rettigheder til /media/windows1
Fra : lejf jessen

Dato : 12-04-06 11:38

Hej !

Jeg vil frygtelig gerne have rettigheder til at skrive i min windows1
partition. Det er en fat partion i windows på 45 MB, som jeg har
oprettet for at kunne udveksle filer mellem windows og linux. Jeg mener
også, at jeg har kunnet gøre dette?
Jeg har forsøgt dette:

lejf@home$ sudo chmod -u+r+w+x /media/windows1,

men partitionen har stadig root som ejer!!

Hvordan får JEG ret til at skrive i partitionen?

--
Mvh lejf jessen
email adresse-fjern "GRØN"

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-04-06 11:46

lejf jessen wrote:
> Hvordan får JEG ret til at skrive i partitionen?

Der er ingen ejerinformation på filerne i en
FAT partition, så ejeren bliver bestemt af, hvad
der skrives når partitionen mountes.

Hvad står der i din /etc/fstab fil?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : lejf jessen

Dato : 12-04-06 12:45

Mogens Kjaer skrev:

> Der er ingen ejerinformation på filerne i en
> FAT partition, så ejeren bliver bestemt af, hvad
> der skrives når partitionen mountes.
>
> Hvad står der i din /etc/fstab fil?
>
> Mogens

Hej Mogens!

Tak for dit svar. I min /etc/fstab står der følgende:

/dev/hda6 /media/windows1 vfat iocharset=utf8,umask=0222 0 0

Fra : none

Dato : 12-04-06 13:17

lejf jessen wrote:

> Hej Mogens!
>
> Tak for dit svar. I min /etc/fstab står der følgende:
>
> /dev/hda6 /media/windows1 vfat iocharset=utf8,umask=0222 0 0

se man mount:
uid=value and gid=value
Set the owner and group of all files. (Default: the uid and gid
of the current process.)

umask=value
Set the umask (the bitmask of the permissions that are not
present). The default is the umask of the current process. The
value is given in octal.

Fra : lejf jessen

Dato : 12-04-06 15:08

none skrev:

> se man mount:
> uid=value and gid=value
>
> umask=value
Hej none!

Tak for svaret, men det har jeg prøvet, inden jeg spurgte i gruppen .
Det siger mig ikke noget , er desværre ikke nogen profi på området -
og er nok nødt til at have det i eksempler

God Påske alligevel

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-04-06 15:41

lejf jessen skrev:

> Tak for svaret, men det har jeg prøvet, inden jeg spurgte i gruppen .
> Det siger mig ikke noget , er desværre ikke nogen profi på området -
> og er nok nødt til at have det i eksempler
>
> God Påske alligevel

Hej Lejf
Jeg er selv halvt amatør, men her har du min fstab, som virker som du
vil have det. Jeg kan læse og skrive til min windowspartition:
/dev/hda1 /windows/C vfat
users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0

.... og din egen:
/dev/hda6 /media/windows1 vfat iocharset=utf8,umask=0222 0 0

Jeg tror blot du mangler at skrive "users,gid=users" i din fstab

Lidt forklaring:

Som none refererede til man fstab:
[...]

The value is given in octal.
Her menes der filrettighederne som er opdelt på denne måde:

umask = 0222
0 2 2 2

_ | _ _ _ | _ _ _ | _ _ _
0 10 10 10

Første bit angiver hvilken filtype, eksempelvis 'd' for direktorie og
'_' for almindelig fil. Her bliver bitten ikke sat (brugt)
Første oktet angiver ejerens læse (r), skrive(w) og
eksekveringsrettigheder(x) i nævnte rækkefølge.
Efter ejer følger gruppen, og den tredie er alle.

Din Windowspartition er således sat til skriverettigheder for både ejer
gruppe og alle.

Håber jeg har været dig til hjælp.
Lav en kopi af din fstab og prøv dig frem.

/henrik

Fra : lejf jessen

Dato : 12-04-06 19:01

Henrik Hartig skrev:

> [...]
> gruppe og alle.
>
> Håber jeg har været dig til hjælp.
> Lav en kopi af din fstab og prøv dig frem.

Hej Henrik!

Ja, så er der fan... noget ved at være halv amatør . Nu har jeg
brugt en kombination af dit og (også tak til Per Riber) Per's forslag,
nemlig:

> /dev/hda6 /media/windows1 vfat users,gid=users,umask=0000,iocharset=utf8 0 0

så kører det for mig . Rigtig mange TAK!

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 15:45

lejf jessen skrev:

> [...]

Prøv at ændre til umask=000

Unmount herefter /dev/hda6 og remount med kommandoen mount -a (eller
genstart maskinen, hvis det er nemmere for dig).

mvh Per

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 13-04-06 19:45

lejf jessen <eljessenGRØN@lite.dk> writes:

> Hej Mogens!
>
> Tak for dit svar. I min /etc/fstab står der følgende:
>
> /dev/hda6 /media/windows1 vfat iocharset=utf8,umask=0222 0 0

Jeg har

/dev/hda3 /dos_d vfat defaults,umask=0000 0 0

og bruger dette drev som mellemlager mellem XP og Linux. (XPs C: er NTFS.)

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : lejf jessen

Dato : 14-04-06 14:56

Mogens Dybaek Christensen skrev:

> Jeg har
>
> /dev/hda3 /dos_d vfat defaults,umask=0000 0 0
>
> og bruger dette drev som mellemlager mellem XP og Linux. (XPs C: er NTFS.)

Hej Mogens!

Tak for din interresse. Jeg ved ikke, om du så den tilbage i tråden, men
jeg fik det løst på følgende måde: