http://www.freespire.org/ info
Fra : Claus

Dato : 24-04-06 22:49

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 05:54

Claus <brev@linuxwaves.com> writes:

> http://www.freespire.org/
>
> Blot til info

Hvorfor?

(et hurtigt resumé - når du nu havde læst siden - havde været rart)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus

Dato : 25-04-06 10:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor?
>
> (et hurtigt resumé - når du nu havde læst siden - havde været rart)

Okay -sorry.

Det er en oplysning om at linspire nu vil komme ud i en gratis fri
version, lidt ala "opensuse", som freespire.

Det lidt anderledes ved deres koncept er at man fra denne gratis
freespire vil blive tilbudt at købe ikkefrit software som f.eks fonte
codecs osv, igennem linspires særlige "varehussystem" click and run.
Et system der er så let at betjene at alle kan være med.

Noget andet nyt er at de forestiller sig at andre distributioner skal
kunne bruge deres click and run system hvis de ønsker sig det.

Jeg synes det er smart. Hvis en ønsker sig at købe f.eks vmware ,
klikker han på click and run, vælger vmware , betaler , og vmware
installeres automatisk.
Hvis systemet breder sig til andre dists kan man forestille sig at
spilproducenterne m.m. så småt vil begynde at interesse sig for
linuxversioner.

Det er så at sige en måde at kombinere det frie og åbne, med
kommersielle muligheder.

Men ikke at påtvinge kommersielle muligheder, for click and run kan man
undlade at installere.

Det er der nok en hel del tomme visioner i. Fakta er indtil videre at
linspire nu kommer i en åben version, freespire.

Venlig hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 17:21

Den Tue, 25 Apr 2006 11:16:51 +0200 skrev Claus:

> [...]
> Hvis systemet breder sig til andre dists kan man forestille sig at
> spilproducenterne m.m. så småt vil begynde at interesse sig for

Fordi at det er for kompliceret for spilproducenter at lave en CD?

I så fald, hvorfor har Microsoft ikke fundet på ideen for mange
år siden, så spilproducenterne også begyndte at producere spil til
Windows?

> Det er så at sige en måde at kombinere det frie og åbne, med
> kommersielle muligheder.
>
> Men ikke at påtvinge kommersielle muligheder, for click and run kan man
> undlade at installere.

I modsætning til spil på CD, som man er tvunget til at købe uanset
om man har lyst eller ej?

Mvh
Kent

Fra : Claus

Dato : 25-04-06 18:17

Kent Friis wrote:

> Fordi at det er for kompliceret for spilproducenter at lave en CD?

Nej, snarere fordi der kunne komme et centralt sted at handle.
Salgsledet til linux mangler.

> I så fald, hvorfor har Microsoft ikke fundet på ideen for mange
> år siden, så spilproducenterne også begyndte at producere spil til
> Windows?

Jeg har hørt at det bill gates gjorde virkeligt godt netop var aftaler
med hardwareleverandører og salgsled.

> I modsætning til spil på CD, som man er tvunget til at købe uanset
> om man har lyst eller ej?

Du kan forcere det ved at have et stærkt salgssted.

Hvis hver eneste linuxbruger havde et click and run varehus inde på sin
desktop ( skræksenarie ) der præsenterede og tilbød alle de spil
serverværktøjer, m.m. der er lavet til linux, så ville der blive solgt
langt mere.

Det er ikke noget jeg selv ville bryde mig om.

Det slår nok igennem i USA først :)

Venlig hilsen Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 18:31

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Fordi at det er for kompliceret for spilproducenter at lave en CD?

Linuxverdenen er stadig for fragmenteret til det er til at overskue at
supportere det, plus at markedet er for lille.

Derudover er det vist stadigvæk en kunst af dimensioner at få 3D
grafik til at køre tilfredsstillende.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 18:46

Den 25 Apr 2006 19:31:07 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Linuxverdenen er stadig for fragmenteret til det er til at overskue at
> supportere det, plus at markedet er for lille.

Prøv lige at lytte til andre end Steve "I'm going to fucking kill
Google" Ballmer. Konkurrence er ikke en dårlig ting, og det er
slet ikke en hindring for at lave spil. Det er muligt at
leverandøren af X-box spil (Microsoft) kun vil ind på markeder hvor
der kun er en producent (dem selv, naturligvis), men det er altså
de færreste spil-producenter der overhovedet har den mulighed.

> Derudover er det vist stadigvæk en kunst af dimensioner at få 3D
> grafik til at køre tilfredsstillende.

