DOS op mod samba
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 09-04-06 22:54

Er der nogen som har kørt en ren DOS op mod samba ?
Jeg tænker på bl.a. NET USE, som virker fint fx. fra DOS windue i win98.
Men ikke hvis man fra den samme installation forsøger fra en ren DOS.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-06 22:59

On Sun, 09 Apr 2006 23:53:45 +0200, Lars P. Magnussen wrote:

> Er der nogen som har kørt en ren DOS op mod samba ? Jeg tænker på bl.a.
> NET USE, som virker fint fx. fra DOS windue i win98. Men ikke hvis man fra
> den samme installation forsøger fra en ren DOS.
Jeg bevæger mig lidt ud på gyngende grund, da jeg skal hente denne
information fra min museumsarkiv

Jeg mener at kunne huske, at Microsoft ændrede winsock radikalt fra
win95/dos til win98, hvorfor man på daværende tidspunkt skulle hente et
bestemt kit, hvis man ville lave en ren dos net-bootdisk. Måske det er
det problem, du har genopdaget?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-06 23:39

"Lars P. Magnussen" <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> writes:

> Jeg tænker på bl.a. NET USE, som virker fint fx. fra DOS windue i win98.
> Men ikke hvis man fra den samme installation forsøger fra en ren DOS.

Du skal bruge ekstra software.

Spørg google om "samba dos" for at finde følgende side som giver en
masse valgmuligheder:

http://www.jacco2.dds.nl/samba/dos.html

Vær opmærksom på at disse drivere kan fylde _rigtigt_ meget i
hukommelsen.

Hvilket problem er det du vil løse?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-06 07:58

> Vær opmærksom på at disse drivere kan fylde _rigtigt_ meget i
> hukommelsen.

Jeg har ganske rigtigt fundet mange henvisninger osv. til den net client til
dos, men opfattet den som en udbygning på tidligere dos versioner.

> Hvilket problem er det du vil løse?

Jeg har nogle gamle applikationer under DOS, bl.a. compiler til div.
embeddede microprocessorer. Det kørte / kører op mod en Novell server (IPX),
og har derfor fra for mange år siden Novell clienter installeret under dos.
Jeg har nu indsat en Linux server (med samba) til daglig drift. Fra DOS vil
jeg så stadig kunne mappe til serveren (Linux).
De gl. maskiner vil jeg ikke pille ved. De dør jo også på et tidspunkt, men
har anskaffet nogle nye bærbare, som jeg så på en af partitionerne har
installeret Win 98 på, da jeg ved at den DOS, som ligger nedenunder, virker
med applikationerne, og (fra et dos vindue) kan mappe til serveren med NET
USE osv..
Hvis jeg booter direkte ind i dos, så virker det næsten. Blot kommer en
fejlmeddelelse om at IPX eller NETBIOS mangler. Det kommer der rigtig mange
Google linier ud af, uden at jeg er blevet så meget klogere eller har fundet
en løsning.
Egentlig burde den manglende del vel kunne startes fra dos, men måske hele
windows spilleværket skal køre for at det virker.
Og det er jeg ikke interesseret i.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-06 08:26

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> writes:

> [...]
> Google linier ud af, uden at jeg er blevet så meget klogere eller har fundet

Dos startet under Win98 har jo hele menageriet rundt om, herunder de
nødvendige drivere.

Det allerførste du skal have afklaret er hvorvidt du overhovedet kan
få en driver til dine netkort under rå DOS. Her er PCMCIA-kort noget
særligt fint bøvl. IPX og NETBIOS er så protokollerne OVENPÅ igen.

Herover kan du så klaske en de lag der skal til for at give den
funktionalitet du skal bruge. Det er ikke helt trivielt, men du kan
formentlig ikke bruge Win98 miljøet til noget i rå dos.

> Egentlig burde den manglende del vel kunne startes fra dos, men måske hele
> windows spilleværket skal køre for at det virker.
> Og det er jeg ikke interesseret i.

