Postfix har afvist en mail
Fra : Jørgen

Dato : 23-03-06 07:38

Jeg er klar over at dette ikke er et "rigtigt" linuxproblem, men der er så
mange dygtige herinde, så i kan sikkert hjælpe med et svar på dette:

Jeg forsøger at sende en e-mail til min kommune, men mailen kommer retur med
nedenstående fejlmeddelelse. Brevet er et almindeligt "svarbrev" med lidt
klippe klistre, intet grafik og intet filvedlæg.

Jeg har forwarded til to andre adresser på helt andre domæner, og de kommer
ikke retur.
Hvad kan være årsagen (den tekniske, altså) til at min kommune ikke vil tale
med mig? Jeg har prøvet i alt 4 forskelige email adresser i kommunen.

Her er fejlteksten:

This is the Postfix program at host pfepb.post.tele.dk.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

                        The Postfix program

<kommune@oelstykke.dk>: host mx.stenlose.dk[131.165.167.201] said: 552
Error:
    content rejected (in reply to end of DATA command)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-03-06 09:38

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen?= <spam_til_jsn@toker.dk> writes:

><kommune@oelstykke.dk>: host mx.stenlose.dk[131.165.167.201] said: 552
>Error:
>    content rejected (in reply to end of DATA command)

Noget i selve indholdet af din mail har trigget et filter hos
kommunen. Det kan være et enkelt ord eller en kombination af
ord, der har gjort filteret utilfreds.

Prøv at omformulere indholdet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-06 18:17

Klaus Ellegaard wrote:
> =?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen?= <spam_til_jsn@toker.dk> writes:
-snip-

> Prøv at omformulere indholdet.

Kan det ikke også være afsenderens ip eller lignende, hvis det er en
delt internetforbindelse som på et kollegie hvor der f.eks. er nogle
virus-inficerede maskiner der har udsendt tonsvis af spam og derfor er
ip-adressen blevet black-listet et sted?

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen

Dato : 23-03-06 22:25

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> virus-inficerede maskiner der har udsendt tonsvis af spam og derfor er
> ip-adressen blevet black-listet et sted?

Der er ikke tale om delt IP-adresse fra min side, og jeg har tidligere sendt
breve til kommunen på to af de afviste mail adresser den ene senest for en
måned siden.
Jeg forsøgte at kopiere hele mailen ind i et pdf dokument, og sendte det så
som attached file, men den kom også retur som "uvenligt indhold".
Min løsning blev at printe brevet ud, putte det i nogle kuverter, og
afleverede dem på rådhuset. I brevet har jeg fortalt om at deres filtre
muligvis giver mere arbejdsro end tiltænkt
- Måske er der gået koks i kommunesammenlægningen, for det er mx.stenlose.dk
(nabokommune og brud) som afviser post til oelstykke.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-03-06 14:02

Jørgen wrote:
-snip-

> - Måske er der gået koks i kommunesammenlægningen, for det er mx.stenlose.dk
> (nabokommune og brud) som afviser post til oelstykke.dk

Måske afviser de alle filer med attachments på den mail-adresse du har
brugt, af frygt for at uvidende kontor-folk sidder og klikker på
virus-inficerede filer i deres outlook?

Altså, at mail-adressen slet ikke er beregnet til attachments og at det
er det der menes med "uvenligt indhold"? Du skriver jo du tidligere har
brugt adressen hvor det er gået godt - går udfra du ikke havde nogen
attachments der...

Fra : Jørgen

Dato : 24-03-06 18:45

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> er det der menes med "uvenligt indhold"? Du skriver jo du tidligere har
> brugt adressen hvor det er gået godt - går udfra du ikke havde nogen

I min oprindelige mail fra i går havde jeg ingen attachments, og forsøgte
dels 2 direkte medarbejder adresser, dels en politikers officielle adresse,
og dels kommunens officielle adresse. Den ene medarbejder har jeg tidligere
sendt til og modtaget brev fra. Først da dette ikke lykkedes tænke jeg, at
e-dag for intern offentlig mail (erklæringen om at offentlige myndigheder
skal kunne sende og læse word og pdf) måske havde slået igennem også i
kommunikationen med resten af samfundet.
Nå er mit problem løst for denne omgang, fordi jeg gav dem det hele på
print.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-06 19:16

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> virus-inficerede maskiner der har udsendt tonsvis af spam og derfor er
> ip-adressen blevet black-listet et sted?

Så havde den da ikke sagt

| 552 Error: content rejected (in reply to end of DATA command)

Ikke fordi det er en umuligthed, det er admin der selv bestemmer hvad den
skal sige, på flere af Postfix's filter,,,

Ivar Madsen