e-smith eller sme server - newbie spørgsmå~
Fra : Kalle Møller

Dato : 14-04-06 19:35

Hej
Jeg er en total newbie på linux/unix området.
Jeg er ude efter at sætte en privat webserver op.

Jeg har følgende problematik jeg skal have løst.
jeg er bredbåndskunde ved tdc. Jeg har et ønske om at bruge en gammel pc som
webserver.
Den skal kunne hoste nogle websider og nogle fotos. Gerne senere bruges som
ftp server.

Vi har allerede 3 pc´er i hustanden som er forbundet via en router og er på
nettet gennem denne. den 4 skal på samme router og virke som webserver.
-------
Jeg har installeret smeserveren på den gamle pc. Når jeg går igennem
installations vejledningen skal jeg vælge hvilken type server jeg vil have -
jeg vælger "server and gateway" - så kommer følgende meddelse - "only one
network adapter" - "single network adapter". Jeg bliver så nødt til at vælge
"server only".
-------
Når jeg skal vælge ip adresse på lokalnetværket - vælger at indtaste en
ledig ip i den samling af ip adresser der er "***.***.**54" de andre pc´r i
netværket har 50 - 52 og 53 tilsidst.

Når jeg indtaster ip adrssen fra en anden pc i netværket - kommer "serveren
blev ikke fundet".

Hvorfor ??
-------
jeg har også fravalgt dhcp - da routeren gør dette - det er valgt som
mulighed her.
-------

Jeg har dynamsik ip. Hvordan løses problemet med f.eks et domæne navn:
www.?????.dk som skal sendes til en dynamisk ip.

Hvordan løses problemet med hvordan trafikken til serveren sendes til den
"rigtige" pc - altså server pcén, når man har 4 pcér og en dynamsik ip
adresse. - gøres dette i routeren - det er en jensen router - og der er
noget med dynamisk ip og valg af dyndns.org.

Hjælp hjælp -
Kalle Møller

Fra : Henrik Hartig

Dato : 14-04-06 20:36

Kalle Møller skrev:
> [...]
> mulighed her.
> -------
>
> Jeg har dynamsik ip. Hvordan løses problemet med f.eks et domæne navn:

Kan ikke løses. Du SKAL have en fast ip.

> [...]
> adresse. - gøres dette i routeren - det er en jensen router - og der er
> noget med dynamisk ip og valg af dyndns.org.

Ikke så meget hjælp. Men mon ikke spørgsmålet hører retteligt inde på
nyhedsgruppen:
dk.edb.netvaerk

Hilsen

Henrik

Fra : Henning Horn

Dato : 14-04-06 20:48

Henrik Hartig skrev:

> Kan ikke løses. Du SKAL have en fast ip.

Har med lethed kørt en server med dynamisk ip :)

Opret en bruger op dyndns.org, der kan du få 5 forskellige hostnames.
Eks. ditnavn.ath.cx, en masse andre forskellige at vælge imellem.

Men installér programmet ddclient, konfigurér det.
Så vil det opdatere dine hostnames, med din maskines ip adresse.
Selvfølgelig efter det valgte opdaterings interval.

Håber det kan bruges til noget :)

- Henning Horn / www.henninghorn.dk / www.ricaplaza.dk

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 15-04-06 00:36

Du kan også bruge http://dyndns.dk/
--
/Preben

Fra : Anders Lund

Dato : 14-04-06 22:30

Kalle Møller wrote:
> [...]
> network adapter" - "single network adapter". Jeg bliver så nødt til at vælge

"Gateway" skal du kun bruge, hvis de andre computere skal gå igennem din
server, for at komme på Internet. Altså, hvis du fx satte din smeserver
op i stedet for din router. Men det kræver, som den selv gør opmærksom
på, at du har 2 eller flere netværkskort i computeren.

> Når jeg indtaster ip adrssen fra en anden pc i netværket - kommer "serveren
> blev ikke fundet".
>
> Hvorfor ??

