SAMBA-domæne i XP
Fra : Henrik Hartig

Dato : 06-04-06 13:21

Hej
Jeg er lidt i tvivl om det er ok at stille spørgsmålet i Linux-gruppen.
Det er vist en gråzone. Men jeg prøver

Jeg kan ikke lave en SAMBA PDC i Windows XP.

Når jeg forsøger at lave et domæne (indtaster root [fra samba-serveren]
og root's adgangskode), får jeg beskeden at brugernavnet ikke blev fundet.
Billede af fejl:
http://www.henrikhartig.dk/fejl.jpg

Jeg har så prøvet at indtaste en alm. bruger og hans adgangskode, for at
finde ud af om der er "hul igennem" og det virker godt nok (adgang
nægtet). Så hvad gør jeg galt?

/henrik

nb. jeg har ikke lavet en logon batch-fil. Har det noget med det at gøre
og, i givet fald, hvad skal den hedde og hvad skal der stå i den?

smb.conf
-----------
# Global parameters
[global]
netbios name = MARIEHOEJ
logon path = \\%n\profiles\%u
logon drive = q:
logon home = \\thor\%u
domain logons = Yes
os level = 65
preferred master = Yes
domain master = Yes

[netlogon]
path = /var/lib/samba/netlogon
guest ok = Yes
share modes = No

[homes]
read only = No
browseable = No

[Musik]
path = /data/mp3
write list = henrik

[Film]
path = /data/film
write list = henrik

[Alle]
path = /data/everyone
read only = No

[apps]
path = /data/apps
valid users = @admins, root
write list = @admins, root

og mine brugere (maskinen skulle hedde thor)
[root@localhost samba]# cat smbpasswd
root:0:A410BB139941FD04AAD3B435B51404EE:36CAE0F7DEEE765C0A46693591D10801:[U
]:LCT-4433FDF5:
trine:502:F6C08833E474E584AAD3B435B51404EE:F9B34E000CF802D4964E483B22668251:[U
]:LCT-4434B789:
sejr:503:6332031260F66939AAD3B435B51404EE:3A6A8012F473886BD968C253AA2350CE:[U
]:LCT-4434B77F:
henrik:501:ED3E3A1B4DE141CDD4DCC2975DC76FB2:8E3694C49D9E39F9AB55F043AFD28888:[U
]:LCT-4434B6E5:
thor$:505:57CE9B5D2090BFD9AAD3B435B51404EE:00206AF8A74A940058CE1B5951458D42:[W
]:LCT-4434BF6A:

Fra : Martin Schyth

Dato : 06-04-06 15:22

Hej Henrik,

Nu jeg jeg ikke nærlæst din smb konfiguration, men jeg tror nu heller
ikke det er dér du skal lede..

Da jeg gjorde det i sin tid i mit setup, skulle jeg manuelt oprette
maskinnavnene i /etc/password med $ i endelsen eg. minmaskine$ og lave
en brugerkonto.

Desuden skal du på din Windows XP slå digital signing fra, idet XP som
default forventer at alle der kontakter den kan signere digitalt, men
det kan din version af samba sikkert ikke...

Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt en rigtig god vejledning, men den er
på nettet - google er din ven!

/Martin

Fra : Henrik Hartig

Dato : 06-04-06 20:46

Martin Schyth skrev:
> [...]
> det kan din version af samba sikkert ikke...
>
> Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt en rigtig god vejledning, men den er

Hej Martin
Jeg har googlet som en sindsyg og prøvet alskens konfigurationer af
smb.conf. Men det "sjove" af det hele var at jeg på et tidspunkt fik
lavet et domæne. - men jeg havde da problemer med den fælles printer.
Jeg ændrede i windows registreringsdatabase (googlet mig frem til ;) )
og det som fik skidtet til at virke var da jeg (fra linuxbog.dk)
flyttede root-samba-brugeret op øverst i smbpasswd - det er jo root at
windows hårdnakket påstår den ikke kender.

Desværre valgte jeg at genoprette Windows til et tidl. tidspunkt hvor
jeg ikke havde rodet med registreringsdatabasen - og så forsvandt mit
domæne

Så nu har jeg rodet med maskinnavne og brugernavne i Linux, samt ændret
smb.conf 1000 gange. Måske ville det være en idé at fjerne samtlige
brugere og msskiner i Linux og starte forfra. Hvordan gør jeg dette?

/henrik

Fra : Martin Schyth

Dato : 07-04-06 08:35

> [...]
> smb.conf 1000 gange. Måske ville det være en idé at fjerne samtlige
> brugere og msskiner i Linux og starte forfra. Hvordan gør jeg dette?

Jeg vil se om jeg her i weekenden kan finde det bookmark jeg engang
lavede derhjemme og poste det - medmindre du helt har rodet rundt i det
hele tror jeg ikke der er brug for en reinstallation som sådan...

