Webcam der kan scriptes
Fra : YJ

Dato : 15-03-06 08:16

Jeg skal bruge et webcam der kan scriptes fra Perl til at tage billeder
hvert x sekund i forbindelse med overvågning.

Det skal vel helst være USB for at få nok båndbredde og da jeg skal have en
4-5 stykker sluttet til synes USB et godt valg.

Har I nogle forslag til mærker og modeller?

YJ

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-03-06 20:53

YJ wrote:

> [...]
> en 4-5 stykker sluttet til synes USB et godt valg.
>
> Har I nogle forslag til mærker og modeller?

Det er nok underordnet. Driverne er jo v4l kompatible, så du vælger bare den
software, du vil bruge. F.eks. webcamd eller motion.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : YJ

Dato : 15-03-06 21:15

> Det er nok underordnet. Driverne er jo v4l kompatible, så du vælger bare
den
> software, du vil bruge. F.eks. webcamd eller motion.

Jeg har siddet og læst på
http://www.seismo.ethz.ch/linux/webcam.html
http://www.exploits.org/v4l/
http://www.qbik.ch/usb/devices/showdevcat.php?id=9

Der blev jeg bare i tvivl om det var *alle* USB-webcams der ville virke med
v4l.

Men så kan jeg vel ligesågodt bare købe en spand tilfældige (ens) 150-200 kr
kameraer og komme i gang eller hvad?

YJ

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-06 21:38

Den Wed, 15 Mar 2006 21:14:30 +0100 skrev YJ:

> [...]
> http://www.qbik.ch/usb/devices/showdevcat.php?id=9
>
> Der blev jeg bare i tvivl om det var *alle* USB-webcams der ville virke med

Det skal naturligvis være en med en driver. Fx Logitech Quickcam
Express kræver en exprerimental driver som ikke er med i kernen, og
derfor skal compiles separat.

(Og så giver den iøvrigt et elendigt billede, og det er ikke driverens
skyld - Windows-brugere siger det samme).

Mvh
Kent

Fra : YJ

Dato : 15-03-06 21:53

> Det skal naturligvis være en med en driver.

Ja, så du siger altså at jeg skal finde modellen på v4l's hjmmeside eller
lignende og når jeg ved kameraet er understøttet kan jeg købe det?

Det vil give mening, men det forvirrer mig at Lasse siger det er underordnet
hvilket jeg køber og at driverne er v4l kompatible.

Nogen der har praktisk erfaring med et givent halvbilligt webcam?

YJ

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-03-06 22:58

YJ wrote:

> Ja, så du siger altså at jeg skal finde modellen på v4l's hjmmeside eller
> lignende og når jeg ved kameraet er understøttet kan jeg købe det?

Ja.

> Det vil give mening, men det forvirrer mig at Lasse siger det er
> underordnet hvilket jeg køber og at driverne er v4l kompatible.

Det jeg mente var at bare cameraet er understøttet, så kan du bruge den
software du har lyst til.

> Nogen der har praktisk erfaring med et givent halvbilligt webcam?

Som Kent Fris kender jeg til Quickcam Express. Heldigvis kan man ikke købe
dem mere. Hvis det er til overvågning, så kig evt. efter nogle, der virker
under flere forskellige lysforhold.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-06 19:38

Den Wed, 15 Mar 2006 22:57:33 +0100 skrev Lasse Jensen:

> [...]
> software du har lyst til.

> Som Kent Fris kender jeg til Quickcam Express. Heldigvis kan man ikke købe

Ikke? Jeg mener ikke det er ret længe siden jeg så dem i A-Z kataloget
(hvor jeg iøvrigt også købte min lige før jul).

Mvh
Kent

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-03-06 23:39

Kent Friis wrote:

> Ikke? Jeg mener ikke det er ret længe siden jeg så dem i A-Z kataloget
> (hvor jeg iøvrigt også købte min lige før jul).

Så er det nok mit overlevelsesinstinkt, der har lært mig at overse dem.