distro til Gammel PC..
Fra : Rene Nielsen

Dato : 11-05-06 16:44

Er der nogen, som skulle have nogle forslag til, hvad der egner sig til
en lidt gammel computer - herunder Grafisk manager.. (Gnome/KDE og lign.)

Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun
bruges til internet og lidt skriven..

Med venlig hilsen
Rene'

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-06 18:36

Rene Nielsen <spamtrap@renenielsen.net> writes:

> Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun
> bruges til internet og lidt skriven..

Prøv at boote på Damn Small Linux og se om det kører tilfredsstillende.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : andy

Dato : 10-05-06 18:48

Rene Nielsen wrote:
> [...]
> en lidt gammel computer - herunder Grafisk manager.. (Gnome/KDE og lign.)
>
> Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun

Det kommer lidt an på hvor meget du har arbejdet med linux, jeg vil
anbefale gentoo,debian hvis har styr på linux. Da du i dem selv
bestemmer hvor meget der skal instaleres. og findes mange pakker til
dem. af windows-manger skal du være klar over at gnome & kde er nogle
store pakker. Og de kræver en del af din pc. prøv eventuel nogle af de
simple og se om de passer dig. da det er meget smag & behag hvordan de
skal virke & se ud.

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-05-06 20:17

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> Jeg sagde heller ikke, at et generelt Gentoo-system er mere stabilt. Jeg
> sagde: "at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt de
> fleste binære distributioner". - Læg mærke til *velkonfigureret*
> bemærkningen,

Ethvert velkonfigureret[0] system er mere stabilt end langt de fleste
distributioner.

0) Hvis det er konfigureret med henblik på stabilitet.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 21:09

Peter Makholm skrev:

> Ethvert velkonfigureret[0] system er mere stabilt end langt de fleste
> distributioner.
>
> 0) Hvis det er konfigureret med henblik på stabilitet.

Helt enig!!! Men der findes ikke desto mindre også distributioner, hvor
et _velkonfigureret_ system ikke nødvendigvis altid er stabilt, da der
kan være gået på kompromis med testprocedurerne for pakkerne. Igennem
årene har der været hundredevis af eksempler på, at distributioner er
blevet frigivet et par uger (eller måneder) for tidligt, hvor yderligere
testing kunne have været at foretrække.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 11-05-06 19:47

Den Thu, 11 May 2006 17:43:54 +0200. skrev Rene Nielsen:

> [...]
> en lidt gammel computer - herunder Grafisk manager.. (Gnome/KDE og lign.)
>
> Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun

Jeg vil tro at de fleste distroer vil køre fint på din maskine.
Så vælg den du bedst kan lide.

Jeg ville nok vælge pclinuxos fordi du får bl.a java med i
installationen, og diverse video codecs er installeret fra
begyndelsen. Det er de ikke på de fleste andre distroer.
Eller prøv den danske udgave af pclinuxos, keldix, fra keldix.com
Den har dansk de fleste steder.

Hilsen
keld

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-05-06 20:31

Rene Nielsen wrote:
> [...]
> en lidt gammel computer - herunder Grafisk manager.. (Gnome/KDE og lign.)
>
> Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun

Vælg den som dem der skal hjælpe dig bruger - du kan køre dem alle, men
du behøver selvfølgelig ikke køre apache, mysql, postfix, samba men i
stedet skal du installere openoffice.

JØrn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-06 20:49

Jørn Hundebøll <spamnews3@dblue.dk> writes:

> men i stedet skal du installere openoffice.

OpenOffice er ualmindelig glubsk med hensyn til Ram, og jeg er ikke
sikker på det vil køre tilfredsstillende.

Måske AbiWord? Den kan svjv arbejde med RTF-filer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-05-06 21:26

On Thu, 11 May 2006 21:49:05 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske AbiWord? Den kan svjv arbejde med RTF-filer.
Seneste version - 2.4.2, understøtter også ODF.
Hvis der også skal fumles med regneark, er gnumeric et godt bud; og så
er den faktisk ret godt til at importerer Excel.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-05-06 20:49

On Wed, 10 May 2006 19:47:57 +0200, andy wrote:

> Det kommer lidt an på hvor meget du har arbejdet med linux, jeg vil
> anbefale gentoo,
[...]

