-20050412.tar.bz2 og essential-20050412.tar.bz2
Med all-xxx kan jeg afspille stort all formater, men .wmv giver for det
meste problemer. Nogle gange ok, andre gange crasher xine, ind i mellem
låser maskinen solid; ikke engang magic sysrq seq. hjælper.

MHT diskussionen om DVD menuer... Xine viser fint menuerne, og med et
par Playback->Next MRL kommer man ganske hurtigt til selve content.

jeg har oplevet en enkelt leje DVD (Flight of the Phoenix, lige før de
crasher i ørkenen) som hver gang inden for +/- 5sec samme sted låste
xine. Måske fejl på medie, byttede i forretningen, same thing.

--
Kind regards,
Mogens V.