| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Reklamationsret på bil - eller bare ærgeli~ Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  22-05-06 22:47 |  
  |  
 
            Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke 
 oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
 Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 Obs: xpost, sæt selv fut til relevant gruppe
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't 
 have for something they don't need." - Will Rogers
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Teddy (22-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Teddy | 
  Dato :  22-05-06 22:59 |  
  |   
            
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
 > Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 > instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 > tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 > tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden 
 > (har checket det "manuelt" i motoren).
 >
 > Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 > "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 ----------------------------------------------------------
 Næh, det er da ikke for sent.  op til ham, så skal han lave det.
 Men en regning kan du ikke tørre af på ham, det er ham der skal lave det, 
 hvis du vil have ham til at dække det.
 Teddy
 www.smallblock.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  23-05-06 17:42 |  
  |  
 
            Teddy formulated on mandag :
 > Men en regning kan du ikke tørre af på ham, det er ham der skal lave det, 
 > hvis du vil have ham til at dække det.
 Sælger og værksted er samme sted.
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of 
 that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (22-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  22-05-06 23:43 |  
  |  
 
            Henrik Stidsen skrev:
 > Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 > instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 > tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 > tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke 
 > oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
 > Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 > "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
 Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
 må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
 problem.
 Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 05:55 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
 >
 Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret, købelov.
 
 > Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
 > må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
 > problem.
 >
 Enig, men så simpel en fejl, mon ikke han bare laver det?. Eller han siger; 
 du betaler reservedele, jeg lønnen. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            KASO (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  23-05-06 06:12 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4472940d$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 >>
 >> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
 >>
 > Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret, 
 > købelov.
 >
 >> Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
 >> må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
 >> problem.
 >>
 > Enig, men så simpel en fejl, mon ikke han bare laver det?. Eller han 
 > siger; du betaler reservedele, jeg lønnen.
 
 Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret - og de 
 første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er stillet som med 
 garanti. Han _skal_ derfor reparere uden omkostninger for dig! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  23-05-06 06:06 |  
  |  
 
            "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> writes:
 > "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 >>
 >> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
 >>
 > Der skal reklameres så hurtigt som muligt efter fejlen konstateret, købelov.
 Nej, der skal reklameres inden for rimelig tid og en reklamation inden
 2 måneder efter man har opdaget manglen er altid rettidig. (§81)
 -- 
  Peter Makholm     |   First you fall in love with Antarctica, and then it
  peter@makholm.net |                                     breaks your heart
  http://hacking.dk |                                         -- Antarctica
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 07:13 |  
  |   
            
 "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse 
 news:87mzd99vpj.fsf@xyzzy.adsl.dk...
 
 >> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 >>>
 >>> Reklamationsfristen er 2 år, så der er god tid.
 >>>
 > Nej, der skal reklameres inden for rimelig tid og en reklamation inden
 > 2 måneder efter man har opdaget manglen er altid rettidig. (§81)
 >
 Jeg kunne ikke huske den nøjagtige tekst, men vidste dog det ikke var 1½ år 
 ;)). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bertel Lund Hansen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  23-05-06 07:28 |  
  |  
 
            Jørgen M. Rasmussen skrev:
 > Jeg kunne ikke huske den nøjagtige tekst, men vidste dog det ikke var 1½ år 
 > ;)).
 Reklamationsfristen er 2 år. Der kan gå knap to år inden køber
 opdager fejlen, og så er der stadig tid til at reklamere.
 *Efter* at fejlen er opdaget, må der ikke gå for lang tid, men
 som Peter Makholm skriver, så er inden for to måneder *i hvert
 fald* tids nok - loven siger ikke at der ikke må gå længere end
 det.
 Så det er forkert at sige at der skal reklameres så hurtigt som
 muligt, men man har dog en loyalitetspligt over for sælger til
 ikke at smøle med en reklamation. Jo før han kan blive helt
 færdig med en handel (og evt. reklamationer derved), jo bedre for
 ham.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  23-05-06 06:15 |  
  |  
 
            "KASO" <a@b.dk> writes:
 > Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret - og de 
 > første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er stillet som med 
 > garanti. Han _skal_ derfor reparere uden omkostninger for dig! 
 Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
 ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
 sidestille med en totalgaranti.
 -- 
  Peter Makholm     |   First you fall in love with Antarctica, and then it
  peter@makholm.net |                                     breaks your heart
  http://hacking.dk |                                         -- Antarctica
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 07:11 |  
  |   
            
 "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
 
 > Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
 > ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke.
 