Gentoo på en 400 MHz Pentium 2?

Skal man ikke længere selv oversætte alting i Gentoo?

Mvh.

--
"American cars are ugly because American car companies Adam Sjøgren
are run by people with bad taste." asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 12-05-06 17:28

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-05-06 17:28

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Tranholm:
> Rådet om anvendelse af Gentoo kan såmænd være meget hensigtsmæssigt,
> hvis du ønsker at få det maksimale ud af dine systemressourcer. Og for
> en 400 MHz Pentium 2 kan dette være ønskeligt...

Jeg vil gerne se noget der påviser en konkret hastighedsforbering fordi
du selv hælder det hele gennem gcc. Generelt har det været meget
sparsomt med andet end andtydninger om at der skulle være noget konkret.
Jeg har også svært ved at gennemskue den egentlige logik argumentet.

> Personligt ville jeg nok vælge Debian i stedet, da det er nemmere, men
> Gentoo har nogle styrker i relation til maksimal udnyttelse af computeren.

Hvilke styrker?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-05-06 18:28

> [...]
> sparsomt med andet end andtydninger om at der skulle være noget konkret.
> Jeg har også svært ved at gennemskue den egentlige logik argumentet.

Mit gæt er også at vi maximalt snakkker enkeltcifrede procents forbedring.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-05-06 20:40

On Fri, 12 May 2006 17:27:52 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Mit gæt er også at vi maximalt snakkker enkeltcifrede procents
> forbedring.

Jeg læste engang en artikel på nettet, hvor dette blev aftestet.
Resultatet var, at der kunne påvises hastighedsforøgelser på mellem
3-5%. Hvis maskinen ikke er hurtigere end som så, sammenholdt med det
forøgede besvær, er det næppe hastighed, der skal inddrages som
argument. Eneste valide argument, jeg kan acceptere, er, hvis man vil
kunne styre de valgte options under compilering ned i mindste detalje.
Næppe et issue for Rene.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-05-06 20:48

On Fri, 12 May 2006 21:39:50 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg læste engang en artikel på nettet, hvor dette blev aftestet.
> Resultatet var, at der kunne påvises hastighedsforøgelser på mellem
> 3-5%. Hvis maskinen ikke er hurtigere end som så, sammenholdt med det
Glemte helt pointen
Ovenstående resultat var kun muligt, hvis tester valgte den optimale
kombination af options i forhold til kerne og arkitektur. Oversættelse
med forvalgte options gav ingen påviselige ændriger i forhold til
binære distributioner. Konklusionen må derfor være: Har du ikke et
indgående kendskab til din hardware og stor viden om linuxkernen, er det
ikke besværet værd. Al anden argumentation har kun geek-værdi:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-05-06 06:58

I dk.edb.system.unix, skrev Michael Rasmussen:
> [...]
> indgående kendskab til din hardware og stor viden om linuxkernen, er det
> ikke besværet værd. Al anden argumentation har kun geek-værdi:-\

Og hvad var det så i forhold til? Selvom jeg benytter en binær
distribution der generelt er oversat til i386 så har jeg da en i686
kerne og i686-optimerere libc.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-06 10:19

On Sat, 13 May 2006 05:58:27 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Og hvad var det så i forhold til? Selvom jeg benytter en binær
> distribution der generelt er oversat til i386 så har jeg da en i686 kerne
> og i686-optimerere libc.
Det var selvfølgeligt i forhold til, hvilke muligheder man havde i den
binære distribution, så glibc og kerne i 686 men ellers kun
standardpakkerne.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : andy

Dato : 14-05-06 00:49

Michael Rasmussen wrote:

> Det var selvfølgeligt i forhold til, hvilke muligheder man havde i den
> binære distribution, så glibc og kerne i 686 men ellers kun
> standardpakkerne.

jeg må selv sige at jeg køre gentoo af 2 årsager den har en ged pakke
håntering & jeg har selv styr på hvad der er instaleret.
Men vil nok sige at det er lidt overkill til en gammel pc.
Men det var kun et af flere forslag

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-05-06 06:50

> jeg må selv sige at jeg køre gentoo af 2 årsager den har en ged pakke
> håntering & jeg har selv styr på hvad der er instaleret.

