kan ikke skrive til usb-disk, (nybeg. ubun~
Fra : Knud Erik

Dato : 02-05-06 16:43

Efter opgrad. til ubuntu 6.06 kan jeg ikke længere skrive til min
usbdisk. Meldingen når jeg forsøger er at disken er skrivebeskyttet.
Jeg står imidlertid som ejer.
har prøvet flg. i konsol

sudo chown (her er så mit ubuntulogin) /media/usbdisk,

hvilket desværre ikke giver mig andet end ret til at læse fra USB

Hvordan gør jeg?

mange tak - knud

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 16:56

Den Tue, 02 May 2006 17:42:52 +0200 skrev Knud Erik:
> [...]
> Jeg står imidlertid som ejer.
> har prøvet flg. i konsol
>
> sudo chown (her er så mit ubuntulogin) /media/usbdisk,

FAT? Så kan du godt glemme chown / chmod, begreber som ejer og
rettigheder findes simpelthen ikke i DOS.

Check om ikke nogen har pillet ved /etc/fstab, så disken har fået andre
default-rettigheder.

Mvh
Kent

Fra : Knud Erik

Dato : 02-05-06 17:15

> FAT? Så kan du godt glemme chown / chmod, begreber som ejer og
> rettigheder findes simpelthen ikke i DOS.

Du har ret, disken er windows FAT

> Check om ikke nogen har pillet ved /etc/fstab, så disken har fået andre
> default-rettigheder.

Nu er jeg jo ikke nogen ørn til dette, men det ser ikke ud til at der
står noget om dev/sda eller /media/usbdisk

#
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda5 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0

Kan jeg selv tilføje noget her?

mvh Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 17:17

Den Tue, 02 May 2006 18:15:29 +0200 skrev Knud Erik:

> Du har ret, disken er windows FAT

> Nu er jeg jo ikke nogen ørn til dette, men det ser ikke ud til at der
> står noget om dev/sda eller /media/usbdisk

Mounter du den manuelt?

> [...]
> /dev/hda5 none swap sw 0 0
> /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
> /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0

Det kommer an på om du gør det manuelt, eller vi skal have fat i
config'en til en auto-mounter.

Mvh
Kent

Fra : Knud Erik

Dato : 02-05-06 17:25

Kent Friis skrev:

> Mounter du den manuelt?

Jeg har i "System - Indstillinger - Flytbare drev og medier"
valgt at flytbare medier skal monteres ved tilslutning og isættelse

så den findes automatisk og viser et ikon på skrivebordet.

mvh Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 17:31

Den Tue, 02 May 2006 18:25:04 +0200 skrev Knud Erik:

> Jeg har i "System - Indstillinger - Flytbare drev og medier"
> valgt at flytbare medier skal monteres ved tilslutning og isættelse
>
> så den findes automatisk og viser et ikon på skrivebordet.

Hmm, så er det en auto-mounter der er på spil. Dem har jeg desværre
ingen erfaring med.

Mvh
Kent

Fra : Knud Erik

Dato : 02-05-06 17:41

Kent Friis skrev:

> Hmm, så er det en auto-mounter der er på spil. Dem har jeg desværre
> ingen erfaring med.
>
> Mvh
> Kent
takker
mvh Knud

Fra : Per Riber

Dato : 02-05-06 19:09

Knud Erik skrev:

> Jeg har i "System - Indstillinger - Flytbare drev og medier"
> valgt at flytbare medier skal monteres ved tilslutning og isættelse
>
> så den findes automatisk og viser et ikon på skrivebordet.

Hvad er output fra kommandoen mount i en kommandoskal, når disken er
mounted..?

Her er min:

/dev/sda1 on /mnt/sda1 type vfat
(rw,noexec,nosuid,nodev,iocharset=iso8859-1,umask=0000,user=per)

Jeg har selv tilføjet flg. linie i min /etc/fstab, og alt virker efter
hensigten, også når Gnome mounter drevet. Jeg har mistanke om, at din
umask er årsag til problemet.

/dev/sda1 /mnt/sda1 vfat rw,user,iocharset=iso8859-1,umask=0000,noauto 0 0

Bemærk, at disken bliver mounted under /mnt i stedet for under /media -
det kan du bare ændre efter behov. Du skal sikkert droppe iocharset=...
Den er med, fordi min Debian Sarge kører iso8859-1 - Ubuntu bruger mig
bekendt UTF8.

mvh Per

Fra : Knud Erik

Dato : 02-05-06 21:47

Per Riber skrev:

> [...]
> det kan du bare ændre efter behov. Du skal sikkert droppe iocharset=...
> Den er med, fordi min Debian Sarge kører iso8859-1 - Ubuntu bruger mig

Hej her er udskriftet:

/dev/sda1 on /media/usbdisk type vfat
(rw,nosuid,nodev,quiet,shortname=mixed,uid=1000,gid=1000,umask=077,iocharset=utf8)

Kan ikke få tilladelse til at rette i fstab, men vil prve igen imorgen.
mvh Knud

Fra : Per Riber

Dato : 02-05-06 22:43

Knud Erik skrev:

> [...]
>

> Kan ikke få tilladelse til at rette i fstab, men vil prve igen imorgen.

sudo gedit /etc/fstab efterfulgt af unmount og mount af drevet skulle
kunne gøre det.

