Dual-WAN: Linksys RV042 eller Xincom XC-DP~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-04-06 20:36

Beboerforeningen har en delt ADSL linie med en Linksys router.

Vi går og bikser lidt med tanken om at få en ekstra ADSL til foreningen,
og så skal vi have en dual-WAN router.

Den skal først og fremmest kunne sikre at IP-telefoni får højeste
prioritet.

Og den skal sikre at en PC som surfer ikke hopper vildt mellem de to ADSL
linier, så man hele tiden skal indtaste nyt password til sider med ID/PW
adgang.

Den skal gerne kunne fordele kapaciteten således, at hver PC på nettet
(hvert IP) får samme del af kagen.

I øjeblikket har vi simpelthen forbud mod p2p programmer, fordi vores
router ikke kan lave en fair kapacitetsfordeling.

Helst vil vi gerne kunne droppe vores forbud mod p2p programmer, bare
routeren kunne give brugerne en bid af kagen baseret på trafikmængder.

Og så ender vi ved subject:

Kan vi bruge nogen af de nævnte routere til det?

Andre forslag? m0n0wall på en lille PC f.eks.?
Jeg har set flere påstå at den kan køre dual-WAN og QoS skulle være god,
men kan ikke finde det i dokumentationen...

Mvh. NKJensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-04-06 20:53

Niels Kristian Jensen <nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> writes:

> Andre forslag? m0n0wall på en lille PC f.eks.?
> Jeg har set flere påstå at den kan køre dual-WAN og QoS skulle være god,
> men kan ikke finde det i dokumentationen...

Jeg mener ikek at monowall kan noget smart med dual-WAN, så skal man
have fat i pfSense der bygger på monowall. pfSense har også
understøttelse for ALTQ Traffic Shaping, hvilket det også lyder til at
du er interesseret i.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Brian Friis Knudsen

Dato : 20-04-06 12:24

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> have fat i pfSense der bygger på monowall. pfSense har også
> understøttelse for ALTQ Traffic Shaping, hvilket det også lyder til at

ALTQ er bare guld, bruger det til lan med 50 deltagere og de gamer alle
sammen med maks fornøjelse...

vh
Brian