Se jeg kører debian af de 2 grunde, men bruger ingen tid overhovedet på
at oversætte noget som helst

Thomas

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 18:52

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> indgående kendskab til din hardware og stor viden om linuxkernen, er det
> ikke besværet værd. Al anden argumentation har kun geek-værdi:-\

Lyder meget sandsynligt!!! Men udover optimeringen til din hardware
ligger der jo også i Gentoo arkitekturen, at de kompilerede programmer
bliver optimeret til din software-valg, hvor der i mange situationer kun
bliver kompileret support for dine valgte løsninger. I langt de fleste
binære distributioner vil der i programmerne være understøttelse af
langt flere software og/eller hardwareløsninger end du faktisk anvender,
da et program fx. både skal kunne anvendes sammen med postgresql og
mysql, hvor Gentoo i højere grad tilpasser programmerne til dine
specifikke krav...

Der er heller ikke kun tale om hastighedskrav, jeg vil også vove at
påstå, at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt de
fleste binære distributioner.

Men en del af Linux-tanken er jo også, at vi frit kan vælge vores
yndlingsdistribution. Og hver linux-bruger har sin egen
yndlingsdistribution, hvor argumenterne for, hvorfor det netop er denne
distribution, kan være meget forskellige fra linux-bruger til
linux-bruger. Gentoo har sine styrker, og andre distributioner har deres
styrker.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 15-05-06 19:11

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> Der er heller ikke kun tale om hastighedskrav, jeg vil også vove at
> påstå, at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt de
> fleste binære distributioner.

En interessant påstand, hvordan vil du underbygge det?

--
Allan Willems Joergensen

"Well that is really, really... useless!" -- Mike Nelson

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 19:51

Allan Willems Joergensen skrev:

> En interessant påstand, hvordan vil du underbygge det?

Det kan jeg ikke... Det er min personlige erfaring, der taler i denne
påstand.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 15-05-06 20:00

> Det kan jeg ikke... Det er min personlige erfaring, der taler i denne
> påstand.

Jeg vil ikke anfægte Gentoos stabilitet, ligesom nogle aspekter af USE
er smarte, men min erfaring er ikke at det er mere stabilt end en given
binær distribution.

--
Allan Willems Joergensen

"Whoa! Is this the weather channel?" - Butt-Head

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 20:15

> [...]

sagde: "at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt de
fleste binære distributioner". - Læg mærke til *velkonfigureret*
bemærkningen, hvor du muligvis giver afkald på stabilitet, hvis du
presser hardwaren til at yde det maksimale. Men det vigtige for Gentoo
er, at du selv kan vælge, hvorvidt du ønsker et stabilt system eller et
system, der er optimeret for ydelse. Du bestemmer selv...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-06 23:37

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> er, at du selv kan vælge, hvorvidt du ønsker et stabilt system eller et
> system, der er optimeret for ydelse. Du bestemmer selv...

Æh, nu hoppede kæden af.

Hvis systemet er ustabilt og går ned yder det da ikke særlig godt :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-05-06 19:53

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Æh, nu hoppede kæden af.
>
> Hvis systemet er ustabilt og går ned yder det da ikke særlig godt :)

Et ustabilt system kan sagtens køre i dagevis uden problemer, og på min
bærbare computer anvender jeg selv, hvad jeg vil karakterisere som et
ustabilt system. Tro mig, jeg har ikke haft større problemer med dette
system indenfor de senere måneder, men hvis jeg skulle lave en
arbejdsopgave, hvor hele min fremtid afhang af computerens
databehandling, så ville jeg enten installere Gentoo eller Debian på den
bærbare computer, eller anvende én af mine stationære computere, der
allerede har mere stabile distributioner.

