hvilken linux til en p3 600
Fra : Steffen Moestrup

Dato : 29-04-06 08:46

hej

Jeg har mod på at prøve linux her i weekenden. Jeg har en Toshiba
Protege p3480 med pentium 3 600 mhz, 20 gb hd og 192 mb ram.
Burde den ikke kunne køre Linux - og i så fald hvilken distribution
vil I anbefale til den type hardware?

vh
Steffen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-06 09:03

On 29 Apr 2006 00:46:11 -0700, Steffen wrote:

> [...]
> Protege p3480 med pentium 3 600 mhz, 20 gb hd og 192 mb ram.
> Burde den ikke kunne køre Linux - og i så fald hvilken distribution

Jeg har kørt Ubuntu på en Apple iBook G3/300MHz med 6GB harddisk og
320MB ram - det tager et stykke tid at starte op/logge ind, som man må
forvente på en gammel svend, men derfra kører det fint.

Hvis det føles for langsomt kan du evt. prøve XFCE som desktop-miljø i
stedet for Gnome.

Det var et bud - uden at du fortæller lidt om hvad du er vant til,
hvordan du installerer og hvad din omgangskreds kører er det svært at
komme med andre gode råd end egne præferencer

(Der findes niche-distributioner til små maskiner, som du kan overveje
at hoppe til, hvis ingen af Ubuntu-miljøerne er kvikke nok - men jeg
ville starte med en "stor" distribution, der er mere hjælp at finde).

Mvh.

Adam

--
"It's kind of important to have peace on earth." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-06 09:06

On Sat, 29 Apr 2006 00:46:11 -0700, Steffen Moestrup wrote:

> Burde den ikke kunne køre Linux - og i så fald hvilken distribution
> vil I anbefale til den type hardware?
Jo, hent Ubuntu:
http://releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-beta2-live-i386.iso
Og følg så denne vejledning:
http://www.ubuntu.com/testing/dapperbeta

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Claus

Dato : 29-04-06 12:02

Michael Rasmussen wrote:

> Jo, hent Ubuntu:
> http://releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-beta2-live-i386.iso
> Og følg så denne vejledning:
> http://www.ubuntu.com/testing/dapperbeta

Hvis han skal have glæde af automatix skal han hente breezy ubuntu 5.10:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=138405

Venlig hilsen Claus

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 29-04-06 09:18

tak for det. Er i færd med at hente Xubuntu 6.06 beta 2

Steffen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 11:00

"Steffen Moestrup" <moestrup@gmail.com> writes:

> Jeg har mod på at prøve linux her i weekenden. Jeg har en Toshiba

Hent en passende livecd så du kan se hvad det er for noget.

Standarden er nyeste Knoppix, hvor der både er en livecd og en
livedvd.

Hvis du gerne vil installere noget vil jeg foreslå Kubuntu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-06 11:06

On Sat, 29 Apr 2006 12:00:13 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hent en passende livecd så du kan se hvad det er for noget.

Dapper findes kun i en livecd version, som også fungerer som install cd.

Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 11:10

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Dapper findes kun i en livecd version, som også fungerer som install cd.

Har jeg sagt noget om at hente beta-software?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Riber

Dato : 29-04-06 11:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvis du gerne vil installere noget vil jeg foreslå Kubuntu.

Jeg ville anbefale Ubuntu på en PC med 192 MB ram. KDE bruger mere ram
end Gnome. Heller ikke et ord om betasoftware herfra

mvh Per

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-04-06 12:41

Steffen Moestrup wrote:

> [...]
> Protege p3480 med pentium 3 600 mhz, 20 gb hd og 192 mb ram.
> Burde den ikke kunne køre Linux - og i så fald hvilken distribution

Jeg kører debian på en Portege 3420. Alt hardware virker fint.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 29-04-06 13:22

Steffen Moestrup skrev:
> Protege p3480 med pentium 3 600 mhz, 20 gb hd og 192 mb ram.

Har set at mange anbefaler Ubuntu i denne sammenhæng. Ubuntu installerer
(imo) alt for mange pakker, til en span med så lidt reesourcer.

Prøv i stedet Debian, hvor du vil få fuld kontrol over, hvad der bliver
installeret på din maskine.

Hvis det er første gang, at du prøver Linux, så kig også forbi
www.debianguiden.dk, hvor der er en fuld guide til installation af Debian.

Der er også guide til webserver, ftpserver, dhcp-server og meget mere.
Helt sikkert et besøg værd.

Held og lykke med det.

Kasper Johansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 13:29

Kasper Johansen <kasper@johansen.tdcadsl.dk> writes:

> Hvis det er første gang, at du prøver Linux, så kig også forbi
> www.debianguiden.dk, hvor der er en fuld guide til installation af
> Debian.

