Ubuntu, fra dualboot til ubuntu solo
Fra : Knud Erik Viborg

Dato : 27-03-06 21:42

Har inst. ubuntu på bærbar pc m lille HD 10 GB sammen med eksisterende
XP. Ubuntudelen fung. fint ud af æsken, og jeg vil gerne fj. XP part. og
vel også grub. Tør ikke rigtig kaste mig ud i det med shells men har
fundet grafisk adgang til diskhåndtering hvor flg. er angivet
Par 1   /dev/hda1   windwos (det står der altså) NTFS   6,15 GB
Par 2    /dev/hda2   extented 3   3.04 GB
Swap   172,54 MB

Mit spm. er så skal jeg prøve at slette par. 1 med win her og
tilsvarende gøre par 2 og swap større? eller står jeg mig bedst ved at
starte helt forfra med ubuntu-install.? Der er ikke vigtige data at tage
hensyn til.

mvh. Knud

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-03-06 22:00

On 2006-03-27, Knud Erik Viborg <in-message@find-emailaddress.dk> wrote:
> [...]
> tilsvarende gøre par 2 og swap større? eller står jeg mig bedst ved at
> starte helt forfra med ubuntu-install.? Der er ikke vigtige data at tage

Hvis du ikke er bange for at risikere en geninstallation, så kast dig da
ud i at prøve hvad der sker ;) Der sker absolut ikke noget ved at
fjerne partition 1. Spørgsmålet er bare om du med succes kan gøre
partition 2 større Men ellers kan du jo bare montere partition 1 et
passende sted i filsystemet, /home/knud/pr0n/ eller hvor man nu tror man
får behov for den ekstra plads.

Men hvis der ikke er noget vigtigt, så forsøg om du kan få noget
fornuftigt ud af det. Der kan ikke ske andet end at du lærer noget og
måske ender med en geninstallation.

/Sune

Fra : Knud Erik Viborg

Dato : 27-03-06 22:36

Sune Vuorela wrote:
>Der sker absolut ikke noget ved at
> fjerne partition 1.
Du har ret, det gik fint, kan tilgå part.
Spørgsmålet er bare om du med succes kan gøre
> partition 2 større
Nej, kan ikke umiddelbart ændre på størrelserne indbyrdes. Bør swap ikke
være større?

mvh Knud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-06 22:57

On Mon, 27 Mar 2006 23:35:54 +0200, Knud Erik Viborg wrote:

> Nej, kan ikke umiddelbart ændre på størrelserne indbyrdes. Bør swap
Har du prøvet med gparted/qtparted?
> ikke være større?
Det kommer an på mængde af RAM, og din anvendelse af maskinen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Knud Erik

Dato : 29-03-06 08:30

Michael Rasmussen wrote:

> Har du prøvet med gparted/qtparted?

> Det kommer an på mængde af RAM, og din anvendelse af maskinen.

Nå, det endte med en nyinstal. tak for råd. (Er iøvrigt godt nok
imponeret over Ubuntu: Alt er blevet genkendt og fung. incl. printer og
pda (treo 600))
mvh Knud