 Heller ikke hvis det er alm. naturlig slitage vs. stand, km, pris. En 
 el.fejl som denne på en 6 år gl. bil tangere det "naturlige", men gad vide 
 om det ikke bare er "giveren" i tanken som er defekt?.
 
 Det er ikke at
 > sidestille med en totalgaranti.
 >
 Enig, det er utroligt det ikke snart går op for folk :((. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henrik Stidsen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  23-05-06 17:44 |  
  |  
 
            Jørgen M. Rasmussen expressed precisely :
 > Heller ikke hvis det er alm. naturlig slitage vs. stand, km, pris. En el.fejl 
 > som denne på en 6 år gl. bil tangere det "naturlige", men gad vide om det 
 > ikke bare er "giveren" i tanken som er defekt?.
 Det tror jeg ikke eftersom den ind i mellem slet ikke bliver tændt - 
 jeg tror nærmere det er en løs forbindelse i viseren i 
 instrumentbrættet.
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit 
 going to those places." - Henny Youngman
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Henneberg Kriste~ (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  23-05-06 08:58 |  
  |   
            Peter Makholm wrote:
 > "KASO" <a@b.dk> writes:
 
 >> Det skal du i så fald ikke acceptere: Du har 2 års reklamationsret -
 >> og de første 6 måneder har sælger bevisbyrden - dvs. at du er
 >> stillet som med garanti. Han _skal_ derfor reparere uden
 >> omkostninger for dig!
 
 > Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
 > ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
 > sidestille med en totalgaranti.
 
 Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen for at være 
 på salgstidspunktet, ikke?
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bertel Lund Hansen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  23-05-06 10:00 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 > Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
 > for at være på salgstidspunktet, ikke?
 Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per Henneberg Kriste~ (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  24-05-06 13:19 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 >
 >> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
 >> for at være på salgstidspunktet, ikke?
 >
 > Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 
 Belær mig - som f.eks.?
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               bem (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : bem | 
  Dato :  24-05-06 13:32 |  
  |   
            
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:44744f48$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Bertel Lund Hansen wrote:
 > > Per Henneberg Kristensen skrev:
 > >
 > >> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
 > >> for at være på salgstidspunktet, ikke?
 > >
 > > Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 >
 > Belær mig - som f.eks.?
 
 Tjah, f.eks. slidte bremser på en bil, en defekt lambdasonde eller i øvrigt
 ting, som køber er blevet gjort opmærksom på inden købet.
 
 /Bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  12-06-06 09:28 |  
  |   
            bem wrote:
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
 > meddelelse news:44744f48$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Bertel Lund Hansen wrote:
 >>> Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>>
 >>>> Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
 >>>> for at være på salgstidspunktet, ikke?
 
 >>> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 
 >> Belær mig - som f.eks.?
 
 > Tjah, f.eks. slidte bremser på en bil, en defekt lambdasonde eller i
 > øvrigt ting, som køber er blevet gjort opmærksom på inden købet.
 
 Sidstnævnte kan vi blive enige om - men ikke sliddele uanset. Er de fundet 
 inden for ½ år er de at betrafte som værende til stede på salgstidspunktet 
 og den handlende må bløde ..
 
 
 >
 > /Bo 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Henrik Stidsen (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  12-06-06 20:57 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen presented the following explanation :
 > Er de fundet 
 > inden for ½ år er de at betrafte som værende til stede på salgstidspunktet og 
 > den handlende må bløde ..
 Undtagen hvis de hedder Burgaard Sørensen/Peugeot Esbjerg og man 
 spørger dem selv. Så skal fejlen bevisligt have været der før levering 
 for at den kan falde under reklamationsretten - det er hele 
 virksomheden rørende enige om...
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
You know this framework is not big enough for the two of us!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Bertel Lund Hansen (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  24-05-06 13:40 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 > Belær mig - som f.eks.?
 Jeg synes at du skal belære mig. Fortæl mig at alt hvad der måtte
 opstå af problemer på en brugt vare, *skal* udbedres af sælger
 hvis der ikke er gået to år.
 - Bremserne piver.
 - Jamen, det skal jeg straks klare. De 5'700 kr. det koster mig i
 timeløn skal du naturligvis ikke spekulere på.
 - Det var da dejligt. Det var sørme en god handel jeg gjorde da
 jeg købte en ophugningsklar bil for 500 kr. Bagefter kan du lige
 ordne styretøjet. Det virker ikke.
 - Javel!
 osv.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  12-06-06 09:27 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 >
 >>> Ved brugte varer er det ikke alle fejl der er mangler.
 >
 >> Belær mig - som f.eks.?
 >
 > Jeg synes at du skal belære mig. Fortæl mig at alt hvad der måtte
 > opstå af problemer på en brugt vare, *skal* udbedres af sælger
 > hvis der ikke er gået to år.
 