Debian er efter min mening ikke egnet til førstegangsbrugere.

Jeg vil stadig mene at den bedste introduktion til nye brugere, er en
livecd. Der fungerer alting uden fedteri.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 29-04-06 13:46

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Debian er efter min mening ikke egnet til førstegangsbrugere.
>
> Jeg vil stadig mene at den bedste introduktion til nye brugere, er en
> livecd. Der fungerer alting uden fedteri.

Kan man installere noget, hvis man kører på en LiveCD? Nu har jeg ikke
leget så meget med dem selv, men jeg kunne forstille mig, at man kunne
bruge noget tomt diskplads til det eller lignende?

Efter min mening er LiveCD'ere utroligt langsomme (dem jeg har prøvet),
da al data indlæses ved en CD.

Debian installationen kan klares på 20 min. Derefter køres "apt-get
install x-window-system kdebase", og så burde det være på plads med
grafisk brugerflade også?

Men det er selvfølgelig tilladt at have en anden holdning end mig selv :)

Kasper Johansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 19:36

Kasper Johansen <kasper@johansen.tdcadsl.dk> writes:

> Kan man installere noget, hvis man kører på en LiveCD? Nu har jeg

Afhænger af distributionen. Sædvanligvis ikke.

> Efter min mening er LiveCD'ere utroligt langsomme (dem jeg har
> prøvet), da al data indlæses ved en CD.

Knoppix har en facilitet der hedder "indlæs hele dynen til RAM" og det
har jeg brugt - det tager lidt opstartstid og så er det lynenen
hurtigt. Herudover caches CD'en jo i hukommelsen hvis muligt, så det
er absolut brugbart i en snæver vending.

Vi snakker om en førstegangsbruger...

> Men det er selvfølgelig tilladt at have en anden holdning end mig selv :)

Det er jeg ikke enig med dig i.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 29-04-06 22:16

jeg kan ikke hitte ud af at få den installeret. Har hentet xubuntu
6.06 beta 2 og brændt den (iso image) Dels vil den ikke boote på min
toshiba og dels når jeg går ind på cd'en i win xp kan jeg ikke se
nogen install fil - hvad gør jeg mon forkert?

Steffen

Fra : Anders Lund

Dato : 30-04-06 01:18

Steffen Moestrup wrote:
> jeg kan ikke hitte ud af at få den installeret. Har hentet xubuntu
> 6.06 beta 2 og brændt den (iso image)

Altså på den rigtige måde, ikke? Ikke bare har brændt ISO filen rent ned
på CDen?

> Dels vil den ikke boote på min
> toshiba

Kan andre ting boote på computeren?

> og dels når jeg går ind på cd'en i win xp kan jeg ikke se
> nogen install fil

Linux bruger nogle helt andre programfiler, så hvad du kan finde på CDen
igennem Windows, kan du ikke bruge til noget.

> - hvad gør jeg mon forkert?

Tja...

/Anders

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 11:00

det er faktisk et generelt problem opdager jeg. Ingen cd'er vil boote
på den. Er det muligt at gå ud i en dos prompt og køre
installationen af Ubuntu derfra?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-04-06 11:24

Steffen Moestrup <moestrup@gmail.com> skrev 2006-04-30:
> det er faktisk et generelt problem opdager jeg. Ingen cd'er vil boote
> på den. Er det muligt at gå ud i en dos prompt og køre
> installationen af Ubuntu derfra?

Det er ikke bare fordi den ikke er sat op til ikke at boote på cdrom drev vel?

Thomas

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 30-04-06 11:24

Steffen Moestrup wrote:
> det er faktisk et generelt problem opdager jeg. Ingen cd'er vil boote
> på den. Er det muligt at gå ud i en dos prompt og køre
> installationen af Ubuntu derfra?

Jeg tror du vil have større held med at finde ud af hvorfor den ikke
vil boote fra en CD. Evt finde boot-floppy skiver til Ubuntu (Det
kan jeg kke hjælpe dig med).

/Magnus

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Anders Lund

Dato : 30-04-06 11:48

Steffen Moestrup wrote:
> det er faktisk et generelt problem opdager jeg. Ingen cd'er vil boote
> på den.

Det må du have løst. Hvordan er din BIOS sat op mht. til boot rækkefølge
af diverse drev (Harddisk, CD-ROM, diskette drev)?

> Er det muligt at gå ud i en dos prompt og køre
> installationen af Ubuntu derfra?

Helt samme problem som i Windows - Hverken DOS eller Windows kan køre
Linux programmer (der findes nok nogen som har fået dem til det, men
lige som Magnus, tror jeg at du vil have større held med at få din
computer til at boote på CD eller disketter og så starte installationen).