/Martin

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 09:03

Martin Schyth skrev:

> [...]
> lavede derhjemme og poste det - medmindre du helt har rodet rundt i det
> hele tror jeg ikke der er brug for en reinstallation som sådan...

Hej Martin
Lyder rigtigt godt. Jeg fandt dog dette link selv, som kunne lyde som
din beskrivelse:
http://www-jerry.oit.duke.edu/linux/docs/samba/winxp_client_registry_edit

Prøvede at ændre de anbefalede, men domænet kunne stadig ikke findes

Irriterende at det HAR virket... (undtagen printeren)

Ser frem til dit bookmark
/henrik

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 07-04-06 12:51

"Henrik Hartig" <post@henrikhartig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøvede at ændre de anbefalede, men domænet kunne stadig ikke findes
>
> Irriterende at det HAR virket... (undtagen printeren)

Hej Henrik

Prøv eventuelt med denne linie i din smb.conf fil... Det har virket for mig
for noget tid siden, bruger det dog ikke mere pga roaming profiles var noget
træls skidt...

add user script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g machines -s
/bin/false -M %u

Jacob

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 07-04-06 13:09

Jacob d'Andrade wrote:
> add user script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g machines -s
> /bin/false -M %u

Det er også for samba 2.x

I samba 3.x (Fedora 3 kører 3.0.10) bruger man "add machine script".

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 15:48

Mogens Kjaer skrev:

> Det er også for samba 2.x
>
> I samba 3.x (Fedora 3 kører 3.0.10) bruger man "add machine script".
>
> Mogens

Hej
Har prøvet begge dele add user og add machine, men ingen af delene hjalp..

/henrik

opdateret smb.conf
--------------
[global]
workgroup = DANMARK
netbios name = MARIEHOEJ
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50
add machine script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g machines
-s /bin/false -M %u
logon drive = h:
logon home = \\thor\%u
domain logons = Yes
os level = 65
preferred master = Yes
domain master = Yes

[netlogon]
path = /var/lib/samba/netlogon
guest ok = Yes
share modes = No

[homes]
read only = No
browseable = No

[musik]
path = /data/mp3
write list = henrik
read only = No
guest ok = Yes

[film]
path = /data/film
write list = henrik
read only = No
guest ok = Yes

[ALLE]
path = /data/everyone
write list = henrik
read only = No
guest ok = Yes

Fra : N/A

Dato : 07-04-06 13:07

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 07-04-06 13:07

Jacob d'Andrade wrote:
> Kig eventuelt i denne howto ... den har hjulpet mig en del gange...

Det er en god guide - men for samba 2.x, ikke 3.x

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 15:27

Mogens Kjaer skrev:

> Det er en god guide - men for samba 2.x, ikke 3.x
>
> Mogens

Jeg bruger:
[root@localhost root]# /usr/sbin/smbd -V
Version 3.0.2a
sambaversion.

Guiden ser ellers god ud. Havde tænkt mig at kigge på den i weekenden.

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 15:28

Henrik Hartig skrev:

> Jeg bruger:
> [root@localhost root]# /usr/sbin/smbd -V
> Version 3.0.2a
> sambaversion.

OG MANDRAKE 10.0

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 19:19

Jacob d'Andrade skrev:
> Kig eventuelt i denne howto ... den har hjulpet mig en del gange...

Hej Jacob
Jeg har kigget i din howto.
Der står noget omkring at man skal hente et patch

citat:
"
5. Next, download the WinXP_SignOrSeal registry patch from www.samba.org
or collect it from the Further resources: Downloads and developerWorks
on page 25 section at the end of this tutorial. Apply it by
double-clicking and answering Yes to the dialog prompt."
citat slut

Dette patch har jeg IKKE kunne finde på samba's hjemmeside
Er det fordi det er en gammel (år 2002) instruks?

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-04-06 10:24

Martin Schyth skrev:

> Da jeg gjorde det i sin tid i mit setup, skulle jeg manuelt oprette
> maskinnavnene i /etc/password med $ i endelsen eg. minmaskine$ og lave
> en brugerkonto.

Hej Martin
På mirakuløs vis fik jeg min xp-maskine tilsluttet domænet. Fatter ikke
hvordan - men pludselig virkede det bare...

Men senere i dag eller i morgen skal jeg forsøge med de to andre
(xp-maskiner) beboere som er på mit net. Om det så går med dem....