Jep, prøv om det hjælper at sætte umask=0000

mvh Per

Fra : Knud Erik

Dato : 03-05-06 16:03

> sudo gedit /etc/fstab efterfulgt af unmount og mount af drevet skulle
> kunne gøre det.
>
> Jep, prøv om det hjælper at sætte umask=0000
>
> mvh Per

Har nu fået flg i /etc/fstab:

"/dev/sda1 on /media/usbdisk type vfat
(ro,noexec,nosuid,nodev,iocharset=utf8,umask=0000)"

og når jeg umonunter og mounter igen kommer flg.:

"knud@ubuntu$ sudo mount /media/usbdisk
mount: blokenhed /dev/sda1 er skrivebeskyttet, monterer skrivebeskyttet"

Mon ikke det er en fejl ved min usbdisk, jeg overvejer om jeg skal prøve
at formattere den til ext3 ved at anv. flg fremgangsmåde (fra
http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-9893.html )

How To:
Pull up a root terminal: "Applications" menu > "System Tools" > "Root
Terminal"
Unmount your USB key with the command
umount /mnt/sda1
Format your USB key with the ext3 filesystem with the command
mke2fs -j /dev/sda1
Mount your USB key with the command
mount -t ext3 /dev/sda1 /mnt/sda1 -o rw
Create a loopback file on the USB key with the command

dd of=/mnt/sda1/ubuntu.img if=/dev/zero bs=1M count=100

This will create a 100MB file for your persistent home. If you want a
persistent home of another size, substitute your value for "100". In
other words, if you have enough space on your USB key for a 256MB
persistent home, use "count=256" instead of "count=100".
Format the loopback file with the command

mke2fs -j /mnt/sda1/ubuntu.img

(answer "y" at the prompt).

mvh Knud

Fra : Per Riber

Dato : 03-05-06 16:20

Knud Erik skrev:

> Har nu fået flg i /etc/fstab:
> "/dev/sda1 on /media/usbdisk type vfat
> (ro,noexec,nosuid,nodev,iocharset=utf8,umask=0000)"

Der skal stå rw (read-write) i stedet for ro (read-only) i din fstab.

> [...]
>
> Mon ikke det er en fejl ved min usbdisk, jeg overvejer om jeg skal prøve
> at formattere den til ext3 ved at anv. flg fremgangsmåde (fra

Du kan sagtens formattere den om til ext3, men det burde slet ikke være
nødvendigt, og hvis du gør det, kan du ikke længere bruge den i en
Windows-PC. Ret ro til rw i fstab og prøv igen.

mvh Per

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-05-06 17:07

Per Riber <nospam@none.invalid> wrote:

> Du kan sagtens formattere den om til ext3, men det burde slet ikke være
> nødvendigt, og hvis du gør det, kan du ikke længere bruge den i en
> Windows-PC. Ret ro til rw i fstab og prøv igen.

http://www.fs-driver.org/
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm

Allan Willems Joergensen

"I took her love at seventeen, a little late these days it seems" -Zep

Fra : Knud Erik

Dato : 03-05-06 18:54

Per Riber skrev:
Ret ro til rw i fstab og prøv igen.

> mvh Per
Det står der allerede,
Det er mig som udtrykker mig forkert:

når jeg skriver "mount" i en konsol, så kommer der flg

"dev/sda1 on /media/usbdisk type vfat
(ro,noexec,nosuid,nodev,iocharset=utf8,umask=0000)"

hvis jeg åbner fstab står der

"/dev/sda1 /media/usbdisk vfat rw,user,iocharset=utf8,umask=0000"

som jeg har tastet ind under sudo gedit fstab....

Jeg har en anden usbdisk som jeg umiddelbart kan skrive til og fra.

mvh Knud

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-05-06 20:30

Knud Erik wrote:

> "/dev/sda1 /media/usbdisk vfat rw,user,iocharset=utf8,umask=0000"
>
> som jeg har tastet ind under sudo gedit fstab....
>
> Jeg har en anden usbdisk som jeg umiddelbart kan skrive til og fra.

Nu er det vel ikke noget så simpelt som at disken (er det en rigtig disk
eller er det en USB Pen?) er gjort skrivebeskyttet?

Hvis ikke dit system vil acceptere den som skrivbar, så tvivler jeg
faktisk også på at den vil acceptere at formatere drevet til ext3.

Thomas

Fra : Knud Erik

Dato : 03-05-06 21:21

Thomas Rasmussen skrev:

> Hvis ikke dit system vil acceptere den som skrivbar, så tvivler jeg
> faktisk også på at den vil acceptere at formatere drevet til ext3.
>
> Thomas

det er en usbpen, og jeg kan faktisk ikke formatere den. Må vist lige
læse lidt mere på usbdisk u. ubuntu.
hilsen Knud

Fra : Per Riber

Dato : 03-05-06 21:55

Knud Erik skrev:

> "/dev/sda1 /media/usbdisk vfat rw,user,iocharset=utf8,umask=0000"
>
> som jeg har tastet ind under sudo gedit fstab....
>
> Jeg har en anden usbdisk som jeg umiddelbart kan skrive til og fra.

Okay, så må jeg give fortabt - det kunne se ud til, at pennen er
skrivebeskyttet, som Thomas er inde på.

Håber du finder en løsning.

mvh Per