chroot - fedora core 4
Fra : jma

Dato : 20-03-06 17:05

Hej NG,
Jeg har forsøgt at lave en konto med begrænsede rettigheder v.hj. chroot.
(der skal bare kunne logges ind!)
Jeg har fulgt vejledningen på denne side:
http://www.antionline.com/history/topic.php/250875-1.html

Jeg ender med at få denne meddelelse når jeg prøver at logge ind med ssh:
[jma@earth ~]$ ssh -l luser localhost luser@localhost's password:
Last login: Mon Mar 20 16:38:32 2006 from earth Sorry, user luser is not
allowed to execute '/usr/sbin/chroot /home/luser /bin/su luser' as root on
earth.Connection to localhost closed.

Dog havde jeg et problem i at følge vejledningen:
"cp /etc/HOSTNAME etc" - kan ikke udføres da /etc/HOSTNAME ikke findes.

Desuden har jeg også problemer med at lave disse symbolske links:
ln -s bin usr
ln -s lib usr
ln -s lib usr/libexec
ln -s bin usr/local
ln -s lib usr/local

Hvis nogen kan hjælpe mig videre, eller har en guide der virker på FC 4
vil det være kanon.

/jma

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-03-06 09:23

jma wrote:
> Hej NG,
> Jeg har forsøgt at lave en konto med begrænsede rettigheder v.hj. chroot.
> (der skal bare kunne logges ind!)

Hvad mener du med "der skal bare kunne logges ind"?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : jma

Dato : 21-03-06 10:43

On Tue, 21 Mar 2006 09:23:14 +0100, Mogens Kjaer wrote:

> Hvad mener du med "der skal bare kunne logges ind"?
>
> Mogens

Jeg skal bruge kontoen til at lave en tunnel til en windows maskine
(remote desktop). præcis som her:
http://www.engr.wisc.edu/computing/best/rdesktop-putty.html

dvs. jeg skal give adgang til en som skal på en windowsserver, men jeg vil
ikke have at der pilles på linuxmaskinen. Med putty skal der så bare
logges ind på linuxserveren og dernæst logger man på windowsserveren via
remote desktop.

/Jan

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-03-06 19:18

jma wrote:
> Jeg skal bruge kontoen til at lave en tunnel til en windows maskine
> (remote desktop). præcis som her:
> http://www.engr.wisc.edu/computing/best/rdesktop-putty.html

Lige off-topic, dvs. jeg kommer med anbefaldinger til dit chroot setup,
men prøv at kik på http://www.nomachine.com/

Der er en gratis implementation på http://freenx.berlios.de/

> [...]
> ikke have at der pilles på linuxmaskinen. Med putty skal der så bare
> logges ind på linuxserveren og dernæst logger man på windowsserveren via

Er chroot sat op til at være en tilladt shell (kik i /etc/shells)? Det
kan også være selinux der driller, kan du se noget interessant i
/var/log/* ?

Hvilken fejl giver "ln"?

Kan strace ikke hjælpe?