Fjerne program
Fra : Heuten

Dato : 30-03-06 10:24

Hej

For noget tid siden installerede jeg en half-life, day of defeat server på
min Slackware 10.2.0, nu vil jeg gerne have den fjernet igen. Hvordan gør
jeg dette?

jeg har kikket rundt på nettet og fundet:

How to uninstall programs, by creating packages!

men det fatter jeg ikke, og har ikke lyst til at prøve mig frem på root, er
bange for at ødelægge et eller andet.

nogen der kan hjælpe?

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 14:23

Heuten wrote:

> [...]
> min Slackware 10.2.0, nu vil jeg gerne have den fjernet igen. Hvordan gør

Det kan vi ikke svare på før du fortæller os, hvordan du installerede
det.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Heuten

Dato : 30-03-06 14:51

Kasper Dupont
<85335564134759819039@expires.11.may.2006.kasperd.net.invalid> wrote in

> Det kan vi ikke svare på før du fortæller os, hvordan du installerede
> det.

Det med dod serveren er ligemeget, ville køre den fra en anden bruger end
root, men det kan man ikke..

Anyways vil stadig gerne være klogere så:

har fx installeret lftp:

tar -zxvf lftp-3.4.3.tar.gz

cd lftp-3.4.3

../configure

make

Så virkede det. Hvad gør man så for at fjerne det igen?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 30-03-06 15:04

Heuten wrote:
> Anyways vil stadig gerne være klogere så:
>
> har fx installeret lftp:
>
> tar -zxvf lftp-3.4.3.tar.gz
>
> cd lftp-3.4.3
>
> ./configure
>
> make

Lidt afhængig af makefilen burde der vel også have været en "make
install" herefter?

> Så virkede det. Hvad gør man så for at fjerne det igen?

Hvis du er heldig vil en "make uninstall" kunne gøre det. Ellers kan du
muligvis tage et kig på output fra "make -n install" for at se hvad der
bliver lavet under installation. Eller tag et kig på makefilen. Er der
ikke pakke-system til Slackware?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-03-06 18:59

heuten@4ff3.dk wrote :

> har fx installeret lftp:
>
> tar -zxvf lftp-3.4.3.tar.gz
>
> cd lftp-3.4.3
>
> ./configure
>
> make
>
> Så virkede det. Hvad gør man så for at fjerne det igen?

Hvis du selv vil kompilere så kan du med fordel bruge programmet
Checkinstall som du kan finde som Slackware pakke i /extra

Når du har Checkinstall installeret kan du bruge kommandoen
'checkinstall' i stedet for 'make install'. Checkinstall bygger så en
Slackware pakke som den efterfølgende installerer. Nu kan du så senere
fjerne programmet fuldstændig med 'removepkg' kommandoen.

Checkinstall kan også bruges hvis du allerede har installeret programmer
med 'make install', du installerer bare oveni og bruger checkinstall
denne gang, og her kan du så igen bruge 'removepkg' til at fjerne
programmet.

PS. Checkinstall kan også bruges på rpm baserede distributioner samt
Debian.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.