Årsagen til at jeg alligevel har valgt et "ustabilt" system til min
bærbare er, at jeg også er et luksusdyr, der nyder de grafiske
forbedringer i den nyeste software. Og da min bærbare alligevel ikke er
tændt 24 timer i døgnet (måske kun 10-12 timer), er systemet optimeret
til mine ønsker om brugerflade og ikke til stabilitet...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-06 23:36

> Det kan jeg ikke... Det er min personlige erfaring, der taler i denne
> påstand.

Ok, vil du så ikke være konkret og nævne hvilke ustabilitetsfænomener
du har set?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-05-06 19:35

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ok, vil du så ikke være konkret og nævne hvilke ustabilitetsfænomener
> du har set?

Det kan være alt fra, at postfix-systemet efter en arbejdskrævende
proces igennem flere timer pludselig holder op med at fungere og skal
genstartes. Og jeg har set nøjagtigt det samme for mysql, courier-imap,
.... på flere af de binære distributioner (ikke nødvendigvis på Debian
Stable, som jeg selv anvender på min server).

Hvis jeg starter en statistisk databehandling fra en mysql-database,
hvor databehandlingen er beregnet til at vare 4-5 dage, forventer jeg,
at computeren arbejder disse 4-5 dage og først stopper når
databehandlingen er færdig. Jeg har flere gange opbygget systemer ved
anvendelse af Gentoo og Debian Stable, der kan gøre dette, men jeg har
ligeledes oplevet mange problemer på en hel del andre distributioner,
hvor nøjagtigt den samme hardware, der kunne udføre opgaverne ved
anvendelse af Gentoo og Debian, giver fejlbeskeder efter 2-3 dages arbejde.

Så stabiliteten er, at computeren først stopper når den er færdig... Og
her har jeg bedre erfaringer med Gentoo og Debian end med andre
distributioner.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-06 20:10

> [...]

> Så stabiliteten er, at computeren først stopper når den er færdig... Og
> her har jeg bedre erfaringer med Gentoo og Debian end med andre

Ok, mine oplevelser er så ikke de samme som dine.

Jeg går naturligvis ud fra at til servermaskiner, er der benyttet
serverkomponenter?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-05-06 20:45

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ok, mine oplevelser er så ikke de samme som dine.

Vores observationer bliver naturligvis altid farvet af vores krav til
systemerne, og vores subjektive holdning til grundlaget bag systemerne.
For både Debian og Gentoo sætter jeg det naturligvis som et stort plus,
at systemerne ikke er designet med henblik på økonomisk profit, hvor
Open Source tankegangen smitter igennem i begge verdener.

> Jeg går naturligvis ud fra at til servermaskiner, er der benyttet
> serverkomponenter?

Der kan også være nogle økonomiske overvejelser i denne sammenhæng; for
en mindre virksomhed har man muligvis råd til at købe én mindre server,
hvor resten tager udgangspunkt i billigere løsninger. Men selv for
mindre virksomheder, kan der sagtens ligge nogle beregningstunge
opgaver, hvor det er vigtigt at få det maksimale ud af computerne. Og
det er muligt at lave en stabil maskine ud af økonomisk tilgængelige
komponenter...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-06 22:43

> [...]

> opgaver, hvor det er vigtigt at få det maksimale ud af computerne. Og
> det er muligt at lave en stabil maskine ud af økonomisk tilgængelige

Nu ved jeg ikke hvilke firmaer du snakker om, men en decideret
rackserver koster altså ikke specielt meget mere end en tilsvarende
selvbygger, og hvis maskinerne går ned efter et par dage med en
distribution ville jeg ikke turde stole på dem.

