SME igen
Fra : Allan M

Dato : 28-04-06 13:13

Er der nogen med kenskab til SME som kan fortælle mig om det er muligt
at få adgang til "kontrolpanelet " for sme server via internettet ?

Altså så jeg kan konfigurere via en anden pc som ikke er på LAN.

Mvh. Allan

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-04-06 14:06

> Er der nogen med kenskab til SME som kan fortælle mig om det er muligt
> at få adgang til "kontrolpanelet " for sme server via internettet ?
>
> Altså så jeg kan konfigurere via en anden pc som ikke er på LAN.

Du kan åbne op for SSH og så tilgå den via det udefra.
Virker ganeske fotræffeligt.
Du vil dog få det hele op textbaseret, men bestemt brugbart

Mvh stefan
--------------------------
www.fidolinux.dk
UIN: 44387189

Fra : Madsen

Dato : 28-04-06 14:13

Allan M wrote:
> [...]
> at få adgang til "kontrolpanelet " for sme server via internettet ?
>
> Altså så jeg kan konfigurere via en anden pc som ikke er på LAN.

Du kan gøre det via ssh eller PPTP.
Hvis det er web kontrolpanelet du mener kan det ikke lade sig gøre se note:
Chapter 8:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/contribs//bobk/down-loads/sme-manual.pdf

Se også Chapter 11.om anvendelse af ssh.
Som ssh klient kan du anvende et program ved navn PuTTY http://www.putty.nl/
Når du logger ind som admin vil du få The Server Console, se Chapter 6.
Du vil der have adgang til et tekst baseret "Kontrolpanel" punkt 5:

--
Hilsen Madsen

Fra : Peter Bohn

Dato : 28-04-06 20:47

"Allan M" <news@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen med kenskab til SME som kan fortælle mig om det er muligt
> at få adgang til "kontrolpanelet " for sme server via internettet ?
>
> Altså så jeg kan konfigurere via en anden pc som ikke er på LAN.

Hvis det er fra en maskine som har statisk IP på internettet kan du gøre
følgende:
- Vælg "Remote access" under punktet "Security" i menuen til venstre
- Under "Remote Management" indtaster du:
-- WAN IP adressen i feltet "Network"
-- Skriver 255.255.255.255 i feltet "Subnetmask"
-- Trykker "Save"

Mvh Peter