Backupsoftware til Debian Sarge mv..?
Fra : Per Riber

Dato : 11-04-06 15:46

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en geninstallation af min PC, der nu
består af multiboot med WinXP (ntfs), Debian Sarge, Ubuntu og Kubuntu
- altsammen på en 80 GB harddisk.

Nu søger jeg et godt backupsystem, der helst skal køre under Sarge, som
er mit "produktionssystem". Der skal være mulighed for at foretage nem
og regelmæssig backup af alle systemer på disken.

Ud fra backup'en skal det være muligt at restore enten enkeltfiler, hele
partitioner eller hele disken incl. bootsektorer mv. i tilfælde af en
total disaster.

Mit backupmedium er en USB-tilsluttet ekstern harddisk.

Hvordan vil I foreslå mig at løse opgaven? Den må selvfølgelig gerne
være baseret på fri software, men det er ikke nogen betingelse. Til
gengæld SKAL restore virke - hver eneste gang..!

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-06 16:23

On Tue, 11 Apr 2006 16:46:03 +0200, Per Riber wrote:

> Hvordan vil I foreslå mig at løse opgaven? Den må selvfølgelig gerne
> være baseret på fri software, men det er ikke nogen betingelse. Til
> gengæld SKAL restore virke - hver eneste gang..!
Da et af dine drev er NTFS, tror jeg også din backup løsning, skal være
dual - en til NTFS og en til resten. Til resten kan du bruge tar som en
enkel og simpel løsning, eller den mere avancerede dump/restore. For NTFS
må du spørge en anden.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Riber

Dato : 11-04-06 17:17

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> dual - en til NTFS og en til resten. Til resten kan du bruge tar som en
> enkel og simpel løsning, eller den mere avancerede dump/restore. For NTFS

Har overvejet og anvendt tar, men har jeg ikke ret i, at den ikke kan
restore MBR og partitiontabel..?

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-06 17:35

On Tue, 11 Apr 2006 18:17:18 +0200, Per Riber wrote:

> Har overvejet og anvendt tar, men har jeg ikke ret i, at den ikke kan
> restore MBR og partitiontabel..?

Partitionstabel: fdisk -l /dev/hda > partition.txt. Genskab fdisk <
partition.txt

MBR: dd if=/dev/hda of=mbr.img bs=1024 count=1. Genskab dd if=mbr.img
of=/dev/hda

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Dennis Hansen

Dato : 11-04-06 19:50

Michael Rasmussen skrev Den. 11-04-2006 18:34:

> Partitionstabel: fdisk -l /dev/hda > partition.txt. Genskab fdisk <
> partition.txt
>
> MBR: dd if=/dev/hda of=mbr.img bs=1024 count=1. Genskab dd if=mbr.img
> of=/dev/hda

Hvis man _kun_ vil have MBR, så er det
dd if=/dev/hda of=filnavn bs=446 count=1
og
dd if=/dev/hda of=filnavn bs=512 count=1
hvis man også vil have partitionstabellen med (ligger i de sidste 66
bytes)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-06 23:36

On Tue, 11 Apr 2006 20:49:30 +0200, Dennis Hansen wrote:

> [...]
> dd if=/dev/hda of=filnavn bs=512 count=1 hvis man også vil have
> partitionstabellen med (ligger i de sidste 66 bytes)
Jeg er ikke helt sikker her, men jeg mener, hvis man benytter GRUB som
boot loader, at den har placeret stage1 efter de første 512 bytes.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 16:32

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg er ikke helt sikker her, men jeg mener, hvis man benytter GRUB som
> boot loader, at den har placeret stage1 efter de første 512 bytes.

Tak for hjælpen begge to.

Jeg er dog stadig i tvivl om, hvor meget af partitionen, jeg skal gemme.
Er det 1024 bytes, som du først skrev?

Og skal jeg også gemme og restore starten af /dev/hda1, /dev/hda2 osv..?

mvh Per

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-04-06 17:43

Per Riber wrote:
> Jeg er dog stadig i tvivl om, hvor meget af partitionen, jeg skal gemme.
> Er det 1024 bytes, som du først skrev?
>
> Og skal jeg også gemme og restore starten af /dev/hda1, /dev/hda2 osv..?