Nej, man skal bare undgå "designed for Windows XP" kortene.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 18:51

>Nej, man skal bare undgå "designed for Windows XP" kortene.

Det lyder umiddelbart som om et Linux-spil vil køre på én ud af
10.000 pc'er, hvis man er rigtig enestående heldig?

Det er nok også lidt svært at lave en installer, der virker på
samtlige distributioner, samtlige kerneversioner og samtlige
X-Windows-konfigurationer... vel at mærke i første hug.

Gør de ikke det, skal man indbygge flere timers supporterløn i
prisen på spilpakken. Og Linux-folket er nok ikke dem, der har
lyst til at give 2000 kroner for et spil...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 19:02

Den Tue, 25 Apr 2006 17:51:05 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Det lyder umiddelbart som om et Linux-spil vil køre på én ud af
> 10.000 pc'er, hvis man er rigtig enestående heldig?

Det lyder ikke helt galt, Linux spil kører generelt ikke på
XP, ligesom fx Playstation spil heller ikke gør.

> Det er nok også lidt svært at lave en installer, der virker på
> samtlige distributioner, samtlige kerneversioner og samtlige
> X-Windows-konfigurationer... vel at mærke i første hug.

Så er det da godt at kompetente mennesker allerede har lavet
den... Den hedder Loki Installer, og er bare lige til at downloade.

> Gør de ikke det, skal man indbygge flere timers supporterløn i
> prisen på spilpakken. Og Linux-folket er nok ikke dem, der har
> lyst til at give 2000 kroner for et spil...

Nej, de har jo allerede brug alle pengene på Windows og Office
og.. Nå nej, det var jo lige omvendt.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 19:16

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Så er det da godt at kompetente mennesker allerede har lavet
> den... Den hedder Loki Installer, og er bare lige til at downloade.

Du kender godt historien om hvorfor Loki ikke findes mere?

Bortset fra det, så er der vist ikke rigtigt nogen der har bemærket at
virtualiseringsmarkedet er blevet presset i bund af MS's bundling af
VPC. VMware har en player som gerne skulle kunne playe en Win98
indbygget, og så kan man jo spille i den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 19:19

Den 25 Apr 2006 20:15:40 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du kender godt historien om hvorfor Loki ikke findes mere?

Jo. Fik de nogensinde fat i direktøren, efter han forsvandt med
pengekassen?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 19:25

> Jo. Fik de nogensinde fat i direktøren, efter han forsvandt med
> pengekassen?

Ingen anelse, men det er da dybt deprimerende at dette gode initiativ
endte sådan.

Der er ikke nogen der har taget det op siden...

Men hva, der er jo ikke nogen unixbrugere der spiller, det er meget
sjovere at sidde og greppe i logfiler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus

Dato : 25-04-06 19:06

Klaus Ellegaard wrote:

> Det er nok også lidt svært at lave en installer, der virker på
> samtlige distributioner, samtlige kerneversioner og samtlige
> X-Windows-konfigurationer... vel at mærke i første hug.

Men det er så det click and run er lavet for. Det svarer lidt til at
programmet skal installeres og vedligeholdes via pakkesystemet.

Men kun ved betaling kan programmet hentes.

Hvad angår spil der kan køres på linux er du for pessimistisk. Jeg
betaler for cedega i www.transgaming.com og kan sige at det projekt nu
laver et brugbart program. Et (stort) spil som gta vicecity kører
perfekt. Man kan simpelthen ikke mærke forskel på om man kører det fra
linux eller windows.

Venlig hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 19:15

Den Tue, 25 Apr 2006 20:06:28 +0200 skrev Claus:

> Men det er så det click and run er lavet for.

Jeg mente ellers det var lavet for at have noget der kun virkede
med Linspire.

> [...]
> laver et brugbart program. Et (stort) spil som gta vicecity kører
> perfekt. Man kan simpelthen ikke mærke forskel på om man kører det fra

Hvordan får du Linux'en til at crashe sådan?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 19:14

> [...]

> der kun er en producent (dem selv, naturligvis), men det er altså
> de færreste spil-producenter der overhovedet har den mulighed.

Fremtiden ligger vist i Ajaxspil. Kender en del unger efterhånden der
er helt pjattede med Runescape.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 19:18

Den 25 Apr 2006 20:13:47 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Fremtiden ligger vist i Ajaxspil.

Duke Nukem Forever?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 19:24

> Duke Nukem Forever?

Dukinuki var rigtig sjov, og det skulle ikke undre mig om det kunne
laves i Javascript i dag.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 20:27

Den 25 Apr 2006 20:24:07 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Dukinuki var rigtig sjov, og det skulle ikke undre mig om det kunne
> laves i Javascript i dag.