/Anders

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 12:38

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> Helt samme problem som i Windows - Hverken DOS eller Windows kan køre
> Linux programmer (der findes nok nogen som har fået dem til det, men

I gamle dage brugte jeg LOADLIN som kunne fyre op under en linuxkerne
fra DOS/Windows 3.1, men den går nok ikke i dag.

Jeg ville efterhånden anbefale at slæbe den med til et
installationsparty, eller et lokalt brugermøde, så den lige kan blive
set efter i sømmene.

Måske endda installeret via lanboot.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus

Dato : 30-04-06 15:19

Steffen Moestrup wrote:
> det er faktisk et generelt problem opdager jeg. Ingen cd'er vil boote
> på den. Er det muligt at gå ud i en dos prompt og køre
> installationen af Ubuntu derfra?

Nogengange er der en særlig bootmenu man kan aktivere ved at trykke på
typisk f8 eller f2 ( lige når maskinen starter op) der sætter bootmenyen
for en session.

Ellers kan du jo prøve om du kan få en knoppix til at boote op først.

Hvis du vil rode lidt mere med det har en side som :
http://www.damnsmalllinux.org/

en masse indirekte tips til at få noget til at boote op på besværlig
hardware.

http://www.damnsmalllinux.org/

Hvis du vil prøve den skal du hente og bænde 50 mb:

ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/

Venlig hilsen Claus

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 12:12

den står til at boote med flg. rækkefølge: cdrom - lan - floppy -
hd.....

er der nogen som kender til en Xubuntu floppy disk der kan benyttes til
install? Eller evt. kan få man så langt at jeg kan boote cd'en?

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 12:25

har prøvet med rawrite som det foreslåes her
http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-121518.html

problemet er bare at sbm.bin-filen som også ligge på floppy fylder
mere end de 1,4 mb....

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-04-06 12:35

Steffen Moestrup wrote:
> har prøvet med rawrite som det foreslåes her
> http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-121518.html
>
> problemet er bare at sbm.bin-filen som også ligge på floppy fylder
> mere end de 1,4 mb....

Den fylder 1,44 Mbytes - lige det, der kan være på en floppy,
hvis du rawriter den til floppyen. Den skal ikke bare kopieres til
floppyen, man skal bruge programmet rawrite, eller dd under Linux.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 12:38

det forstår jeg ikke helt. Hvordan ligger du sbm.bin filen over???

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-04-06 12:45

Steffen Moestrup wrote:
> det forstår jeg ikke helt. Hvordan ligger du sbm.bin filen over???

På en Windows maskine bruger man rawrite.exe programmet,
på en Linux maskine bruger man dd.

Det står alt sammen på den side, som du selv henviste
til.

Mogens

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 12:45

jeg har nu fået sbm.bin filen ind på floppy med rawrite men når jeg
booter (til floppy) og får Smart Boot Manager frem er CDROM ikke en
option - kun floppy, og hd....

Fra : Steffen Moestrup

Dato : 30-04-06 16:43

jeg har nu forsøgt med både Smart Boot Manager og Bootable CD Loader
men ingen af de to kan finde min cdrom....

Det er et Iomega CDRW drev (ekstern - usb)

Fungerer ellers fint at boote fra floppy (også eksternt - usb)

Andre forslag er hjertelig velkomne.

Steffen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 17:19

On Sun, 30 Apr 2006 08:43:24 -0700, Steffen Moestrup wrote:

> Det er et Iomega CDRW drev (ekstern - usb)

Har du overvejet den mulighed, at din bios ikke understøtter boot fra usb?
Kan den boote med en windowscd? Hvis det ikke kan det, kan jeg garantere
dig, at du ikke får bootet fra dit cdrom-drev.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-05-06 08:15

Steffen Moestrup wrote:
> Det er et Iomega CDRW drev (ekstern - usb)

Sidder der ikke et alm. IDE drev inde i
den eksterne kasse? Kan du ikke flytte dette
drev midlertidigt over i maskinen?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 01-05-06 14:29

Steffen Moestrup wrote :

> Andre forslag er hjertelig velkomne.

Pil harddisken ud og monter den i en anden computer hvor der et CD-rom
drev og installer så Linux her.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Troels Arvin

Dato : 01-05-06 19:34

> [...]
> Protege p3480 med pentium 3 600 mhz, 20 gb hd og 192 mb ram.
> Burde den ikke kunne køre Linux - og i så fald hvilken distribution

Jeg har en Pentium II 450MHz, som dagligt bliver brugt som arbejdsstation
og mail/web-server. Det går ikke hurtigt, men det går. Jeg kører Fedora
på den. Jeg tror, at alle distributioner kan køre på din maskine, men
forvent ikke voldsom god performance.