Ups - Raid på vej ned ...
Fra : Martin Stender

Dato : 06-04-06 08:25

Hej alle

Fik denne her i min mail den anden dag:

"A Fail event had been detected on md device /dev/md2.
Faithfully yours, etc."

Og denne her fra logwatch'en:

WARNING: Kernel Errors Present
end_request: I/O error, dev hde, sector...: 1 Time(s)
hde: dma_intr: error=0x40 { Uncorrect...: 1 Time(s)
hde: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }...: 1
Time(s)
raid1: hde: unrecoverable I/O read error for block 158511...: 1
Time(s)

Så tilsyneladende er en af diskene i et mirror-raid på vej ned.

Er der nogen som ved hvordan man finde ud af præcis hvilken af de to
diske der er syg?

Og når man ved det, hvordan er proceduren så?

På forhånd tak!
Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-04-06 08:48

"Martin Stender" <stenderdk@gmail.com> writes:

> Er der nogen som ved hvordan man finde ud af præcis hvilken af de to
> diske der er syg?

Det skriver den jo til dig. Det er hde.

--
Jacob

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-04-06 09:13

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det skriver den jo til dig. Det er hde.

For en sikkerheds skyld bør man kigge ind i maskinen og se
om der er aktivitetslamper på diskene. Den disk, der er smidt
af RAID'en, har så ikke aktivitet.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Martin Stender

Dato : 06-04-06 12:28

Tak - jeg kigger ind i den når jeg kommer hjem

Men er det så bare at skifte den, boote op og så sync'er den selv,
eller hvordan?

Igen, på forhånd tak,
Martin

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-04-06 13:13

Martin Stender wrote:

> Men er det så bare at skifte den, boote op og så sync'er den selv,
> eller hvordan?

Først skal du have en kopi af diskens partitionstabel. Den laver du med

sfdisk -d /dev/hde >hde.part

Dernæst skal du have pillet den ud af RAIDet, så maskinen ikke forsøger at
tage den med i RAIDet, når du booter. Hvilken fil, du skal rette i,
afhænger af din linux version. Men prøv med /etc/mdadm.conf
eller /etc/raidtab.

Når det er gjort, kan du skifte disken.

Når maskinen er kommet op igen, skal du have den nye disk partitioneret som
den gamle:

sfdisk /dev/hde <hde.part

Så retter du indstillinger i /etc/mdadm.conf tilbage igen og genstarter
maskinen. Når du er i luften igen, vil du kunne følge synkroniseringen ved
at kigge i file /proc/mdstat .

-Claus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-04-06 13:44

Claus Rasmussen wrote:
> [...]
> tage den med i RAIDet, når du booter. Hvilken fil, du skal rette i,
> afhænger af din linux version. Men prøv med /etc/mdadm.conf

Er det ikke mange år siden at man skulle pille i disse konfigurationsfiler?

Normalt bruger man mdadm kommandoen til at fjerne/tilføje partitioner
til raids.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-04-06 14:34

Mogens Kjaer wrote:

> Er det ikke mange år siden at man skulle pille i disse
> konfigurationsfiler?
>
> Normalt bruger man mdadm kommandoen til at fjerne/tilføje partitioner
> til raids.

SVJV gemmer mdadm ikke mappet mellem RAID UUID og device name mellem
reboot's. Det kan dog også være, at mdadm vil scanne den nye disk for RAID
partitioner; give en warning når den ikke finder nogen; og så ellers
fortsætte med et degraderet RAID bestående af partioner fra den gamle disk,
så man ikke behøves at rette i konfigurationen.

Det er nogen tid siden, jeg har kigget på det, så det kan være, du har ret.
Men det vil kræve lidt eksperimentering at afgøre det.

-Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-04-06 19:13

On Thu, 06 Apr 2006 14:13:29 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Så retter du indstillinger i /etc/mdadm.conf tilbage igen og genstarter
> maskinen. Når du er i luften igen, vil du kunne følge synkroniseringen
> ved at kigge i file /proc/mdstat .
Hvorfor genstart? kan man ikke lave hotadd?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 07-04-06 07:45

Michael Rasmussen wrote:
> Hvorfor genstart? kan man ikke lave hotadd?

Det er ikke sikkert at hardwaren er til hotadd.

Så må man genstarte for ikke at lave flere ulykker.

Fra : Martin Stender

Dato : 07-04-06 12:16

Tak for rådene!

Så vil jeg købe en ny disk og se hvordan det går.

