Begrænse båndbredde per applikation
Fra : Kasper Johansen

Dato : 27-04-06 15:53

Hej gruppe.

Jeg har et meget tungt backup-download-script kørende på min computer.

Det kører på forskellige tidspunkter af dagen, alt afhængigt af om
kritisk data indsættes.

Jeg vil gerne have, at scriptet kun får mulighed for at uploade med 40
kb/s, alt afhængigt om hvad for en tid på dagen at det er.

Er det muligt at sende en kommando fra kommando-prompten, som der kan
begrænse scriptets upload-båndbredde? Jeg mener noget lignende:

"limitperpid 3367 40kbs"

Eller er der nogen ideer til et alternativ? Måske noget ala iptables
eller lignende? Kunne man sætte en begrænsning på hele computeren, uden
at man afbryder igangværende scripts?

Kasper Johansen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-04-06 15:54

> Det kører på forskellige tidspunkter af dagen, alt afhængigt af om
> kritisk data indsættes.

Hvad har du der kan shape trafikken i forskellige køer?

Thomas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-04-06 16:04

On Thu, 27 Apr 2006 16:52:56 +0200, Kasper Johansen wrote:

> Eller er der nogen ideer til et alternativ? Måske noget ala iptables
> eller lignende? Kunne man sætte en begrænsning på hele computeren, uden
> at man afbryder igangværende scripts?

Nu ved jeg ikke hvorfra du overfører, men hvis det er ftp/http hvad
så med wget :

--limit-rate=RATE limit download rate to RATE.

Du skal så have lagt det ind i scriptets "logik" hvordan og hvornår den
skal begrænse hastigheden, men det ved du nok bedst selv.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-04-06 23:31

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Er det muligt at sende en kommando fra kommando-prompten, som der kan
> begrænse scriptets upload-båndbredde? Jeg mener noget lignende:
>
> "limitperpid 3367 40kbs"

"apt-cache search bandwidth shape" naevner trickle og iprelay og de
ser umiddelbart ud til at kunne bruges:

Trickle is a voluntary, cooperative bandwidth shaper. it works
entirely in userland and is very easy to use.
.
The most simple application is to limit the bandwidth usage of programs.

iprelay can shape the TCP traffic forwarded through it to a specified
bandwidth and allow this bandwidth to be changed on-the-fly. Multiple
data streams to different sockets may be shaped to the same total
bandwidth, much like a traffic shaping router would. However, this
application runs in user space, and works by acting as a TCP proxy.
.
Here's what the author would like you to know: ip_relay sprang from
the fact that I use a modem for home Internet connectivity, and once
a large download has started, other Internet activities: telnet,
surfing, VOIP, are largely useless. With ip_relay, you can suddenly
decide to shape your downloads to 50% of your available bandwidth,
and make use of the more interactive applications.
.
After using ip_relay for a while, it became obvious to me that it had
another use: simulating bandwidth limits for other applications. Most
notably was testing VNC over an ethernet connection, but at modem
speeds.
.
The original software is called ip_relay
(http://www.stewart.com.au/ip_relay/) but its name has been changed
according to Debian policy.

--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Breezy, Debian Sarge & Sid