Bemærk venligst at jeg ikke taler om dobbelte strømforsyninger, upser,
osv osv, men bare at komponenterne er beregnet til at kunne køre med
fuld ydelse i dagevis.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-05-06 23:21

> [...]
>
> Bemærk venligst at jeg ikke taler om dobbelte strømforsyninger, upser,
> osv osv, men bare at komponenterne er beregnet til at kunne køre med

Min egen server er bare en helt almindelig standard-PC, hvor
RAM-blokkene er udskiftet med ECC-RAM, der er indsat en SCSI-kontroller
sammen med et par diske og indsat et ordentligt netværkskort. Denne
maskine har efterhånden kørt i et par år uden uplanlagte sammenbrud, så
det er bestemt muligt for små penge at lave en velfungerende server, der
rent faktisk også har aktive arbejdsindsatser (fx. bittorrent, apache,
mysql...) 24 timer i døgnet. Men størstedelen af komponenterne er bare
designet til almindelig hjemme-PC brug.

Men jeg overlever nok selvom min server går ned et par dage...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 19:27

On Mon, 15 May 2006 19:52:16 +0200, Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> anvender, da et program fx. både skal kunne anvendes sammen med
> postgresql og mysql, hvor Gentoo i højere grad tilpasser programmerne

Ovenstående argument er også, hvad jeg havde i tankerne, da jeg skrev
nedenstående i min forrige posting:

> [...]

> Der er heller ikke kun tale om hastighedskrav, jeg vil også vove at
> påstå, at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt

Er det din egen fornemmelse, eller har du beviser for ovenstående
påstand?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 19:53

Michael Rasmussen skrev:
> Er det din egen fornemmelse, eller har du beviser for ovenstående
> påstand?

Min egen fornemmelse... Jeg har ikke kendskab til empiriske
undersøgelser, der har undersøgt dette.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-05-06 19:35

> Der er heller ikke kun tale om hastighedskrav, jeg vil også vove at
> påstå, at et velkonfigureret Gentoo-system er mere stabilt end langt de
> fleste binære distributioner.

Hvad får dig til at tro det?

> [...]
> distribution, kan være meget forskellige fra linux-bruger til
> linux-bruger. Gentoo har sine styrker, og andre distributioner har deres

Enig. Jeg har (forsøgt) at bruge Gentoo. Jeg har bare ikke tålmodighed til
det Men Gentoos comunity er fremragende og så savner kunne debian
baserede distributioner godt bruge Gentoos hurtige init system.

Thomas

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-06 19:55

Thomas S. Iversen skrev:

> Hvad får dig til at tro det?

Min erfaring... Jeg har ikke empiriske undersøgelser, der undersøger dette.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-05-06 13:04

On Fri, 12 May 2006 13:50:18 +0200, Jacob wrote:

> Rådet om anvendelse af Gentoo kan såmænd være meget hensigtsmæssigt,
> hvis du ønsker at få det maksimale ud af dine systemressourcer. Og for
> en 400 MHz Pentium 2 kan dette være ønskeligt...

Vil du kunne få et udbytte der på nogen måde står mål med indsatsen
(f.eks. tidsmæssigt), når du skal bruge sådan en halv-gammel svend til
internet-adgang og lidt skrivning?

Det er vel ikke lige de brugsområder hvor 1% ekstra performance gør
den store forskel?

Jeg ville foretrække at lade dem med store maskiner bruge noget af al
deres overskydende CPU-kraft på en gang for alle at oversætte koden og
bygge pakkerne, og så høste frugten ved at installere dem på min gamle
æske

Mvh.

--
"It's like putting a moose in the blender Adam Sjøgren
-- a recipe for disaster!" - Hakon Wium Lie, Opera. asjo@koldfront.dk

Fra : Niels

Dato : 12-05-06 13:29

Rene Nielsen skrev:

> [...]
> en lidt gammel computer - herunder Grafisk manager.. (Gnome/KDE og lign.)
>
> Computeren er en 400Mhz Pentium 2 - med 256Mb RAM og 6Gb HD - skal kun

Jeg har en lignende maskine som kører fint med Debian og XFCE.

Xubuntu er beregnet til netop den slags maskiner. Jeg ved om der er en
preview ISO endnu, ellers kan man installlere Ubuntu og installere XFCE
derfra.