Jeg glemete i øvrigt at skrive, at det er en Fedore 3, der kører på
den. Ved ikke om det har nogen betydning.
Jeg har også webmin kørende, og der er et panel til Linux Raid (som
ganske rigtigt også melder, at den ene disk er nede, men at Raid'et
ellers er 'Clean'.

Hilsen
Martin

Fra : Martin Stender

Dato : 08-04-06 11:30

Hej igen igen

Nå, det kører ikke ligefrem ...

Jeg fjernede den døde disk og satte en ny i - men så vil den
overhovedet ikke boote. (Den hænger med en besked om at "replace
bootdevice" eller noget i den stil.)
Men den nye disk var selvfølgelig helt ny og uformatteret, så jeg
koblede den raske raid'ede disk fra, bootede fra en ældre FC1 cd og
formatterede den nye. Det gav desværre ikke nogen forskel.

Jeg har fundet ud af, at Fedora 3 ikke længere bruger Raidtools, men
mdadm i stedet. Jeg har så været inde og fjerne den gamle disk fra
raid'et med:
#mdadm /dev/mdo --remove /dev/hde1
#mdadm /dev/md1 --remove /dev/hde2
#mdadm /dev/md2 --remove /dev/hde3

.... i håb om, at den ikke ville forsøge at boote fra begge diske, men
det ændrer ikke noget.

Men systemet kan godt boote med kun den raske disk siddende i.

Siden jeg har raid'et siddende på et PCI-controller kort, så har jeg
i realiteten en IDE plads ledig på selve motherboardet, så jeg kunne
evt. sætte den nye disk på der - midlertidigt - og måske slippe af
sted med at oprette raid-partitioner, sync'e og så bagefter flytte den
over på PCI-controlleren?

Ville det virke?

På forhånd tak
Martin (lettere desperat ...

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-06 11:41

Den 8 Apr 2006 03:30:22 -0700 skrev Martin Stender:
> [...]
>
> Jeg fjernede den døde disk og satte en ny i - men så vil den
> overhovedet ikke boote. (Den hænger med en besked om at "replace

Det lyder som BIOS'en. Det skulle vel ikke være primary master du
har skiftet?

Mvh
Kent

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-04-06 23:04

Martin Stender wrote:

> Men systemet kan godt boote med kun den raske disk siddende i.

Der plejer at være en option i BIOS, hvor du kan bestemme hvilken disk,
maskinen skal boote fra. Det lyder som om, der er sat til først at prøve at
boote fra den plads, hvor den syge disk sad, og derefter fra den plads,
hvor den raske disk sidder. Prøv at ændre det til at den skal prøve den
raske disk først.

-Claus

Fra : Martin Stender

Dato : 08-04-06 13:35

Hmmm - begge diske er vel primary's - da de jo sidder på hver sin bus
på controller'en.

mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 18:11

Martin Stender skrev:
> Hmmm - begge diske er vel primary's - da de jo sidder på hver sin bus
> på controller'en.

Ikke nødvendigvis... Hvad står der i din bios? og den døde disk, er det
primary master, hvis det er det, så må du få den til at boote fra den
disk der ikke døde.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-06 18:28

Den 8 Apr 2006 05:35:22 -0700 skrev Martin Stender:
> Hmmm - begge diske er vel primary's - da de jo sidder på hver sin bus
> på controller'en.

Ok, så siger vi det på en anden måde. Var den disk der døde den der
sad på 0x80?

Mvh
Kent

Fra : Martin Stender

Dato : 09-04-06 16:08

Tak for rådene!

Det, jeg endte med at gøre, var simpelthen at bytte om på de to IDE
kabler, så den gamle, raske 'hdg' blev opfattet som 'hde'. Så
bootede dyret, og jeg kunne - via webmin - oprette identiske
partitioner og tilføje disse til raid'et.
Det var sikkert noget i den stil, du var inde på, Kent -
tilsyneladende kigger maskinen kun på én af diskene når den booter

I følge '# top' kører der nu et par resync-processer....

Mindre vigtigt - kan man se hvor langt resync processen er nået? Nu
ligger den jo skilt ad, og jeg vil jo gerne undgå at tage den ned (for
at samle den), før den er 100% i sync...

Hilsen
Martin

Fra : Martin Stender

Dato : 09-04-06 16:17

Hov - det var jo det, som Claus Rasmussen skrev : cat /proc/mdstat ...
sorry

Martin