Hej
Hurra, vi kom endelig af med den. Vores Fiesta 1,4 TDCi fra juli 2002, 
som nu havde kørt 114500km. Så det vil sige, at det var den "nye" model.
Historien kort er, at vores bil på under fire år næsten 30 gange skulle 
på værksted udover service, men hvis du ikke gider at læse om det, så 
drop bare resten og hav en fortsat god dag 

.
I starten var jeg lutter positiv overfor bilen og den har da stadig 
visse lyspunkter til sidst, men de var desværre reduceret til, at den 
var billig at køre i og til trods for sin størrelse, så lå den faktisk 
godt på motorvejen.
Men her på det sidste kan jeg kun sige: "Hold da kæft en lortebil!!". Vi 
har faktisk ikke haft andet bøvl med den spand. Kort fortalt, så havde 
den næsten 30 værkstedsbesøg på under 4 år udover servicebesøgene og 
udbedring af mere eller mindre selvforskyldte småskader.
Det første besøg kom allerede få dage efter bilen blev udleveret, fordi 
vi skulle have en ny baglygte, fordi der stod 10 cm vand i den + 
udbedring af lakskader. Det burde vi nok have set dengang som tegn på, 
at ejerskabet ikke ville blive uden torne.
Så havde den problemer med at starte/holde motoren igang ved visse 
temperaturer. Det medførte en hel del klager og besøg på værkstedet (vel 
10 eller mere).
Efter ca 1 år stod vi pludselig på weekendværksted i Sverige fordi 
generatorkablet var knækket og nogle uger senere skulle tandstangen 
skiftes. Det med tandstangen havde FDM's medlemmer oplevet i 2 ud af 6 
biler i sidste nummer i brugtvognstesten hos FDM. Ford udtalte i FDM 
bladet, at det ikke var noget generelt......
Da den var to år gik den bare ud en novemberaften. Motoren slukkede og 
så stod vi der 

.
Fra den var ca 2 år til ca 3 år var den "nogenlunde" fejlfri og vi havde 
et håb om, at den havde fået fjernet alle børnesygdommene. Men omkring 3 
års alderen startede det igen. Stigende problemer med at starte. Den 
holdt op med at forvarme (krævede nyt relæ) og til sidst kom der 
udstødningslugt ind i kabinen. Det sidste problem tog 4 værkstedsbesøg 
før det blev løst.
Efter det med lugten, blev vi enige om, at vi _skulle_ have ny bil 
_efter_ vores tilbygningsprojekt som skal stå færdigt i efteråret, men 
så skete der lige det der med bremserne efter hele 6 ugers fejlfri 
kørsel. Da de svigtede - uden varsel - var det for meget. Jeg havde ikke 
sluppet bremsen før jeg havde besluttet mig for, at nu tog jeg ned og 
fik den lortebil byttet. Som tænkt så gjort. Ventetiden var desværre 20 
pinefulde dage 

.
De primære fejl har været motorrelaterede med startproblemer som den 
største. Dernæst stod diverse relæer af ad en kant i alt 4 eller 5 er 
skiftet. Resten har været fejl som skyldtes billig kvalitet (eller 
mangel på samme). Jeg har ofte stået på værkstedet og sagt: "Den ter sig 
mærkelig som om....." og svaret har lydt: "Jamen vi kan ikke se noget på 
motorudlæsningen..." 
 
Bilen var så ofte på værksted, at jeg til sidst overvejede at melde 
værkstedsregningerne til PBS.
Det hele er faktik lidt ærgerlig, fordi bilen som sagt er billig i drift 
og god at ligge på motorvejen med. Den dækkede også vores behov perfekt 
hvad angik størrelse og funktion. Alle værkstedsbesøgene har som sådan 
heller ikke været dyre, da Ford ofte betalte helt eller delvist for dem 
selvom garantien var væk for længst, men hold da op det er 
møgirriterende at holde dernede igen og igen.
Men jeg har i hvert fald lært, at det var sidste gang jeg købte en ny 
bil som var af "nyeste afstøbning". Aldrig mere skal jeg have en bil som 
netop er kommet på markedet. Jeg vil også i de næste par bilkøb holde 
mig langt fra "nyeste teknik", højkompressionsteknologi, "moderne" 
motorer, turbo og hvad der ellers er af fine teknikker i de nye 
dieselmotorer, FSI-motorerne eller lignende. Som jeg har oplevet det, så 
er der stadig alt, alt for mange børnesygdomme og uden, at de er løst, 
så skrues der stadig op for trykket på dieselmotorerne.
Og hvis FDM læser med, så vil jeg foreslå at i sender et par flasker 
rødvin til Ford. Det er 110% deres skyld, at jeg har fået et FDM 
medlemsskab.
Jeg glæder mig så over, at min nye Mazda 6 2,3 Sport Sedan som jeg fik i 
går næsten allerede nu har fået mig til at glemme Fiesta'ens skyggeside. 
Nøj, sikke en anderledes bil i forhold til den gamle 

. Hvis den ter 
sig som min 121'er, så bliver jeg en lykkelig bilejer i årene fremad. 

.
PS: Hvis i googler på mit navn og "Fiesta", så kommer der en masse 
rosende ord om bilen. De er udtalt før den seriøst fik problemer. 
 
Hav en god dag alle sammen. 
 
-- 
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - 
http://www.feddersen.dk