I første omgang havde jeg ikke læst dit svar ordentligt. For jeg havde
IKKE checket min password fil.
[root@localhost etc]# cat passwd
root:x:0:0:root:/root:/bin/bash
bin:x:1:1:bin:/bin:/bin/sh
daemon:x:2:2:daemon:/sbin:/bin/sh
adm:x:3:4:adm:/var/adm:/bin/sh
..
..
..

henrik:x:501:501:Henrik Hartig:/home/henrik:/bin/bash
trine:x:502:502:Trine Barrit:/home/trine:/bin/bash
sejr:x:503:503:Sejr Biba:/home/sejr:/bin/bash
drweb:x:504:504:Dr.Web antivirus daemon:/opt/drweb:/bin/false
thor$:x:505:505::/home/thor$:/bin/false
acer-85d6d3d60f$:x:506:421::/dev/null:/bin/false

Jeg kan se at thor og acer (som er min windowskonto) er oprettet til
sidst. Mon det er derfor at domænet pludselig virker?
Er det ellers det du mener med at oprette maskinen (thor) manuelt?
En brugerkonto for thor-maskinen. Hvordan checker/gør jeg det?

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-04-06 10:32

Henrik Hartig skrev:
> En brugerkonto for thor-maskinen. Hvordan checker/gør jeg det?
>
> /henrik

I home-kataloget her jeg henrik, sejr og trine. Altså IKKE maskinen
thor. Er det det du mener med at tilføje thor som bruger:
Jeg mener - kan ikke huske alt hvad jeg har lavet - at jeg har tilføjet
thor sådan:
useradd -s /bin/false -d /dev/null thor\$

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-04-06 19:31

Mulige årsager:
Her er hvad jeg fandt på SAMBA's hjemmeside. Måske kan nogle være mig
behjælpelig. (Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være så
pokkers svært)

The most common reasons for which a Windows NT/200x/XP Professional
client cannot join the Samba controlled domain are:

*

smb.conf does not have correct add machine script settings.
// Kan NG checke om dette er ok?
*

“root” account is not in password backend database.
// forstår jeg ikke. NG, Hvordan checker jeg for dette?
*

Attempt to use a user account instead of the “root” account to
join a machine to the domain.
// det gør jeg rigtigt.
*

Open connections from the workstation to the server.
*

Firewall or filter configurations in place on either the client
or the Samba server.
// har slået fra

Jeg mistænker problemet kan ligge i min oprettelse af maskine-konto og
samba-root konto. Så et spørgsmål mere er hvordan jeg sletter disse
konti for at starte på en frisk?

/henrik

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-06 10:20

Henrik Hartig wrote:
> [...]
>
> The most common reasons for which a Windows NT/200x/XP Professional
> client cannot join the Samba controlled domain are:

Nu er det vel ikke en XP home, du har?

> *
>
> smb.conf does not have correct add machine script settings.
> // Kan NG checke om dette er ok?

I den howto, som Jacob sendte, står der noget om nogle
grupper, der skal være oprettet i /etc/groups. Check dette!
For at din add machine script skal virke korrekt skal der
være en gruppe, der hedder "machines".

> *
>
> “root” account is not in password backend database.
> // forstår jeg ikke. NG, Hvordan checker jeg for dette?

Find din smbpasswd fil:
locate smbpasswd

se om root er i den:

fgrep root /etc/samba/smbpasswd
> *
>
> Attempt to use a user account instead of the “root” account to
> join a machine to the domain.
> // det gør jeg rigtigt.

Når jeg melder en maskine på domænet foregår det
(engelsk windows 2000, men det virker også i XP med signorseal
registry rettelsen):

Højreklik My Computer, vælg properties
Vælg fanen "Network Identification"
Vælg "Network ID" wizard
Klik Next indtil du når et vindue med brugernavn.
Dette vindue skal udfyldes med en alm. brugers navn,
den bruger, som skal bruge pc'en. Skriv det rigtige
domæne navn (DANMARK i dit tilfælde).

Næste vindue udfyldes med maskinens navn og samme
domæne.

Så beder den om en bruger som må melde maskinen til
domænet, dér skal du vælge root og det password, du
har lagt ind for root med "smbpasswd root" kommandoen
(som ikke nødvendigvis behøver være samme password som
UNIX brugeren root har).

Sidst skal man vælge om brugeren skal oprettes lokalt,
det svarer man ja til og skal så vælge om det skal være
en alm. bruger eller en med administratorrettigheder.

Reboot, og så log ind, så virker det!

signorseal rettelsen til registry findes fx hér:

http://lists.samba.org/archive/samba-technical/2001-October/016344.html

> Jeg mistænker problemet kan ligge i min oprettelse af maskine-konto og
> samba-root konto. Så et spørgsmål mere er hvordan jeg sletter disse
> konti for at starte på en frisk?

Du kan fjerne linierne fra /etc/passwd, /etc/shadow og
/etc/samba/smbpasswd som indeholder navnet på din maskine
efterfulgt af et dollartegn.

