UTF-8 på Ubuntu
Fra : soren

Dato : 11-05-06 16:06

Jeg har ubuntu installeret og lige i øjeblikket kører systemet i
iso-8859-1. Det giver bl. a. problemer når jeg sender mail via
evolution med de danske bogstaver æ, ø og å. Hvordan får jeg
skiftet over til UTF-8 (DK)?

Søren

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-05-06 17:03

I dk.edb.system.unix, skrev soren:
> [...]
> iso-8859-1. Det giver bl. a. problemer når jeg sender mail via
> evolution med de danske bogstaver æ, ø og å. Hvordan får jeg

sudo dpkg-reconfigure locales

burde gøre tricket.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-05-06 18:23

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> sudo dpkg-reconfigure locales

I Dapper er det dog ændret. For at skifte til iso8859-1 har jeg ændret
en række filer til flg.:
# cat /var/lib/locales/supported.d/en
en_DK.ISO-8859-1 ISO-8859-1
#
# locale-gen --purge
Generating locales...
en_DK.ISO-8859-1... done
Generation complete.
#
#cat /etc/environment
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games"
LANG="en_DK.ISO-8859-1"
LANGUAGE="en_DK:en_US:en_GB:en"
#

....det var nu lidt lettere før :-/
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper, Debian Sarge & Sid

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-05-06 19:51

Søren skrev:

> Hvordan får jeg skiftet over til UTF-8 (DK) [på Ubuntu]?

#v+

$ wajig whatis utf8-migration-tool
Package Description
utf8-migration-tool Convert to utf-8 locale including renaming of files
$

#v-

Mvh,

--