|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | C1 / 107 / Aygo Fra : numzie@gmail.com
 | 
 Dato :  01-06-06 12:40
 | 
 |  | Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 
 Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
 - er ellers frække små biler, synes jeg :)
 
 /NumZie
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  01-06-06 13:33
 | 
 |  | numzie@gmail.com skrev:
 > Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 > kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 >
 > Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
 > - er ellers frække små biler, synes jeg :)
 
 De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
 den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
 slagboremaskine...
 
 MVH
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  01-06-06 16:30
 | 
 |  | "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:
 
 > numzie@gmail.com skrev:
 > > Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 > > kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 > > Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
 > > - er ellers frække små biler, synes jeg :)
 >
 > De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
 > den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
 > slagboremaskine...
 
 Jeg prøvede på et tidspunkt en af de nye Yaris med selvsamme motor med
 4 velvoksne personer i, foruden at selve bilen vejer henved 150 kg mere
 end Aygo&co. Det gik faktisk meget godt. Motorvejen var slet ikke
 noget problem når først man var oppe i fart (kun prøvet til 110 km/t -
 beklager, men jeg er en kylling og der var for langt til Køge i den
 halve time jeg havde den). Det var lidt mere generende at man skulle
 skifte til andet gear næsten inden man var gennem fodgængerfeltet når
 man satte i gang for grønt. Jeg endte nu med den større 1,3 motor, men
 ikke uden seriøs overvejelse. En mere erfaren bilist kunne godt have
 endt med en anden konklusion.
 
 Med 3-400kg mindre på akslerne (altså 1-2 personer i en af de små)
 vil jeg tro at det ruller helt OK.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Armand (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-06-06 21:56
 | 
 |  | Martin Johansen [6000] skrev:
 > numzie@gmail.com skrev:
 >> Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 >> kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 >>
 >> Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
 >> - er ellers frække små biler, synes jeg :)
 >
 > De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
 > den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
 > slagboremaskine...
 >
 Hvor mange NM bruger man på at passere Storebælt i modvind??
 
 Svaret er udflydende, eftersom at det er drejningsmomentet på baghjulet
 der trækker bilen over forhindringer og dét kan forandres på simpleste
 måde: Gennem (ned)gearing, og mon ikke at trilligernes slut-gearing, som
 kan ses ud fra omdrejninger ved given hastighed (á 120km/t?), er så lav
 at hjulmomentet kan slæbe dem over Storebælt :-/
 
 Forøvrigt er det vel ikke en ulykke hvis man en sjælden gang skal høvle
 et gear ned for at klare Storebælt/Ejer Bavnehøj/De østjydske
 ådale/Vejlefjord-Nord á nordgående/få andre steder i landet med hård
 stigning på motorvejen :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Nicolai Lang (04-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Lang
 | 
 Dato :  04-06-06 20:09
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 01 Jun 2006 14:33:05 +0200, "Martin Johansen [6000]"
 <martinlj@tiscali.dk> wrote:
 >De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan 
 >den overhovedet trække sig selv? 
 Til bykørsel er den perfekt. 
 Når jeg er på motorvej, med A/C på højeste, så kræver den tålmodighed
 når man er over 130. Og Hallandsåsen klarede den da ikke med de 130
 jeg startede med forneden ;)
 Tophastighed målt med GPS: 167 km/t
 Men jeg er nu glad for den lille ny. Og den er er overraskende kvik.
 Selvfølgelig er der mere træk i en 130-160 hestes motor - men så tænk
 på at det girkort jeg får fra CFM kun er på 260 kr. ;)
 Med venlig hilsen
 Nicolai
 --
http://nicolai.hjorth.com |  |  | 
  Morgan Jones (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morgan Jones
 | 
 Dato :  01-06-06 14:27
 | 
 |  | 
 >Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 >kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 
 VW Fox 1.4.
 
 Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
 dig at den ikke taber over 15.000/år.
 
 mvh Morgan
 
 
 
 
 |  |  | 
  numzie@gmail.com (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : numzie@gmail.com
 | 
 Dato :  01-06-06 14:53
 | 
 |  | Morgan Jones wrote:
 > >Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 > >kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 >
 > VW Fox 1.4.
 >
 > Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
 > dig at den ikke taber over 15.000/år.
 >
 > mvh Morgan
 
 Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
 Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
 brændstofforbrug.
 
 Men var nu mere bare nysgerrig overfor hvor meget en af de små kørte
 på motorvejen :)
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  01-06-06 15:06
 | 
 |  |  |  |  | 
  Henrik B. (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  01-06-06 15:56
 | 
 |  | 
 
            "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:447EF463.BF937C99@du.kan.finde.den...
 > numzie@gmail.com skriver:
 >>
 >> Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
 >> Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
 >> brændstofforbrug.
 >
 > Nå ja, ud over lige at FOX'en og swift er de eneste der sådan set går de
 > km/l som fabrikken lover....
 > http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EB61E813-4A7F-4E43-B770-56397A71CAED/0/3647.pdf Tjah, og da Bilmagasinet testede brændstofforbrug, sidste år, var det kun 
 Toyota'en der kørte længere på literen, end hvad fabrikken sagde.
 Så your point being?     -- 
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm... 
            
             |  |  | 
  Martin Kirk (01-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Kirk
 | 
 Dato :  01-06-06 21:56
 | 
 |  | Hej numZie
 
 <numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1149162010.068620.206080@y43g2000cwc.googlegroups.com...
 Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 
 Jeg er ejer af en 107 , har på nuværende tidpunkt kun kørt ca 2200 km så den
 er ikke rigtig kørt til i nu. Det er rigtig at de små biler bliver " meget
 tørstige ved 120 - 130  km/t "  du må forvente ca 18 -17 km/l ved denne
 hastighed ( i grunden ganske pænt i forhold til mange andre biler )
 selv bruger jeg kun bilen til blandet by og landevejs  kørsel og kører ca
 19,2 - 19,8 km/l
 og det er en rigtig god bil til det brug  jeg har, den ligger godt på vejen
 larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for
 meget.
 
 
 --
 FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
 Giv ikke anledning til uro : RING HJEM
 
 Med Venlig Hilsen
 Martin Kirk
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  numzie@gmail.com (02-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : numzie@gmail.com
 | 
 Dato :  02-06-06 07:24
 | 
 |  | 
 Martin Kirk (slet) wrote:
 > Hej numZie
 >
 > <numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:1149162010.068620.206080@y43g2000cwc.googlegroups.com...
 > Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
 > kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
 >
 > Jeg er ejer af en 107 , har på nuværende tidpunkt kun kørt ca 2200 km så den
 > er ikke rigtig kørt til i nu. Det er rigtig at de små biler bliver " meget
 > tørstige ved 120 - 130  km/t "  du må forvente ca 18 -17 km/l ved denne
 > hastighed ( i grunden ganske pænt i forhold til mange andre biler )
 > selv bruger jeg kun bilen til blandet by og landevejs  kørsel og kører ca
 > 19,2 - 19,8 km/l
 > og det er en rigtig god bil til det brug  jeg har, den ligger godt på vejen
 > larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for
 > meget.
 
 Tak for svaret - det var lige det, jeg ledte efter. 17-18 på motorvej
 er da slet ikke så ringe endda!
 
 /Kenneth
 
 
 
 |  |  | 
 |  |