2 unix på en pc
Fra : andy

Dato : 12-05-06 17:51

Hej Ng jeg har et spørgsmål.

Jeg har et kørende linux "gentoo" men da jeg gerne vil teste nogle andre
unixer som muligvis skal køre på mine server vil jeg høre om det er
muligt og eventuel hvordan.
Det er følgende unixer jeg har tænkt at ville teste. FreeBSD Slackware
Debian.
Findes Debian med understøtelse af server software til et IBM
serverraid3 kort. Da jeg udmilbart kan boote på min nuværende debian bootcd.

jeg har delt min hd op så de 3 i fdisk er til hda1=boot hda2=swap hda3=/
og har ca 1/2 af hd fri til en ny unix.

På fordhånd tak

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-05-06 18:18

andy <andy@tele.dk> writes:

> Hej Ng jeg har et spørgsmål.
>
> Jeg har et kørende linux "gentoo" men da jeg gerne vil teste nogle andre
> unixer som muligvis skal køre på mine server vil jeg høre om det er
> muligt og eventuel hvordan.

Det er muligt og burde stort set bare være at gøre det.

Med to linuxsystemer kan du umidelbart dele swap-partiton og du kan
lade lilo eller grub boote begge systemer direkte. Grub kan vist loade
FreeBSD's loader og lilo skal du have gang i noget chainloading.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-05-06 21:27

On Fri, 2006-05-12 at 18:51 +0200, andy wrote:
> Hej Ng jeg har et spørgsmål.
>
> Jeg har et kørende linux "gentoo" men da jeg gerne vil teste nogle andre
> unixer som muligvis skal køre på mine server vil jeg høre om det er
> muligt og eventuel hvordan.

Du kan køre dem hver for sig, og have en bootloader der håndtere dette.

Eller du kan under dit nuværende kørende os, og herfra emulere en ny
maskine:

o vmware player (et kommicielt software der er gratis), se
http://www.vmware.com/download/player/
http://www.hackaday.com/entry/1234000153064739/

o qemu, en gratis emulator til flere platformer og af flere platformer,
se: http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/
http://www.claunia.com/qemu/

o Xen, se evt.
http://wiki.xensource.com/xenwiki/OSCompatibility
http://www.cl.cam.ac.uk/Research/SRG/netos/xen/index.html

o bochs, se evt.
http://bochs.sourceforge.net/

Fra : andy

Dato : 13-05-06 20:21

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
> http://www.hackaday.com/entry/1234000153064739/
>
> o qemu, en gratis emulator til flere platformer og af flere platformer,

Jeg har kigget lidt på vmware. Men hvilken vmware er det player? og skal
jeg instalere vmware & så instalere eks debian/Freebsd i en kørende
virtual machin. og skal de instaleres på hd?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-05-06 20:33

fOn Sat, 13 May 2006 21:21:17 +0200, andy <andy@tele.dk> wrote:

>Jeg har kigget lidt på vmware. Men hvilken vmware er det player? og skal
>jeg instalere vmware & så instalere eks debian/Freebsd i en kørende
>virtual machin. og skal de instaleres på hd?

Du skal ikke bruge playeren, men den workstation udgave der passer til
dit host system (Windows eller Linux).

Du kan få en prøve version, uden det koster penge.

Den måde det fungerer på, er at du installerer med den virtuelle
harddisk som en fil på din harddisk (eller en partition for sig, men
det er avanceret brug).

VMWare fungerer ret godt - jeg bruger det både til Windows (98, ME,
2000, XP og server versioner) samt Unix (FreeBSD, Linux, Solaris).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : andy

Dato : 14-05-06 00:20

Nicolai Lang wrote:

> [...]
>
> VMWare fungerer ret godt - jeg bruger det både til Windows (98, ME,
> 2000, XP og server versioner) samt Unix (FreeBSD, Linux, Solaris).

Tak for det. Men har et lille problem. har instaleret den og får at vide
at jeg skal køre et script /opt/vmware/workstation/bin/vmware-config.pl
det går ok men ved ikke lige hvad jeg skal gøre med hensyn til opsætning
af virtuelnetwærk, efter hvad jeg kan læse mig frem til skal jeg køre
det som bridged og det gør jeg men får til sidst følgende.

> * Starting VMware services: [ ok ]

> * Virtual machine monitor [ !! ]

> * Virtual ethernet [ !! ]

> * Bridged networking on /dev/vmnet0 [ ok ]

kan se at der er fejl i virtuel machine monitor & virtuel netwærk.
og får da også en fejlmelding hvis jeg prøver at starte vmware
> localhost ~ # /etc/init.d/vmware start
> * VMware Workstation is installed, but it has not been (correctly) configured
> * for the running kernel. To (re-)configure it, invoke the
> * following command: /opt/vmware/workstation/bin/vmware-config.pl.
> * VMware is not properly configured! See above.

har prøvet ca 50 forskælige opsætninger både med og uden nat.

Fra : Claus

Dato : 15-05-06 10:51

andy wrote:

> har prøvet ca 50 forskælige opsætninger både med og uden nat.

Du skal have kernel-source installeret.
Hvis kernen er blevet opdateret med patch kan du installere den kerne
der oprindeligt svarer til kernel-sourcen således at versionsnumrerne er
de samme.

Da det er et gængs suseproblem kan det være at du kan finde inspiration her:

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/15963.html

men kan du ikke bruge xen istedet for?

http://sourceforge.net/projects/xen/

mvh claus

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-05-06 18:26

On Sun, 14 May 2006 01:19:30 +0200, andy <andy@tele.dk> wrote:

Hej Andy,

>af virtuelnetwærk, efter hvad jeg kan læse mig frem til skal jeg køre
>det som bridged og det gør jeg men får til sidst følgende.

Ja, Bridged er det mest optimale synes jeg.

>kan se at der er fejl i virtuel machine monitor & virtuel netwærk.
>og får da også en fejlmelding hvis jeg prøver at starte vmware

Ja, det virker som om det ikke er rigtig initialiseret, desværre har
jeg lidt svært ved at hjælpe med den del, da jeg primært bruger
Windows som host.

Jeg har brugt Linux versionen, men det er en del år siden - dengang
kørte jeg blot installeringsprogrammet og så virkede det.

Du må prøve at sikre at .pl skrivet ikke giver fejl (du har vel Perl
installeret?) og ellers søge lidt på VMWare's site, evt. spørge dem.

Hel dog lykke ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-06 19:46

On Sun, 2006-05-14 at 21:33 +0200, Nicolai Lang wrote:

> Du skal ikke bruge playeren, men den workstation udgave der passer til
> dit host system (Windows eller Linux).

Nogen grund til den anbefaling?

Jeg bruger vmware playeren til at installere og køre diverse operativ
systemmer, se evt.

http://www.linuxforums.org/applications/using_vmware_player_to_test_linux_distributions.html

Følgende er kan klart anbefaldes at læse:
http://www.ffnn.nl/pages/articles/linux/vmware-player-image-creation.php

Vmware's konfigurationsfil er ikke særlig kompleks. Flere mennesker har
lavet værktøjer til at bygge dem. Se evt.

http://www.virtualization.info/2005/12/guide-to-create-vmx-files-for-vmware..html