Mangler /dev/hda
Fra : Claus

Dato : 22-04-06 22:41

Hej.

Efter skift af bundkort har jeg ikke længere et /dev/hda.
Jeg har 3 diske i maskinen /dev/hdb /dev/hdc /dev/hdd.

Det virker ok, jeg undrer mig bare over at de ikke starter med /dev/hda.

I bios er den primære master mit dvd-drev, min sekundære ide master er
mit /dev/hdc, primære slave er /dev/hdb og sekundær slave er /dev/hdd.

Jeg går ud fra at jeg har kikset et eller andet?

mvh Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-04-06 23:34

On Sat, 22 Apr 2006 23:40:40 +0200, Claus wrote:

> Jeg har 3 diske i maskinen /dev/hdb /dev/hdc /dev/hdd.

> Det virker ok, jeg undrer mig bare over at de ikke starter med
> /dev/hda.

> I bios er den primære master mit dvd-drev,

Dvs. at dit dvd-drev hedder /dev/hda.

> min sekundære ide master er mit /dev/hdc, primære slave er /dev/hdb
> og sekundær slave er /dev/hdd.

Yeps, det er den naturlige Linux-"nummerering" af IDE-devices:

Primær IDE master: hda
slave: hdb

Sekundær IDE master: hdc
slave: hdd

> Jeg går ud fra at jeg har kikset et eller andet?

Kabling?

Hvis du vil have en harddisk til at hedde /dev/hda skal du sætte den
på som primær master

Mvh.

--
"riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore Adam Sjøgren
to bend of bay, brings us by a commodius vicus of asjo@koldfront.dk

Fra : Claus

Dato : 23-04-06 07:46

Adam Sjøgren wrote:

> Kabling?
>
> Hvis du vil have en harddisk til at hedde /dev/hda skal du sætte den
> på som primær master

Takker for svar.

Maskinen virker jo, så jeg lader det være som det er :)

mvh Claus