Mogens
--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-04-06 10:54

På mirakuløs vis virkede maskinen. Hænger MÅSKE sammen med at strømmen
gik på serveren, og ved genstart virkede det (TROR jeg). Måske har Linux
sat nogle ting rigtigt op ved genstart. Jeg kan ihvertfald se at
/etc/passwrd er blevet rettet apr 8 01:44.. Men det er kun vilde gæt
fra min side.

Mogens Kjaer skrev:

> Nu er det vel ikke en XP home, du har?

NEJ det er XP-professionel

> I den howto, som Jacob sendte, står der noget om nogle
> grupper, der skal være oprettet i /etc/groups. Check dette!
> For at din add machine script skal virke korrekt skal der
> være en gruppe, der hedder "machines".

[root@localhost etc]# cat group
root:x:0:
bin:x:1:
daemon:x:2:
sys:x:3:
adm:x:4:
tty:x:5:
..
..
..
,
..
sshd:x:75:
machines:x:421:
slocate:x:422:
ftp:x:76:
postgres:x:77:
henrik:x:501:
trine:x:502:
sejr:x:503:
drweb:x:504:
thor$:x:505:

Skulle vist være god nok?

[root@localhost samba]# cat /etc/samba/smbpasswd
[...]
thor$:505:6A0C3DD93C822B398F83D2D478EC9015:60F1CEE3B14553DFF2B80E7B2A5F1E4D:[UW
]:LCT-4436FB82:
acer-85d6d3d60f$:506:20E96B690F91043D674CCC205C024AA4:B81FF107A1DB3142274A88F5717D72A6:[W
]:LCT-4436F965:
[root@localhost samba]#

Skulle vist også være ok

> [...]
> en alm. bruger eller en med administratorrettigheder.
>
> Reboot, og så log ind, så virker det!
>
> signorseal rettelsen til registry findes fx hér:

Den opskrift har jeg prøvet. Har læst et eller andet sted at man ikke
kan bruge wizarden når det er xp.

> [...]
>
> Du kan fjerne linierne fra /etc/passwd, /etc/shadow og
> /etc/samba/smbpasswd som indeholder navnet på din maskine

Som sagt virker maskinen. Men hvis det går galt igen vil jeg prøve at
fjerne linierne.

> Mogens

Mange tak for din respons.

/hernik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-04-06 11:09

Mogens Kjaer skrev:

> [...]
> grupper, der skal være oprettet i /etc/groups. Check dette!
> For at din add machine script skal virke korrekt skal der

Jeg kan godt se at der i howto-sektionen står i 3.kapitel står noget om
grupper. Det har jeg ikke lavet. Men som du kan se af min /etc/group,
er grupperne oprettet.. eller kan du fortælle mig om den er gal? Skal
jeg lave grupperne som beskrevet i howto'en (pdc'en virker jo nu
mirakuløst..)

/henrik

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-04-06 12:38

Henrik Hartig wrote:
> Skal
> jeg lave grupperne som beskrevet i howto'en (pdc'en virker jo nu
> mirakuløst..)

Hvis det virker nu, så lad være med at pille i det!

Mogens

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-04-06 07:50

Mogens Kjaer skrev:

> Hvis det virker nu, så lad være med at pille i det!
>
> Mogens

jo

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-04-06 19:21

Henrik Hartig <post@henrikhartig.dk> wrote:

> Mulige årsager:
> Her er hvad jeg fandt på SAMBA's hjemmeside. Måske kan nogle være mig
> behjælpelig. (Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være så
> pokkers svært)

Det rigtige sted at kigge må være:

http://se.samba.org/samba/docs/man/Samba3-HOWTO/samba-pdc.html

(Den er temmeligt lang, og man skal et stykke ned i teksten, førend den
bliver konkret.)

> smb.conf does not have correct add machine script settings.
> // Kan NG checke om dette er ok?

Som Mogens skriver skal gruppen eksistere i forvejen.

Egentligt tror jeg slet ikke scriptet behøves. Det skal bruges til at
oprette maskinkontoen i Unix' brugerdatabase (normalt /etc/passwd), men
det har du jo gjort allerede.

> "root" account is not in password backend database.
> // forstår jeg ikke. NG, Hvordan checker jeg for dette?

Kig i /etc/smbpasswd

Prøv om du kan tilgå serveren som root-bruger fra din XP-boks:

net use * \\mariehoej\musik /user:root *

(Jeg er ikke helt sikker på syntaksen, så check selv med 'net help use')

> Jeg mistænker problemet kan ligge i min oprettelse af maskine-konto og
> samba-root konto. Så et spørgsmål mere er hvordan jeg sletter disse
> konti for at starte på en frisk?

Du kan bare slette linjerne i /etc/smbpasswd, men det "rigtige" er, at
bruge smbpasswd -x (Samba er ved at bevæge sig væk fra de "flade" filer
og over i en LDAP-lignende database.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.