Jeg har ikke selv erfaring med smeserveren, men måske at man først skal
aktivere webserveren først? Kan du pinge serveren? Kan serveren komme i
kontakt med Internettet?

> Hvordan løses problemet med hvordan trafikken til serveren sendes til den
> "rigtige" pc - altså server pcén, når man har 4 pcér og en dynamsik ip
> adresse.

Du sætter din router op til port forwarding. Det betyder at når der er
en computer på Internettet som spørger din offentlige IP adresse om en
hjemmeside (port 80), så sender routeren denne forbindelse vidre til din
webserver. FTP bruger port 21. Hvordan det sættes op i en Jensen router,
ved jeg ikke.

/Anders

Fra : Kalle Møller

Dato : 15-04-06 08:51

> [...]
>webserver. FTP bruger port 21. Hvordan det sættes op > i en Jensen router,

Tak Anders Lund
Det hjalp en del - jeg roder lidt med routeren for at se om det virker.

Fra : andy

Dato : 14-04-06 13:29

Kalle Møller wrote:
> [...]
> nettet gennem denne. den 4 skal på samme router og virke som webserver.

Efter min mening syntes jeg selv at det er letter at putte et extra
netkort i og roughte gennem servern. og så kaste rougtern ud.

> [...]
> netværket har 50 - 52 og 53 tilsidst.
>
> Når jeg indtaster ip adrssen fra en anden pc i netværket - kommer "serveren
prøv at pinge i windows gøres det fra dos promt eks ping 192.168.0.1

hvis den ikke finder noget er det forkert ip du bruger. hvis den finder
noget skal du via din browser skrive ip adressen & så port 1000 eller
10000 det kan jeg ikke lige huske det kan du se via deres hjæmme side.

Fra : Kalle Møller

Dato : 15-04-06 14:21

nu døjer jeg kun med følgende - hvordan løser jeg dette ???? -

På forhånd tak

Kalle Møller

Fra : andy

Dato : 14-04-06 18:14

Kalle Møller wrote:
> nu døjer jeg kun med følgende - hvordan løser jeg dette ???? -

> På forhånd tak
>
> Kalle Møller

Det er fordi i "server and gateway" er den sat op til at have 2 netkort
i e-smith. og køre dhcp server over det ene netkort. så vælg server only

Fra : Kalle Møller

Dato : 15-04-06 21:54

Tak andy for dit svar
Kan den så tilgåes udefra - altså som webserver - når den står som server -
er dette ikke kun som lan server dette virker ??

Kalle Møller

Fra : Peter Bohn

Dato : 16-04-06 01:08

"Kalle Møller" <kgm@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tak andy for dit svar
> Kan den så tilgåes udefra - altså som webserver - når den står som
> server -

Ja, hvis du sætter din router op til at videresende forespørgsler på port 80
til e-smith serverens IP adresse.

> er dette ikke kun som lan server dette virker ??
Denne del af spørgsmålet forstår jeg ikke.

Men som andre også er inde på: hvorfor smider du ikke et ekstra netkort i
den, og fjerner routeren?

Prøv lige at se her:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/contribs//bobk/SME_Manual/chpt-02.0.html

Mvh Peter

Fra : Kalle Møller

Dato : 16-04-06 09:18

tak for svaret Peter.
Så forstår jeg bedre...

Så ksal jeg bare have min router til at forwarde forespørgelser.
Det finder jeg lige ud af.
Kalle

Fra : andy

Dato : 16-04-06 00:50

Kalle Mler wrote:
> tak for svaret Peter.
> Så forstår jeg bedre...
>
> Så ksal jeg bare have min router til at forwarde forespørgelser.
> Det finder jeg lige ud af.
> Kalle

& hvis su får brug får suport kan jeg godt gøre det via min msn konto
andybrandorff@hotmail.com(fjern)