At skrive C med cygwin
Fra : Johs32

Dato : 09-04-06 11:10

Jeg har installeret Cygwin og bruger den gcc kompiler man kan bruge
derigennem. Men når jeg har lavet et program så kan jeg kun køre det igennem
en Cygwin xterm. Hvis jeg dobbelt klikker på det igennem stifinder får jeg
en fejl:

"Dette program kunne ikke starte, fordi cygwin1.dll ikke blev fundet.
Problemet kan muligvis løses ved at installeret programmet igen"

Er det ikke muligt at lave C programmer som man kan køre uafhængigt af
Cygwin?

Mvh
Johs

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-06 11:29

On Sun, 09 Apr 2006 12:09:38 +0200, Johs32 wrote:

> Er det ikke muligt at lave C programmer som man kan køre uafhængigt af
> Cygwin?
Jo, men så skal du oversætte det med en compiler, der laver Windows
eksekverbar kode. Du kan eventuelt hente bcb5.5(Borland's gratis c++
builder 5.5) her: http://www.borland.com/downloads/download_cbuilder.html
Vælg compiler.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-06 11:35

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

>Jo, men så skal du oversætte det med en compiler, der laver Windows
>eksekverbar kode.

Mjaeh, eller bruge MinGW: http://www.mingw.org/

Så kan gcc (og det meste "Unix-C") bringes til at virke uden at
bringe tredjeparts-compilere ind i billedet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Johs32

Dato : 09-04-06 11:48

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Mjaeh, eller bruge MinGW: http://www.mingw.org/
>
> Så kan gcc (og det meste "Unix-C") bringes til at virke uden at
> bringe tredjeparts-compilere ind i billedet.

Nu har jeg installeret MinGW udfra denne opskrift:

Example:
- Install MinGW to C:\Devel\MinGW
- Install MSYS to C:\Devel\MSYS\1.0, answer the post-install questions with
y; when asked give the path as C:/Devel/MinGW
- Install msysDTK to C:\Devel\MSYS\1.0
- Start C:\Devel\MSYS\1.0\msys.bat.

svarende til den guide der er på denne side:

http://www.mingw.org/MinGWiki/index.php/GettingStarted

Da jeg gerne vil bruge eclipse til windows til at skrive min kode i googlede
jeg denne guide:

http://howtos.mrcam.org/guides/development/cppguiprogramming.html#mingw

(især afsnittet MinGW og wxWidgets)

men før jeg går igang med det noget omfattende hack for at få det til at du
i eclipse så vil jeg lige høre om det virkelig kan passe at der skal så
meget til at sætte eclipse op til at afvikle c kode.

Findes der ikke et bedre alternativ til at kompilere C kode igennem eclipse
til winXP (har droppet Cygwin da man kun kan køre de programmer man laver
igennem Cygwin)?

Mvh
Johs

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-06 12:16

On Sun, 09 Apr 2006 12:47:59 +0200, Johs32 wrote:

> Findes der ikke et bedre alternativ til at kompilere C kode igennem
> eclipse til winXP (har droppet Cygwin da man kun kan køre de programmer
> man laver igennem Cygwin)?
Forrige svar røg åbenbart i /dev/null:-\

Overvej eventuelt: http://www.bloodshed.net/index.html
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Johs32

Dato : 09-04-06 12:41

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse

> Forrige svar røg åbenbart i /dev/null:-\
>
> Overvej eventuelt: http://www.bloodshed.net/index.html

Jeg har haft det installeret men vil helst bruge eclipse. Er det ikke muligt
at bruge Visual C++ igennem eclipse?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-06 12:55

"Johs32" <sdfs@dss.com> writes:

> Jeg har haft det installeret men vil helst bruge eclipse. Er det ikke muligt
> at bruge Visual C++ igennem eclipse?

Hvorfor bruger du ikke bare Visual C++ express?

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs32

Dato : 09-04-06 12:57

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bruger du ikke bare Visual C++ express?
>
> http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

Men jeg vil jo gerne bruge eclipse som min editor.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-06 13:29

"Johs32" <sdfs@dss.com> writes:

> Men jeg vil jo gerne bruge eclipse som min editor.

Hvis Eclipse's opsætning til at arbejde med C og C++ er for besværlig
for dig, er det nok ikke den rigtige vej at gå.

Jeg har rodet lidt med det, og det er SLET ikke så avanceret som for
Java, men absolut brugbart.

Hvorfor insisterer du på at bruge eclipse?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-06 12:52

"Johs32" <sdfs@dss.com> writes:

> Findes der ikke et bedre alternativ til at kompilere C kode igennem eclipse
> til winXP (har droppet Cygwin da man kun kan køre de programmer man laver
> igennem Cygwin)?

Du bruger naturligvis make til at oversætte med. Så er de sædvanlige
Unix editorer gode valg (både emacs og vi).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-06 12:09

> [...]

> Findes der ikke et bedre alternativ til at kompilere C kode igennem
> eclipse til winXP (har droppet Cygwin da man kun kan køre de programmer
Du kan jo eventuelt overveje denne løsning:

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-06 11:32

"Johs32" <sdfs@dss.com> writes:

> Er det ikke muligt at lave C programmer som man kan køre uafhængigt af
> Cygwin?

Måske kann

http://www.delorie.com/howto/cygwin/mno-cygwin-howto.html

hjælpe?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-06 12:45

Den Sun, 9 Apr 2006 12:09:38 +0200 skrev Johs32:
> [...]
> Problemet kan muligvis løses ved at installeret programmet igen"
>
> Er det ikke muligt at lave C programmer som man kan køre uafhængigt af

Du kunne jo overveje at putte cygwin1.dll med sammen med programmet. Når
man ikke kører det fra cygwin-shell'en, skal dll'en ligge i samme mappe
som programmet.

Mvh
Kent