Prøv google: ajax duke nukem forever

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 21:53

> Prøv google: ajax duke nukem forever

Jeg var faktisk alvorlig. arstechnica var meget datospecifik.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max Andersen

Dato : 25-04-06 18:32

Kent Friis wrote:

> Fordi at det er for kompliceret for spilproducenter at lave en CD?

Så man undgår at cd'en bliver ridset :)

> I så fald, hvorfor har Microsoft ikke fundet på ideen for mange
> år siden, så spilproducenterne også begyndte at producere spil til
> Windows?

Nårh ja. Al innovation stopper hvis ikke MS har fundet på det endnu, kan
det da ikke være noget værd.

> I modsætning til spil på CD, som man er tvunget til at købe uanset
> om man har lyst eller ej?

Man sparer jo en tur til detail-leddet, hvis man har båndbredde nok ?

> Mvh
> Kent

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 18:49

Den Tue, 25 Apr 2006 19:31:30 +0200 skrev Max Andersen:

> Så man undgår at cd'en bliver ridset :)

Til gengæld får du problemer med de bad sectors der bevidst
er lavet aht. kopi-beskyttelsen.

> Nårh ja. Al innovation stopper hvis ikke MS har fundet på det endnu, kan
> det da ikke være noget værd.

Det var ironisk. Windows-platformen med dens mangel på "click'n'run"
er ikke ligefrem kendt for mangel på spil.

> Man sparer jo en tur til detail-leddet, hvis man har båndbredde nok ?

Den fattede jeg ikke lige.

Hvordan sparer man en tur til detail-leddet ved at undlade at installere
click'n'run, fremfor at undlade at købe CD'en?

Mvh
Kent

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-04-06 18:49

On Tue, 25 Apr 2006 16:21:13 +0000, Kent Friis wrote:

> Fordi at det er for kompliceret for spilproducenter at lave en CD?

Tit bliver der udgivet en klient til linux man selv skal downloade og så
ellers købe Windows CDen for at få data-filerne. Som f.eks. med
Quake-spillene eller den som jeg muntrer mig med nu "NeverWinter Nights"
(kan kraftigt anbefales! Linux klienten er bare god)

--
Now Playing:
Bitstream - Come And Play With Us

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 19:05

Den Tue, 25 Apr 2006 19:49:08 +0200 skrev Thomas Jespersen:

> Tit bliver der udgivet en klient til linux man selv skal downloade og så
> ellers købe Windows CDen for at få data-filerne. Som f.eks. med
> Quake-spillene

Til Quake 3 lavede man i første omgang CD'en. Problemet var bare
at alle dual-boot folkene allerede havde købt Windows-versionen,
og flamede id-software indtil de lagde Linux binaries til download.

> eller den som jeg muntrer mig med nu "NeverWinter Nights"
> (kan kraftigt anbefales! Linux klienten er bare god)

Du mener spillet der var forældet for klienten blev frigivet, efter
at man havde lovet den samtidig med Windows versionen? Det firma
ville jeg ikke handle med - bare fordi de lover der er et spil
i æsken, kan man jo ikke forvente at finde andet end en skive
selvdød ost. Troværdighed, du ved...

Mvh
Kent

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-04-06 14:51

On Mon, 24 Apr 2006 23:48:47 +0200, Claus wrote:

> http://www.freespire.org/

Screenshots:

http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=417&slide=3

--
Now Playing:
Delerium - Silence (Original Fade Sanctuary Remix)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-04-06 20:48

On Tue, 2006-04-25 at 16:21 +0000, Kent Friis wrote:
> I så fald, hvorfor har Microsoft ikke fundet på ideen for mange
> år siden, så spilproducenterne også begyndte at producere spil til
> Windows?

Det hedder XBOX.

Hvilket sjovt nok er en gammel PC.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-06 21:20

Den Tue, 25 Apr 2006 21:47:58 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Det hedder XBOX.
>
> Hvilket sjovt nok er en gammel PC.

Spil på CD er afskaffet på XBOX? Det må jeg lige fortælle dem
ude i A-Z, så kan de jo få dobbelt så meget hyldeplads til PS2-spillene.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-04-06 22:24

On Tue, 2006-04-25 at 20:20 +0000, Kent Friis wrote:
> [...]

Glem det...det var en hjerne blødning fra min side. Jeg har den vist nok
stadigvæk.

> Spil på CD er afskaffet på XBOX? Det må jeg lige fortælle dem

Ja, de bruger defekte DVD'er.