 Nu skriver du jo selv ovennævnte sætning efter følgende sætning:
 
 > Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen
 > for at være på salgstidspunktet, ikke?
 
 Så jeg forstår ikke lige du drager 2 år ind i det ;)
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan@stevns.net (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  23-05-06 06:39 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
 
 >Uden at jeg har sagkundskab vil jeg dog tro at det er en fejl man
 >må forvente på en 6 år gammel bil, og så er det ikke sælgers
 >problem.
 
 Det er sgu' en "ommer" Bertel ;) 
 
 selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle instrumenter
 glimragende 
 -- 
 jan@stevns.net 
 (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 07:19 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 
 > Det er sgu' en "ommer" Bertel ;)
 >
 > selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle instrumenter
 > glimragende
 > -- 
 Så er du heldig, for datoen er overskredet for længst ;).  Henrik har imo. 
 ikke KRAV på noget,  men mon ikke forhandleren bare løser probs?, det er 
 ikke rocketscience. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             jan@stevns.net (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  23-05-06 13:20 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :
 
 >Så er du heldig, for datoen er overskredet for længst ;).  Henrik har imo. 
 >ikke KRAV på noget,  men mon ikke forhandleren bare løser probs?, det er 
 >ikke rocketscience. 
 
 Krav og krav er vel så meget sagt - de basale instrumenter i en bil
 skal sgu' virke - og de kloge hoveder på tinge, har jo besluttet, at
 der er en såkaldt formodningsregel - så den må forhandleren æde, og
 gør det vel også, med mindre han hedder Benjamin
 
 
 
 -- 
 jan@stevns.net 
 (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 13:38 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:0cv572pi4vbgl41c44d3jvfkhu5li3mhe4@dtext.news.tele.dk...
 
 så den må forhandleren æde, og
 > gør det vel også, med mindre han hedder Benjamin
 >
 Han går lige til kanten, det jeg kalder over-fortolker den. Den købelov er 
 juridisk juks, det er ikke andet end en hensigtserklæring :(. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  23-05-06 07:30 |  
  |  
 
            jan@stevns.net skrev:
 > Det er sgu' en "ommer" Bertel ;) 
 Nej.
 > selv på mine 20+ år gamle skrammelkasser virker alle
 > instrumenter glimragende
 Og?
 Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             jan@stevns.net (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  23-05-06 13:23 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
 >Nej.
 jo :
 fra  www.forbrug.dk 
citat:
 2 års klageret
 Sælgeren skal tage stilling til din klage i hele 2-års-perioden.
 Læs mere om, hvad der skal ske i forretningen, når du klager.
 Se liste over fejl, der giver dig rettigheder ifølge Købeloven.
 Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har
 fejl:
 0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have været
 tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren sandsynliggør at det
 ikke er tilfældet.
 snip....
 Sælgeren kan ikke sandsynliggøre for dette, med mindre det er skrevet
 ind i slutsedlen ;)
 -- 
 jan@stevns.net 
 (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Bertel Lund Hansen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  23-05-06 13:58 |  
  |  
 
            jan@stevns.net skrev:
 > 2 års klageret
 Der er ingen grund til at træde rundt i reklamationsfristen. Har
 du ikke set mange gange at jeg omhyggeligt har forklaret den?
 > Sælgeren kan ikke sandsynliggøre for dette, med mindre det er skrevet
 > ind i slutsedlen ;)
 Hvis det er normalt at der dukker småfejl op på 6 år gamle biler,
 og hvis svigtende instrumenter er iblandt dem, så behøver sælger
 ikke ordne problemet.
 At din bil klarede sig i 20+ år beviser lige så lidt som at min
 mormor røg som en skorsten til hun var 88.
 Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               jan@stevns.net (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  24-05-06 00:33 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
 
 >Der er ingen grund til at træde rundt i reklamationsfristen. Har
 >du ikke set mange gange at jeg omhyggeligt har forklaret den?
 
 Jo - og jeg har søreme også bidt mærke til at din holding ret stejlt
 har været at hvis ting typisk holder en given tid, må det være en
 fejl, såfremt det ikke er tilfældet 
 
 (Jeg citerede såmænd også blot forbrugerstyrelsens indstilling til
 tingene)
 
 
 >Hvis det er normalt at der dukker småfejl op på 6 år gamle biler,
 
 Det er ikke normalt at der dukker fejl op som den beskrevne - men det
 hænder da...
 
 >og hvis svigtende instrumenter er iblandt dem, så behøver sælger
 >ikke ordne problemet.
 
 Det er et fåtal af fejl på biler, der hører under denne kategori 
 
 >At din bil klarede sig i 20+ år beviser lige så lidt som at min
 >mormor røg som en skorsten til hun var 88.
 
 Det siger lidt om hvad man kan forvente sig af levetid på typiske
 instrumenter i en bil  -  ingen af bilerne har haft fejl på
 instrumenter, og der har været temmeligt mange biler, gennem mine
 fingre.
 
 Jeg har vendt det lidt med en del familiemedlemmer, der er i branchen,
 det er ikke der, fejlene forekommer ret tit - med mindre vi snakker
 ret nye franske æsker, og ældre VW Golf  
 -- 
 jan@stevns.net 
 (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              per christoffersen (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : per christoffersen | 
  Dato :  24-05-06 08:50 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:sfv5725k9llmtegt53409955rcifhgiqbg@dtext.news.tele.dk...
 > Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :
 
 > 0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have været
 > tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren sandsynliggør at det
 > ikke er tilfældet.
 
 Man skal bare være opmærksom på, at fejl i ordets dagligdags betydning ikke 
 er det samme som mangel i købelovens forstand.
 Og slet ikke når der er tale om brugte genstande.
 
 Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den 
 virker noget løs i formuleringen.
 
 /Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-05-06 10:42 |  
  |   
            
 "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den 
 > virker noget løs i formuleringen.
 >
 Hele købeloven er løs,vag i formuleringen. det eneste eksakte den indeholder 
 er 2 års reklamationsret/ 6 md. formodningsregel, resten er gummi-§§, som 
 køber/sælger kan skændes om. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                per christoffersen (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : per christoffersen | 
  Dato :  24-05-06 10:53 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:447428ec$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >> Nu kan jeg ikke se det konkrete situation, som teksten indgår i, men den 
 >> virker noget løs i formuleringen.
 >>
 > Hele købeloven er løs,vag i formuleringen. det eneste eksakte den 
 > indeholder er 2 års reklamationsret/ 6 md. formodningsregel, resten er 
 > gummi-§§, som køber/sælger kan skændes om.
 
 Det kan man mene, men det hjælper ikke at rode med begreberne oveni hatten.
 Kæbeloven omtaler ikke fejl, men mangler, og det er meget væsentligt at 
 forstå, hvad der ligger i dette begreb.
 
 Hvis det opstår uklarhed mellem køber og sælger om noget er en mangel eller 
 ej, så er der i langt de fleste tilfælde (i forbrugerkøb) hjælp at hente i 
 divers klagenævn mv.
 Det vil være en uoverkommelig opgave at skrive en lovtekst, der klart 
 definerer en mangel i alle tænkelige situationer.
 
 /Per
 
 /Per
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen M. Rasmussen (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  24-05-06 16:21 |  
  |   
            
 "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Det kan man mene, men det hjælper ikke at rode med begreberne oveni 
 > hatten.
 > Kæbeloven omtaler ikke fejl, men mangler, og det er meget væsentligt at 
 > forstå, hvad der ligger i dette begreb.
 >
 Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Bertel Lund Hansen (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  24-05-06 16:30 |  
  |  
 
            Jørgen M. Rasmussen skrev:
 > Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;).
 "Mangel" er et juridisk begreb. Det omfatter noget der ikke er i
 orden ifølge aftalen.
 Det er en fejl ved et ur at det ikke virker, men hvis sælger
 oplyste det før købet, er det ikke en mangel.
 Forskellen på sovs og sauce? Hvis der er nok af det, er det sovs.
 Krydspostet til: <news:dk.fritid.bil>,<news:dk.videnskab.jura>
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  per christoffersen (25-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : per christoffersen | 
  Dato :  25-05-06 11:47 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44747968$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Hvad er forskellen på sovs og sauce vs. fejl og mangel? ;).
 
 Forskellen er, at fejl ikke er et juridisk begreb, mens mangel er.
 (Sålænge vi taler om Køberet).
 
 Når jeg feks. opdaterer min windows installation, sættes outlook automatisk 
 som standardmail program, og ikke det mailprogram jeg ellers bruger (og som 
 er sat til standard inden opdateringen.
 Det synes jeg er en fejl (fordi det er irriterende), men det er ikke en 
 mangel, fordi det er sådan opdateringen skal virke (og sådan den er 
 dokumenteret til at virke).
 
