Debian stable: opdatere en enkelt pakke ti~
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-03-06 05:38

Davs!

Hvordan er det lige man får apt-get overbevist om at package foo (med
dependencies) skal graves frem fra unstable, og ikke stable som resten
af systemet kører på?

// Wegge

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-06 08:24

On Sat, 18 Mar 2006 05:37:44 +0100, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Hvordan er det lige man får apt-get overbevist om at package foo (med
> dependencies) skal graves frem fra unstable, og ikke stable som resten
> af systemet kører på?
apt-get -t unstable install foo

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-03-06 08:40

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> apt-get -t unstable install foo

Det må jeg tilstå at jeg ikke få så meget ud af. apt-get vender
tilbage med "... er i forvejen i den nyeste version", så det er ikke
fordi jeg har 100% succes.

Jeg tror hellere jeg må grave en HOWTO frem, før jeg stiller flere
dumme spørgsmål.

--
// Wegge

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-06 09:34

On Sat, 18 Mar 2006 08:39:57 +0100, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Det må jeg tilstå at jeg ikke få så meget ud af. apt-get vender
> tilbage med "... er i forvejen i den nyeste version", så det er ikke
> fordi jeg har 100% succes.
Har du referencer til unstable i /etc/apt/sources.list ?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-03-06 09:45

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Har du referencer til unstable i /etc/apt/sources.list ?

Det ser ikke sådan ud:

deb http://ftp.de.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free

Er det bare et spørgsmål om at tilføje unstable et sted iblandt
"stable main non-free contrib"?

Og noget helt andet, findes der ikke et danske debian mirror? Det er
et arvet system, som jeg helst ikke vil pille for meget ved, men 'de'
lyder lidt for tysk efter min smag.

--
// Wegge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-03-06 10:01

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> [...]
> deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
>
> Er det bare et spørgsmål om at tilføje unstable et sted iblandt

Nej, men man kan kopiere linjerne og lav en ny blok der har 'unstable'
i stedet for 'stable'.

> Og noget helt andet, findes der ikke et danske debian mirror?

Se <http://www.debian.org/mirror/list>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-06 09:56

On Sat, 18 Mar 2006 09:45:04 +0100, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> deb http://ftp.de.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
> deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
referencen til non-us kan du lige så godt slette, den har ingen praktisk
anvendelse mere

Tilføj følgende:
deb http://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib deb

> Og noget helt andet, findes der ikke et danske debian mirror? Det er
> et arvet system, som jeg helst ikke vil pille for meget ved, men 'de'
> lyder lidt for tysk efter min smag.
Jo, men ftp.de.debian.org er mere stabil og hurtigere end de danske, så
det får du ikke noget ud af at ændre på. Jeg benytter selv
ftp.de.debian.org.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 18-03-06 17:23

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Jeg tror hellere jeg må grave en HOWTO frem, før jeg stiller flere
> dumme spørgsmål.

http://wiki.linuxkiosken.dk/index.php?n=Sour.Muttix
http://mepis.linuxkiosken.dk/temp/sources.list

med lidt klippe-klistre burde det kunne bruges

Venligst

Fra : Thomas Kjær

Dato : 18-03-06 12:00

On 2006-03-18, Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Hvordan er det lige man får apt-get overbevist om at package foo (med
> dependencies) skal graves frem fra unstable, og ikke stable som resten
> af systemet kører på?

Du kan, som andre også skriver, tilføje unstable linier til din
sources.list. Gør du dette, bør du også huske at sætte et default target
i din /etc/apt/apt.conf;

APT::Default-Release "stable";

Dette gør at kun de pakker du installerer med -t unstable, vil komme fra
unstable, de andre pakker du installerer vil komme fra stable.

Men er du sikker på du behøver unstable? Du kunne ikke evt. nøjes med
blot at installere pakker fra backports[1] i stedet?

1) <http://backports.org/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-03-06 12:21

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Hvordan er det lige man får apt-get overbevist om at package foo (med
> dependencies) skal graves frem fra unstable, og ikke stable som resten
> af systemet kører på?

Du skal - som andre nævner - tilføje unstable til sources.list. Husk
dog at bruge pinning til at sikre, at den ikke opgraderer hele
systemet.

Du skal dog være parat til masser af bøvl - den vil sandsynligvis
trække en masse afhængigheder fra unstable ind.

Min anbefaling er at undlade at blande unstable og stable og i stedet
benytte backports. Evt. kan du også selv backporte pakken, hvis du har
mod på det - mange simple pakker kan stort set genoversættes mod
pakker i stable.

/Rasmus

We're here to *HACK* boxes not to Patch them!
-- Hack4Life
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : ST

Dato : 18-03-06 22:22

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan er det lige man får apt-get overbevist om at package foo (med
> dependencies) skal graves frem fra unstable, og ikke stable som resten

Med følgende metode (såkaldt pinning) henter jeg et antal pakker fra
backports.
Mvh
Torben

debian:/etc/apt# cat sources.list