Det er en dårlig idé at gemme MBR.

Øv dig hellere i at lave partitioner og geninstallere bootloaderen.

Hvis/når du får brug for at reinstallere vil du måske bruge
en større harddisk, og så kan du ikke bruge en gemt MBR og
partitionstabel til noget.

Mogens
--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 18:13

Mogens Kjaer skrev:

> Det er en dårlig idé at gemme MBR.
> Øv dig hellere i at lave partitioner og geninstallere bootloaderen.

Jeg er nu ikke helt enig, men jeg vil tænke over det. I virkeligheden er
det vel Ghost, jeg har brug for, men jeg vil ikke betale prisen

> Hvis/når du får brug for at reinstallere vil du måske bruge
> en større harddisk, og så kan du ikke bruge en gemt MBR og
> partitionstabel til noget.

Jeg skifter sjældent hardware, og i tilfælde af en planlagt opgradering
installerer jeg normalt systemsoftwaren helt fra bunden og henter kun
data fra mine backup'er.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-06 19:28

Den Wed, 12 Apr 2006 19:12:33 +0200 skrev Per Riber:

> [...]
>
> Jeg skifter sjældent hardware, og i tilfælde af en planlagt opgradering
> installerer jeg normalt systemsoftwaren helt fra bunden og henter kun

Jeg tror pointen var at den dag du får brug for at restore backup'en,
fordi din hardisk er død, der bliver det sikkert på en større disk.

Mvh
Kent

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-04-06 20:04

Per Riber <none@nospam.invalid> wrote:

> Jeg er nu ikke helt enig, men jeg vil tænke over det. I virkeligheden er
> det vel Ghost, jeg har brug for, men jeg vil ikke betale prisen

apt-get install partimage ; man partimage

--
Allan Joergensen

"Nothing like a little virus to take the edge off a kid."

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 20:48

Allan Joergensen wrote:

> apt-get install partimage ; man partimage

Tak, Allan, du er en guttermand.

Jeg vil tage et snapshot af hele disken nu og bruge rdiff-backup til mine
(ca.) daglige backup'er.

Jeg vil forsøge at formulere mine spørgsmål lidt mere præcist fremover

mvh Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-04-06 19:43

Per Riber wrote:
> Har overvejet og anvendt tar, men har jeg ikke ret i, at den ikke kan
> restore MBR og partitiontabel..?

Brug Michaels forslag med at kopiere paritionsoplysningerne og MBR til
filer.

Derefter kan du køre en filback up Debian installationen, ovenstående
filer, og den rå WinXP partition.

Jeg vil råde dig til at teste om det virker.

Kik evt. også på http://freshmeat.net/projects/g4l/

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 16:48

Christian E. Lysel skrev:

> Brug Michaels forslag med at kopiere paritionsoplysningerne og MBR til
> filer.
>
> Derefter kan du køre en filback up Debian installationen, ovenstående
> filer, og den rå WinXP partition.

Kopieres den rå XP-partition med f.eks. dd if=/dev/hda1 of=... ?

> Jeg vil råde dig til at teste om det virker.

Allerførst vil jeg opnå at *tro* på, at det virker. Jeg vil nok vente
med at teste til en anden god gang - jeg tør ikke lige nu

> Kik evt. også på http://freshmeat.net/projects/g4l/

Har du praktiske erfaringer med g4l eller g4u..?

mvh Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-04-06 17:27

Per Riber wrote:
> Kopieres den rå XP-partition med f.eks. dd if=/dev/hda1 of=... ?

Hmmm, jeg tænkte blot på at lave tar hive den.

> Allerførst vil jeg opnå at *tro* på, at det virker. Jeg vil nok vente
> med at teste til en anden god gang - jeg tør ikke lige nu

Jeg vil stadigvæk anbefalde dig at teste det.

Køb evt. en disk, de er forholdsvis billige.

> Har du praktiske erfaringer med g4l eller g4u..?

Har kikke lidt på dem, men der er ikke blevet til noget
praktisk endnu, udover jeg har hentet det.

Men jeg skal til det snart, da jeg ikke gider at
betale for kommicielt software, der ikke håndere
grub og ext3.

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 17:40

Christian E. Lysel skrev:

> Hmmm, jeg tænkte blot på at lave tar hive den.

Så tror jeg ikke, den vil kunne boote efter en restore.

> Jeg vil stadigvæk anbefalde dig at teste det.

Jeg ved det er et godt råd, men jeg orker ikke lige nu - specielt ikke,
hvis det kommer til at drille.

> [...]
> praktisk endnu, udover jeg har hentet det.
>
> Men jeg skal til det snart, da jeg ikke gider at
> betale for kommicielt software, der ikke håndere

Det kan vi vist slet ikke blive uenige om.

mvh Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-04-06 23:29

Per Riber wrote:
> Så tror jeg ikke, den vil kunne boote efter en restore.

Boote så skal du tage en backup af din bootsektor (MBR), det er der
flere andre der har forklaret dig.

Hvis du kopiere partitionen som en fil og reetablere den
som en fil, vil du så det samme resultat.

> Jeg ved det er et godt råd, men jeg orker ikke lige nu - specielt ikke,
> hvis det kommer til at drille.

Hvad fortrækker du?

At det driller nu, eller en dag når du har mindst brug
for det?

Du kan stadigvæk købe/låne en disk at afprøve det på.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 18:59

Per Riber skrev:
> Nu søger jeg et godt backupsystem, der helst skal køre under Sarge, som
> er mit "produktionssystem". Der skal være mulighed for at foretage nem
> og regelmæssig backup af alle systemer på disken.

rdiff-backup er et godt valg til Debian, vi bruger det i den daglige
drift og det virker.

> Ud fra backup'en skal det være muligt at restore enten enkeltfiler, hele
> partitioner eller hele disken incl. bootsektorer mv. i tilfælde af en
> total disaster.

Det kan man med rdiff-backup, da den tager backup af alt.

> Mit backupmedium er en USB-tilsluttet ekstern harddisk.

Dette kan også lade sig gøre med rdiff-backup

> Hvordan vil I foreslå mig at løse opgaven? Den må selvfølgelig gerne
> være baseret på fri software, men det er ikke nogen betingelse. Til
> gengæld SKAL restore virke - hver eneste gang..!

Virker, hver eneste gang og så kræver det kun apt-get install
rdiff-backup og at læse man rdiff-backup, så er du kørende

NTFS delen kan rdiff-backup ikke mig bekendt klare i Sarge.

MBR og partitionsdata kan du tage backup af som beskrevet i et andet indlæg.

Et alternativ er at kigge på et program til at lave et komplet disk
image, der er en række værktøjer på
http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-04-06 19:44

Schultz Consult - [René Madsen] wrote:
> NTFS delen kan rdiff-backup ikke mig bekendt klare i Sarge.

Et mountet NTFS drev, kan rdiff-backup godt håndtere

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-06 23:38

On Tue, 11 Apr 2006 20:43:41 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Et mountet NTFS drev, kan rdiff-backup godt håndtere
Men kan den skrive data tilbage igen? En backup er vil næppe meget værd,
hvis man ikke kan genskabe
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-04-06 14:03

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Men kan den skrive data tilbage igen? En backup er vil næppe meget værd,
> hvis man ikke kan genskabe

Det er ikke en begraensning i rdiff-backup - men i OS'et

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 17:24

Schultz Consult - [René Madsen] skrev:

> rdiff-backup er et godt valg til Debian, vi bruger det i den daglige
> drift og det virker.

Den er installeret og afprøvet, og jeg vil sikkert bruge den. Tak for
tippet.

> Dette kan også lade sig gøre med rdiff-backup

Jep, når disken ikke længere er formatteret med FAT32

> NTFS delen kan rdiff-backup ikke mig bekendt klare i Sarge.

Jeg finder en anden løsning her.

> Et alternativ er at kigge på et program til at lave et komplet disk
> image, der er en række værktøjer på
> http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml

Jeg har indtil nu set to, som kunne være interessante, g4u og g4l. Har
du praktiske erfaringer med nogen af dem..?

mvh Per