Det behøver det ikke.

Et alternativ kunne også være en netwareklient og så få Linux til at
lege netware server. Kig eventuelt på OpenDos som har netwareklient
indbygget.

En anden mulighed kunne være at se hvordan dine applikationer kører
under DOSEMU eller DOSBox og så have det trillende indeni en Linux
(måske endda på serveren). En moderne CPU skulle gerne have overskud
til det.

Der er flere, men jeg vil gerne vide hvorfor du skal have serveradgang
og hvor tidskritisk dine applikationer er førend jeg kan vurdere hvad
jeg synes du skal.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-06 10:00

> Det allerførste du skal have afklaret er hvorvidt du overhovedet kan
> få en driver til dine netkort under rå DOS. Her er PCMCIA-kort noget
> særligt fint bøvl. IPX og NETBIOS er så protokollerne OVENPÅ igen.

Nu er det ikke PCMCIA-kort, men indbygget i Dell D810. Jeg fandt en windows
driver hos Broadcom, men som du skriver, så findes den jo nok ikke til dos
(har dog ikke kigget endnu).
Men Mogens Kjaers indlæg længere nede i tråden, med en universel NDIS driver
ser interessant ud.

> Et alternativ kunne også være en netwareklient og så få Linux til at
> lege netware server. Kig eventuelt på OpenDos som har netwareklient
> indbygget.

Jeg har valgt på sigt at skippe netware (og NW4.10 serveren), dvs. logon
osv. på den fra dos/win.
Jeg kan mounte NW under Linux, men har kun brugt det ved overførsel af hele
systemet.

> [...]
> under DOSEMU eller DOSBox og så have det trillende indeni en Linux
> (måske endda på serveren). En moderne CPU skulle gerne have overskud

Jeg eksperimenterede noget på et tidspunkt med div. emulatorer / virtuelle
ting, men jeg syntes desværre ikke det kørte ordentligt ud i alle de hjørner
jeg skulle bruge, bl.a problemer med grafik, mus, specielle tegn osv.

> Der er flere, men jeg vil gerne vide hvorfor du skal have serveradgang
> og hvor tidskritisk dine applikationer er førend jeg kan vurdere hvad
> jeg synes du skal.
Der er ikke noget specielt tidskritisk. Det er væsentligst et gl. godt CAD
program, med korte kommandoer, som ligger i fingrene, samt en Pascal
Compiler til 8051 serien.
I princippet kører det nu direkte i dos, men det ville bare være rart at
have adgang til filer på serveren uden at skulle reboote i XP eller Linux,
og flytte filer til dos drevet.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-04-06 10:54

Lars P. Magnussen wrote:
> Men Mogens Kjaers indlæg længere nede i tråden, med en universel NDIS driver
> ser interessant ud.

Som KUN virker når man har PXE bootet.

Ellers syntes jeg ikke at det er svært at finde DOS drivere.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-06 13:43

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> writes:

> Men Mogens Kjaers indlæg længere nede i tråden, med en universel NDIS driver
> ser interessant ud.

Bemærk at det kun virker hvis maskinen har fået DOS via PXE!

> [...]
> virtuelle ting, men jeg syntes desværre ikke det kørte ordentligt ud
> i alle de hjørner jeg skulle bruge, bl.a problemer med grafik, mus,

Ok. Hvis der er XP på de nye maskiner, så vil jeg foreslå dig at
prøve om VMWare Server (beta, gratis) kører tilfredsstillende? Så kan
du køre inde i den, og den emulerer et standard realtek netkort.

Når du har en tilfredsstillende konfiguration for VMware, så kan du
køre resultatet med VMWare Playeren, både under XP og Linux afhængig
af hvad humør du er i.

> I princippet kører det nu direkte i dos, men det ville bare være
> rart at have adgang til filer på serveren uden at skulle reboote i
> XP eller Linux, og flytte filer til dos drevet.

Det forståes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-04-06 00:05

Lars P. Magnussen <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> wrote:

> Nu er det ikke PCMCIA-kort, men indbygget i Dell D810. Jeg fandt en windows
> driver hos Broadcom, men som du skriver, så findes den jo nok ikke til dos
> (har dog ikke kigget endnu).

Man kan normalt finde DOS-drivers til de fleste nyere netkort, bl.a.
fordi det bruges af Ghost og lignende. Se efter NDIS2.

Windows 95 installerede en DOS-klient prallelt til Windows-klienten, når
man installerede netværk, men DOS-klienten understøttede ikke TCP/IP,
kun NetBEUI og IPX, så den kan ikke umiddelbart anvendes til SAMBA.

Der findes masser af vejledninger til at lave Boot-disketter til DOS med
netværksdrivers. Kig f.eks. på bootdisk.com og følg et af linkene.

Der er ingen grund til at installere en gammel DOS. Den DOS, som fugte
med Windows 9x var udmærket (hvis man overhovet kan sige det om DOS...)
og DOS'en fra Windows 95 OSR2 og Windows 98 understøtter FAT32. (Men
ikke lange filnavne - det som Linux-folket fejlagtigt kalder vfat.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-04-06 03:18

Thorkil Olesen ramte sit keyboard den 12-04-2006 01:04 og fik dette ud
af det:

> Windows 95 installerede en DOS-klient prallelt til Windows-klienten, når
> man installerede netværk, men DOS-klienten understøttede ikke TCP/IP,
> kun NetBEUI og IPX, så den kan ikke umiddelbart anvendes til SAMBA.

For mange år siden da jeg rodede med det første gang fandt jeg noget der
hed "TCP/IP for DOS". Vistnok faktisk fra Microsoft. Det gjorde
ihvertfald, at jeg kunne snakke med en linuxserver fra DOS over tcp/ip.

Det må kunne findes et sted derude endnu

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-04-06 08:08

Lars P. Magnussen wrote:
> Er der nogen som har kørt en ren DOS op mod samba ?

Ja, for eksempel bruger vi Deploycenter og Norton ghost
til at lægge Windows images på pc'ere.

Disse programmer bootes fra en DOS floppy, mapper et
drev på samba serveren med images og henter resten
af softwaren ind fra samme drev.

Autoexec.bat til ghost'en har jeg lavet om til:

@ECHO OFF
@PROMPT $P$G
mawk "BEGIN{printf(\"\tCOMPUTERNAME=DC\045d\", 10000000*rand())}" >
net\system.2
cd net
copy system.1+system.2+system.3 system.ini
net initialize /dynamic
netbind
tcptsr
tinyrfc
net start basic
net use X: \\server1\pcsupport
a:
cd\
mouse
x:\ghost\ghost.exe
:End

Tricket med mawk er for at give hver maskine man booter
et tilfældigt navn, så der ikke bliver navnesammenfald
hvis flere booter på samme diskette.

Disketten er så lagt så den kan netbootes via PXE.

Der kan man i øvrigt bruge et trick, så man ikke
behøver at have 117 netkort drivere på floppyen
til de forskellige maskiners netkort. Intel har
lavet en universel NDIS driver (UNDIS) som overtager
netdriveren fra PXE. Så virker samme driver både
til Intels netkort, broadcom, etc.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-06 10:57

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:443A0469.80703@crc.dk...

Din løsning ser rigtig interessant ud, men da jeg ikke er stærk ud i dette
her, et par spørgsmål.

Jeg har ingen floppy (kun CD), men kan boote ind i en DOS, så med noget
tilretning skulle det vel derfra kunne virke med din metode ?
Hvorfra stammer boot floppyen med net kommandoer, drivere osv.?
Er det Microsoft Network Client for DOS, som der er mange henvisninger til ?

Jeg kan se at jeg fra DOS (Win98) installationen har selve net.exe, men
givetvis mangler det, som skal forbinde netkortet (netbind, tcptsr,
tinyrfc).
Jeg kan fornemme at dit trick med NDIS driveren burde kunne anvendes, men
lige hvordan ...
Et kig i pc'en siger Broadcom NetXtreme 57xx Gigabit Controller.

Hertil kan jeg boote systemet, og så tilrette i min autoexec.bat:

> net\system.2
Hvad er system.2 ? En bat fil, som eksekveres ?

> cd net
> copy system.1+system.2+system.3 system.ini
Det kan jeg ikke lige gennemskue.
Der dannes en .ini ( tekst ? ) fil, som netdriveren skal bruge ?

> net initialize /dynamic
Ja, det er her jeg mangler noget.

> netbind
> tcptsr
> tinyrfc
> net start basic
> net use X: \\server1\pcsupport

Hvis jeg når hertil, så skulle jeg være kørende

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-04-06 11:13

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> Hvorfra stammer boot floppyen med net kommandoer, drivere osv.?
> Er det Microsoft Network Client for DOS, som der er mange henvisninger til ?

Det mener jeg, at det er. Det er noget deploycenter lavede.

Hvis man vil lave det manuelt er det ikke så simpelt, man skal
nærlæse eksempler og dokumenter for at få system.ini, protocol.ini
filerne rigtige.

Hvad mener du med "kan boot ind i en DOS"?

Microsoft Network Client for DOS er til en rigtig DOS,
ikke til win9x-bootet-i-DOS-mode.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-06 11:54

> Hvad mener du med "kan boot ind i en DOS"?
>
> Microsoft Network Client for DOS er til en rigtig DOS,
> ikke til win9x-bootet-i-DOS-mode.

Jeg har installeret XP, DOS, Linux i forskellige partitioner og grub som
boot valg.

DOS installerede jeg i første omgang ved at boote på Win98 CD'en og så
FORMAT C: /s
Det kan den så boote på. Derefter kopieredes alle relevante filer til
harddisken.
Det ligner en rigtig dos, selvom VER selvfølgelig siger "Windows 98 [Version
4.10.2222]"

I et forsøg på at få NET delen med, installerede jeg så hele Win98, men
sætter så BootGUI=0 i MSDOS.SYS filen, så gås direkte til DOS.
Men det du mener er at den DOS ikke er så "rigtig" at det vil virke med
Netværk Klienten ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-04-06 12:05

Lars P. Magnussen wrote:
> Men det du mener er at den DOS ikke er så "rigtig" at det vil virke med
> Netværk Klienten ?

Hvis det ikke virker vil jeg helt bestemt gøre dette til årsagen

Hvis du ikke kan finde en Rigtig DOS, kan du måske prøve med
freedos: http://www.freedos.org/freedos/news/technote/157.html

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-06 12:10

> Hvis det ikke virker vil jeg helt bestemt gøre dette til årsagen
>
> Hvis du ikke kan finde en Rigtig DOS, kan du måske prøve med
> freedos: http://www.freedos.org/freedos/news/technote/157.html

Hvis, jeg graver dybt nok i de gamle kulturlag skulle der være både DOS
3.30, 5.0 og 6.?
Men så skal jeg også til en gl. pc og have blæst støvet ud af floppydrevene,
og kopieret over på en CD / hardisk

Mvh
Lars P. Magnussen.

Fra : Jesper

Dato : 10-04-06 13:00

> [...]
win98.
> Men ikke hvis man fra den samme installation forsøger fra en ren DOS.

På mit arbejde, havde vi et par gamle PC'ere som skulle køre dos 6.2 og
gerne på netværk.

Løsningen blev der:
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/dosclnt3.html
http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/doscltcp.htm
http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/doscl3up.htm

Dette fungerede fint op mod et Win2K AD - mon ikke også det kan bruges
mod Samba???
Der skulle tweakes lidt for at få den på domænet igen at vi skiftede AD
til win2003

/jesper