Backup af USB key
Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-03-06 17:45

Hej,

Hvad er egentlig den mest praktiske måde at lave en sikkerhedskopi af
en USB key? Det lader ikke til at være denne:

# dd if=/dev/sdb1 of=usbstick.bckup bs=512M
0+1 records in
0+1 records out
524271104 bytes (524 MB) copied, 513.339 seconds, 1.0 MB/s
# gzip -9 usbstick.bckup
# ls -l usbstick.bckup.gz
-rw-r--r-- 1 root root 134380425 Mar 24 17:09 usbstick.bckup.gz

(der er kun ca. 7.5 MB brugt på dimsen, som er VFAT formatteret).

Femhundredeogtretten sekunder er altså *lang* tid... Ved nærmere
eftersyn viste det sig at den kan køre 10 MB/s på et af de andre USB
stik men 50s er også ganske længe, og kompressions raten er jo stadig
ret ynkelig.

Man kan selvf. bare bruge tar, men jeg havde tænkt mig at bruge den
som bootdisk (FC5 install på bærbar), så jeg ville godt være *helt*
sikker på at kunne retablere filsystemet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 10:23

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hej,
>
> Hvad er egentlig den mest praktiske måde at lave en sikkerhedskopi af
> en USB key? Det lader ikke til at være denne:

tar? zip? cpio?

Efterfulgt af gzip?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Suder

Dato : 25-03-06 13:19

Peter Dalgaard wrote:

> Hej,
>
> Hvad er egentlig den mest praktiske måde at lave en sikkerhedskopi af
> en USB key? Det lader ikke til at være denne:

<KLIP>

Hvad med rsync?

--
Steen Suder

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-03-06 07:02

Peter Dalgaard wrote:
> [...]
> eftersyn viste det sig at den kan køre 10 MB/s på et af de andre USB
> stik men 50s er også ganske længe, og kompressions raten er jo stadig

Du komprimerer jo også de bytes, som ikke er brugt i filer.
Det kan jo være hvadsomhelst gammelt snask fra tidligere filer.

Prøv at lave en fil som fylder hele resten af dimsen, og
som kun indeholder nuller:

mount /dev/sdb1 /mnt/dinusbdims
dd if=/dev/zero of=/mnt/dinusbdims/bigfile.dat bs=1M count=504
umount /dev/sdb1

Tallet 504 skal måske være lidt højere eller lavere.

Mount den igen og slet den store fil. umount og gentag din backup.
Den burde komprimere bedre denne gang.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 16:54

Mogens Kjaer wrote:

> [...]

Jeg har personligt brugt mit eget tstore til formålet.
http://kasperd.net/~kasperd/tstore/

Hvis man kun ønsker at gemme en enkelt kopi er det
begrænset hvad fordele man får ud af tstore. Hvis man
derimod ønsker at gemme flere kopier fra forskellige
tidspunkter af samme USB key, så kan tstore være meget
praktisk.

> [...]
>
> Tallet 504 skal måske være lidt højere eller lavere.
>
> Mount den igen og slet den store fil. umount og gentag din backup.

Ja, det vil sandsynligvis hjælpe. Der er nu ingen grund
til at bruge dd til kopieringen. cp eller cat kan sagtens
klare den opgave.
cp /dev/zero /mnt/dinusbdims/bigfile.dat
eller
cat /dev/zero >/mnt/dinusbdims/bigfile.dat
Begge ovenstående burde skrive indtil mediet er fyldt, så
er man også fri for at angive størrelse.

Det hjælper på komprimeringsraten, men det hjælper ikke på
hastigheden. Hvis man ønsker at gøre det hurtigere uden at
skulle skrive og læse en masse sektorer med nuller skal der
et lidt mere kompliceret program til.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */