Hvordan starter jeg en Live CD?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-04-06 12:39

Hej!

Ja, måske lyder spørgsmålet lidt dumt, men jeg har hentet Ubuntu 5.10 i386
Live CD og brændt den på en cd-rom.
På den ligger der nu en .iso-fil, men hvad skal jeg så gøre?
Skal jeg boote fra CD'en eller skal jeg bare kunne dobbeltklikke på filen?
Det sidste sker der ihvertfald ikke noget ved...

--
Hilsen Jakob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-04-06 12:42

I dk.edb.system.unix, skrev Jakob Griffel:
> [...]
> På den ligger der nu en .iso-fil, men hvad skal jeg så gøre?
> Skal jeg boote fra CD'en eller skal jeg bare kunne dobbeltklikke på filen?

Du skal boote på den, hvis du har brændt den korrrekt.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-04-06 12:43

"Jakob Griffel" <griffel@nejnejprivat.dk> writes:

>Ja, måske lyder spørgsmålet lidt dumt, men jeg har hentet Ubuntu 5.10 i386
>Live CD og brændt den på en cd-rom.
>På den ligger der nu en .iso-fil, men hvad skal jeg så gøre?

Du skal brænde den som et image - ikke som en fil.

Hvis du brænder fra Unix, er "cdrecord -v dev=1,0,0 speed=48 fil.iso"
et godt bud (dev og speed skal nok rettes til).

Hvis du brænder fra Windows, kan du bruge Burnatonce, der kan
hentes fra http://www.burnatonce.com/ - den er ganske gratis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-04-06 12:52

> Du skal brænde den som et image - ikke som en fil.

Aahh... Tak for det.

> Hvis du brænder fra Windows, kan du bruge Burnatonce, der kan
> hentes fra http://www.burnatonce.com/ - den er ganske gratis.

Og tak for det!

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-04-06 12:48

Jakob Griffel wrote:
> Hej!
>
> Ja, måske lyder spørgsmålet lidt dumt, men jeg har hentet Ubuntu 5.10 i386
> Live CD og brændt den på en cd-rom.
> På den ligger der nu en .iso-fil, men hvad skal jeg så gøre?

Det lyder som om du bare har lagt filen ned på CD'en. Det er ikke
meningen. En .iso fil er et komplet "image" af en CD, som skal brændes
direkte ned, så den _udgør_ CD'en.
Det svarer til forskellen på at gemme en fil på en hardisk og at
betragte filen som værende indholdet af en hel partition.

Hvordan man lige gør det i dit aktuelle brænderprogram ved jeg ikke.

Peter