 /Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  23-05-06 09:17 |  
  |  
 
            "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
 >> Nej, _skal_ er for stærkt et ord. Hvis han skal godtgøre at fejlen
 >> ikke var til stede på salgstidspunktet _skal_ han ikke. Det er ikke at
 >> sidestille med en totalgaranti.
 >
 > Når fejlen er opdaget senest ½ år efter købet, så regnes fejlen for at være 
 > på salgstidspunktet, ikke?
 Som udgangspunkt ja. I de første 6 måneder af reklamationsrettens
 varighed gælder formodningsreglen der siger at det er sælger der skal
 godtgøre at der ikke er tale om en mangel.
 Hvis der er tale om en forventelig slitagefejl og sælger ikke måtte
 forventes at have mistanke om at lige netop denne fejl ville opstå så
 mener jeg ikke at der er tale om en mangel i forhold til det aktuelle
 salg.
 -- 
  Peter Makholm     |              I have no caps-lock but I must scream...
  peter@makholm.net |                                               -- Greg
  http://hacking.dk |                                                      
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Gert (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gert | 
  Dato :  23-05-06 05:59 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
 > Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 > instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 > tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 > tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden 
 > (har checket det "manuelt" i motoren).
 >
 > Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 > "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 >
 
 tror det var i aften der kommer noget i Kontant på dr1 om netop 
 reklamationsret mm hos bilforhandlere
 
 Mvh
 Gert 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kito (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kito | 
  Dato :  23-05-06 06:16 |  
  |  
 
            Mon ikke det bare er forbindelsen til måleren i motoren der har dårlig 
 forbindelse. Jeg tror ikke det er instrumenterne det er galt med
 vh
 Poul
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.b5937d65b52e4b01.34878@news.hs235.dk...
 > Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 > instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 > tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 > tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke oliestanden 
 > (har checket det "manuelt" i motoren).
 >
 > Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 > "tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 >
 > Obs: xpost, sæt selv fut til relevant gruppe
 >
 > -- 
 > Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
> "Advertising is the art of convincing people to spend money they don't 
 > have for something they don't need." - Will Rogers
 >
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  23-05-06 17:45 |  
  |  
 
            Kito pretended :
 > Mon ikke det bare er forbindelsen til måleren i motoren der har dårlig 
 > forbindelse. Jeg tror ikke det er instrumenterne det er galt med
 Det kunne jeg godt forestille mig, men det er svært at sige.
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
  - Gideon, The Minority Report
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-06 15:22 |  
  |  
 
            On Mon, 22 May 2006 23:47:19 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
 wrote:
 >Jeg købte (brugt) bil i januar, en årgang 2000. Nu er oliemåleren i 
 >instrumentpanelet mere eller mindre stået af, den viser alt mellem tom 
 >tank og fuld tank hvis den overhovedet bliver aktiveret når der sættes 
 >tænding på bilen. Det er altså måleren den er gal med og ikke 
 >oliestanden (har checket det "manuelt" i motoren).
 >
 >Er det "for sent" til reklamationsret eller har jeg en chance for at 
 >"tørre" (noget af) regningen af på forhandleren ?
 >
 Hmmm.....januar til maj - 4 måneder. Selvfølgelig har du
 reklamationsret - men det er indlysende at fejlen ikke var der på
 leveringstidspunktet, så havde du brokket dig for længe siden.
 Så er spørgsmålet om man kan argumentere for, at fejlen må have været
 "på vej" ved leveringstidspunkt og om det betyder noget. Det skal der
 eksperter i forbrugerret til at afgøre - prøv at ringe og snakke med
 forbrugerstyrelsen, de er ganske flinke. Jeg har selv talt med en
 sagsbehandler derinde på et tidspunkt, hvor jeg lige troede, jeg
 skulle flå en forretning - jeg blev desværre klogere ;-(
 -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 kun hunden er chippet   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (23-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  23-05-06 18:20 |  
  |  
 
            Ivan Madsen explained on 23-05-2006 :
 > Så er spørgsmålet om man kan argumentere for, at fejlen må have været
 > "på vej" ved leveringstidspunkt og om det betyder noget. Det skal der
 > eksperter i forbrugerret til at afgøre - prøv at ringe og snakke med
 > forbrugerstyrelsen, de er ganske flinke.
 Forbrugerstyrelsen tager sig ikke af bil og huskøb svjh...
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            jan@stevns.net (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  24-05-06 00:36 |  
  |   
            Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev :
 
 >Forbrugerstyrelsen tager sig ikke af bil og huskøb svjh...
 
 biler mellem 10-100.000 : ja,  huskøb: nej 
 
 
 -- 
 jan@stevns.net 
 (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (24-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-05-06 07:34 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 
 > biler mellem 10-100.000 : ja,  huskøb: nej
 >
 Købeloven omhandler ikke huskøb, fast ejendom. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |