| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Rustfri skrue, bolte og møtrikker Fra : Bjarne Haug | 
  Dato :  16-05-06 13:43 |  
  |   
            Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 
 Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer osv 
 er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom plastic 
 skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 
 Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man være 
 lidt mere sofistikeret?
 
 mvh
 Bjarne
 BMW E36 325i 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  16-05-06 13:46 |  
  |   
            
 "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message 
 news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 >
 > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer 
 > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom 
 > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >
 > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man 
 > være lidt mere sofistikeret?
 >
 
 
 Hej
 
 Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, men 
 hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs 
 karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med spændingsrækken.......
 
 Mvh
 
 Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-05-06 13:49 |  
  |   
            > Hej
 >
 > Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, men 
 > hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs 
 > karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med spændingsrækken.......
 >
 > Mvh
 >
 > Thomas
 
 kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  16-05-06 13:53 |  
  |   
            
 "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message 
 news:4469ca1f$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, 
 >> men hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, 
 >> dvs karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med 
 >> spændingsrækken.......
 >>
 >> Mvh
 >>
 >> Thomas
 >
 > kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??
 >
 > Mvh
 
 > Morten
 
 Sikkert nok... altså der hvor klodsen sidder, ikke resten af bilen
 
 Mvh
 
 Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-05-06 14:18 |  
  |   
            
 "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 
 > kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??
 >
 Nej, så skal den være konstant i kontakt med vandet. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Benny Hojvaelde (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Hojvaelde | 
  Dato :  16-05-06 14:26 |  
  |   
            
 "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
 news:4469ca1f$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
 > > Hej
 > >
 > > Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet,
 men
 > > hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
 > > karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med spændingsrækken.......
 > >
 > > Mvh
 > >
 > > Thomas
 >
 > kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??
 
 Ja hvis bilen er nedsænket i vand.
 
 Nu er luft jo ikke så god en elektrisk leder som saltvand derfor er det
 nødvendig at gavalisere biler i stedet for at sætte en zinkanode på.
 
 Benny
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Hojvaelde (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Hojvaelde | 
  Dato :  16-05-06 14:28 |  
  |   
            
 "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message
 news:e4chj2$hgf$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message
 > news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 > >
 > > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer
 > > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom
 > > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen
 osv.
 > >
 > > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man
 > > være lidt mere sofistikeret?
 > >
 >
 >
 > Hej
 >
 > Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, men
 > hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
 > karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med spændingsrækken.......
 
 Nej det er forkert. Sætter du en jernskrue i en rustfri plade begynder den
 rustfrie plade at ruste.
 
 Benny
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            hawk (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : hawk | 
  Dato :  16-05-06 17:31 |  
  |   
            
 "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4469d35f$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message
 > news:e4chj2$hgf$1@news.net.uni-c.dk...
 >>
 >> "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message
 >> news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 >> > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 >> >
 >> > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer
 >> > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom
 >> > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen
 > osv.
 >> >
 >> > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man
 >> > være lidt mere sofistikeret?
 >> >
 >>
 >>
 >> Hej
 >>
 >> Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, 
 >> men
 >> hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
 >> karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med spændingsrækken.......
 >
 > Nej det er forkert. Sætter du en jernskrue i en rustfri plade begynder den
 > rustfrie plade at ruste.
 > Sludder
 > Benny
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Benny Hojvaelde (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Hojvaelde | 
  Dato :  17-05-06 09:05 |  
  |   
            
 "hawk" <hawk@airborn.com> wrote in message
 news:4469fe2b$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4469d35f$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > >
 > > "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message
 > > news:e4chj2$hgf$1@news.net.uni-c.dk...
 > >>
 > >> "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message
 > >> news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > >> > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 > >> >
 > >> > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri
 skruer
 > >> > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder
 såsom
 > >> > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen
 > > osv.
 > >> >
 > >> > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal
 man
 > >> > være lidt mere sofistikeret?
 > >> >
 > >>
 > >>
 > >> Hej
 > >>
 > >> Pas på med at skifte rundt.   Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet,
 > >> men
 > >> hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
 > >> karrossen , ruster istedet for skruen.  Noget med
 spændingsrækken.......
 > >
 > > Nej det er forkert. Sætter du en jernskrue i en rustfri plade begynder
 den
 > > rustfrie plade at ruste.
 > > Sludder
 > > Benny
 
 Nu har jeg arbejdet en del med rustfri. Det er godt nok snart 2 år siden jeg
 forlod firmaet meen.
 Det er også årsagen til at man afsyrer rustfri stål når man er færdig. Prøv
 bare først at slibe med en lamel-skive i et stykke alm. jern for så derefter
 at slibe på et stykke rustfri stål. Det rustfrie er rusten dagen efter. Husk
 at rustfri stål stadig består af mest jern.
 
 Benny
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henning Præstegaard (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Præstegaard | 
  Dato :  17-05-06 11:03 |  
  |   
            hawk wrote:
 
 >> Nej det er forkert. Sætter du en jernskrue i en rustfri plade
 >> begynder den rustfrie plade at ruste.
 >>
 > Sludder
 >
 Tag en 25 øre læg den ned i bunden af en fugtig køkkenvask natten
 over og så kan vi tales ved i morgen.
 
 mvh
 Henning 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Hojvaelde (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Hojvaelde | 
  Dato :  16-05-06 14:29 |  
  |   
            
 "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message
 news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 >
 > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer
 osv
 > er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom
 plastic
 > skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >
 > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man
 være
 > lidt mere sofistikeret?
 
 Er BMW nu blevet rustfri?
 
 Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
 nedstrygeren tilbage.
 
 Benny
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mr. Haug (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. Haug | 
  Dato :  17-05-06 06:29 |  
  |   
            
 >
 > Er BMW nu blevet rustfri?
 >
 > Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
 > nedstrygeren tilbage.
 >
 > Benny
 
 
 Nej BMW er nok ikke blevet rustfri, men min er, gammel konebil som altid har 
 holdt i garage...
 
 Bjarne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mr. Haug (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. Haug | 
  Dato :  17-05-06 06:32 |  
  |   
            
 > Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
 > nedstrygeren tilbage.
 >
 > Benny
 
 Jeps, noget i den stil havde jeg også forstillet mig.
 
 Tak for svaret
 Bjarne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           KubikH (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  16-05-06 17:09 |  
  |   
            
 "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse 
 news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 >
 > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer 
 > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom 
 > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >
 > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man 
 > være lidt mere sofistikeret?
 >
 > mvh
 > Bjarne
 > BMW E36 325i
 >
 
 Hejsa
 Prøv Møller & Mammen i Gothersgade, eller en af alle de bådtilbehørsshoppe 
 (langt ord) der ligger ved Nordhavnen.
 
 Mvh
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mr. Haug (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. Haug | 
  Dato :  17-05-06 06:32 |  
  |   
            
 > Hejsa
 > Prøv Møller & Mammen i Gothersgade, eller en af alle de bådtilbehørsshoppe 
 > (langt ord) der ligger ved Nordhavnen.
 >
 > Mvh
 > Niels
 
 Tak for den, det prøver jeg.
 
 vh
 Bjarne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            KubikH (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  17-05-06 20:16 |  
  |   
            
 "Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> skrev i en meddelelse 
 news:446ab54e$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Hejsa
 >> Prøv Møller & Mammen i Gothersgade, eller en af alle de 
 >> bådtilbehørsshoppe (langt ord) der ligger ved Nordhavnen.
 >>
 >> Mvh
 >> Niels
 >
 > Tak for den, det prøver jeg.
 >
 > vh
 > Bjarne
 Glemte lige: Du skal købe A4 kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
 Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og 
 mine og ungernes knallerter 4 stk.
 Jeg har ALDRIG haft  problemer med det!
 
 Mvh
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mr. Haug (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. Haug | 
  Dato :  17-05-06 21:41 |  
  |   
            
 > Glemte lige: Du skal købe A4 kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
 > Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og 
 > mine og ungernes knallerter 4 stk.
 > Jeg har ALDRIG haft  problemer med det!
 >
 > Mvh
 > Niels
 
 hehe troede lige et split sekund du mente jeg skulle købe mig en Audi A4
 
 Bjarne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Riis Sørensen (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  17-05-06 21:51 |  
  |   
            
 "KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev > Glemte lige: Du skal købe A4
 kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
 > Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og
 > mine og ungernes knallerter 4 stk.
 > Jeg har ALDRIG haft  problemer med det!
 
 Hvis det ikke har kosmetisk betydning er A2 helt fint, de går ikke til, men
 bliver røde. Der er lige en ret uheldig ting, nok især ved A4, at de har
 meget let ved at gå løse.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              KS (18-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KS | 
  Dato :  18-05-06 02:01 |  
  |   
            Hvor findes en oversigt som viser betydningen af A2 og A4 ,m.fl. ?
 
 Mvh KS
 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:446b8cc2$0$842$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev > Glemte lige: Du skal købe A4
 > kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
 > > Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og
 > > mine og ungernes knallerter 4 stk.
 > > Jeg har ALDRIG haft  problemer med det!
 >
 > Hvis det ikke har kosmetisk betydning er A2 helt fint, de går ikke til, men
 > bliver røde. Der er lige en ret uheldig ting, nok især ved A4, at de har
 > meget let ved at gå løse.
 > --
 >            M.V.H.
 > Preben Riis Sørensen
 >   preben@esenet.dk
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kim (18-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  18-05-06 08:24 |  
  |   
            
 "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:446bc768$0$38659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hvor findes en oversigt som viser betydningen af A2 og A4 ,m.fl. ?
 >
 > Mvh KS
 >
 
 Mener at kunne huske at;
 A2 = Rustfri
 A4 = Rustfri + Syrefast
 
 Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                KS (18-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KS | 
  Dato :  18-05-06 11:17 |  
  |   
            "Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:446c2122$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Mener at kunne huske at;
 > A2 = Rustfri
 > A4 = Rustfri + Syrefast
 >
 Ja, den var go' du, men der er vel også noget som hedder A1 og A3, og det jeg efterlyser
 er i det hele taget en liste over dette og evt. andet, som tidligere kunne findes i diverse håndbøger.
 
 Jeg har ledt, men kan ikke finde den "officielle standard" over bl.a. rustfrie betegnelser.
 
 Mvh KS
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Møller (18-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  18-05-06 13:10 |  
  |   
            
"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> wrote in message
 news:446c49aa$0$38728$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
 news:446c2122$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Mener at kunne huske at;
 > > A2 = Rustfri
 > > A4 = Rustfri + Syrefast
 > >
 > Ja, den var go' du, men der er vel også noget som hedder A1 og A3, og det
 jeg efterlyser
 > er i det hele taget en liste over dette og evt. andet, som tidligere kunne
 findes i diverse håndbøger.
 >
 > Jeg har ledt, men kan ikke finde den "officielle standard" over bl.a.
 rustfrie betegnelser.
 søg efter: AISI 304 og 316  (henholdsvis handelsnavn A2 og A4)
 Du kan købe bøger i   http://www.ef.dk/?pagetype=topic&topicId=F90.080.035
Og hos DTU har de også noget   
Husk lige når at den teknisk rigtige betegnelse er rustfast stål   
"frisk" ubehandlet stål er jo også rustfrit, men hvis det ikke er rustfast
 ( legeret med chrom/nikkel + evt. molybdæn) ruster det ret hurtigt i fugtigt
 vejer.
 Til stålvaske og andet der skal bearbejdes meget bruges ofte en meget
 "dårlig" kvalitet, der ikke kan tåle salt m.v.
 En kraftig magnet kan være til hjælp, meget af det der sælges som rustfast,
 er magnetisk, og den må god kvalitet ikke være.
 Du kan prøve i køkkenvaske og "rustfrit" bestik, hvis en magnet kan sidde
 fast på det, skal du ikke komme det i opvaskemaskinen, med mindre du kan li'
 grubetæring og rust   
Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Sørup (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  16-05-06 17:53 |  
  |   
            
"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
 news:4469c8bb$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?
 >
 > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri
 skruer osv
 > er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom
 plastic
 > skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >
 > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man
 være
 > lidt mere sofistikeret?
 Prøv hos Bossard -  www.bossard.dk - deres netshop har det du skal bruge.
 --
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5T Aut.
 == can you spell "racecar" backwards ? ==
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           martin bjerre (16-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : martin bjerre | 
  Dato :  16-05-06 21:08 |  
  |   
            > Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer 
 > osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom 
 > plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >
 > Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man 
 > være lidt mere sofistikeret?
 >
 > mvh
 > Bjarne
 > BMW E36 325i
 >
 >
 Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine 
 Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var den 
 lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 Galvanisk tæring
 
 Martin 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim H (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim H | 
  Dato :  17-05-06 05:40 |  
  |   
            
 "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en 
 meddelelse news:446a3104$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >> Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer 
 >> osv er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom 
 >> plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
 >>
 >> Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man 
 >> være lidt mere sofistikeret?
 >>
 >> mvh
 >> Bjarne
 >> BMW E36 325i
 >>
 >>
 > Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine 
 > Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var 
 > den lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 > Galvanisk tæring
 
 Det forstår jeg ikke , jeg har tit brugt rustfaste bolte rundt omkring på 
 min bil , og har ikke oplevet tæring derved  og er det ikke sådan at rustfri 
 er alm. stål  legeret med mindst 12 % krom og 8 % nikkel og altså bestå af 
 ca. 80% almindelig sort jern  ?     hvis man svejser i rustfri stål og ikke 
 bejser/polerer svejsningen, vil det begynde at ruste,
 Mvh.  Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mr. Haug (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. Haug | 
  Dato :  17-05-06 06:30 |  
  |   
            
 > Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine
 > Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var 
 > den lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 > Galvanisk tæring
 >
 > Martin
 
 Tjo, men de har jo haft inderskærmene af da jeg fikden undervognsbehandlet. 
 De skal jo af og på af og til, så det er de steder jeg vil ændre på det.
 
 vh
 Bjarne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Preben Riis Sørensen (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  17-05-06 17:53 |  
  |   
            
 "Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> skrev >
 > Tjo, men de har jo haft inderskærmene af da jeg fikden
 undervognsbehandlet.
 > De skal jo af og på af og til, så det er de steder jeg vil ændre på det.
 
 Det er så det dårligst tænkelige sted. Sidder de tørt sker der ingen tæring.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           KS (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KS | 
  Dato :  17-05-06 08:26 |  
  |   
            "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:446a3104$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine
 > Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var den
 > lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 > Galvanisk tæring
 >
 Det kan jo godt være fordi det er en Patrol og ikke at der er brugt rustfrie bolte !
 
 De har vel ry for at gennemtære fuldstændigt i vangerne og er lige til at smide væk bagefter.
 
 Hvordna kan du se, at der er tale om galvanisk tæring - er det kun omkring bolthovederne eller .... ?
 
 Mvh KS
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            martin bjerre (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : martin bjerre | 
  Dato :  17-05-06 17:31 |  
  |   
            
 "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:446ad01d$0$38652$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en 
 > meddelelse
 > news:446a3104$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >> Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine
 >> Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var 
 >> den
 >> lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 >> Galvanisk tæring
 >>
 > Det kan jo godt være fordi det er en Patrol og ikke at der er brugt 
 > rustfrie bolte !
 >
 > De har vel ry for at gennemtære fuldstændigt i vangerne og er lige til at 
 > smide væk bagefter.
 >
 > Hvordna kan du se, at der er tale om galvanisk tæring - er det kun omkring 
 > bolthovederne eller .... ?
 >
 > Mvh KS
 >
 >
 jeg lavede nye traverser svejset på rammen i 3mm plade. de blev 
 grundet...fik autolak...undervognsbehandling...efter 2 år kunne jeg krølle 
 dem sammen med hænderne, og rammen var pil-råden der hvor traverserne var 
 svejset på. Bunden af karossen var også helt ny...der skete det samme. De 
 steder på rammen hvor jeg havde brugt alm. galv. bolte skete der ingenting.
 
 Martin 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Benny Højvælde (17-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Højvælde | 
  Dato :  17-05-06 21:23 |  
  |   
            
 "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en 
 meddelelse news:446b4fa9$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:446ad01d$0$38652$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en 
 >> meddelelse
 >> news:446a3104$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >>> Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine
 >>> Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var 
 >>> den
 >>> lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
 >>> Galvanisk tæring
 >>>
 >> Det kan jo godt være fordi det er en Patrol og ikke at der er brugt 
 >> rustfrie bolte !
 >>
 >> De har vel ry for at gennemtære fuldstændigt i vangerne og er lige til at 
 >> smide væk bagefter.
 >>
 >> Hvordna kan du se, at der er tale om galvanisk tæring - er det kun 
 >> omkring bolthovederne eller .... ?
 >>
 >> Mvh KS
 >>
 >>
 > jeg lavede nye traverser svejset på rammen i 3mm plade. de blev 
 > grundet...fik autolak...undervognsbehandling...efter 2 år kunne jeg krølle 
 > dem sammen med hænderne, og rammen var pil-råden der hvor traverserne var 
 > svejset på. Bunden af karossen var også helt ny...der skete det samme. De 
 > steder på rammen hvor jeg havde brugt alm. galv. bolte skete der 
 > ingenting.
 
 Ahm.. En rustfri bolt kan kun gennemtære hele bilen hvis bilen er nedsænket 
 i saltvand. Saltvandet skal bruges til at kortslutte kredsløbet. En zink 
 anode/blok består af et metal der er elektrisk svagere end jern. Er den 
 fastgjort på en bil er det faktisk kun under klodsen at bilen er beskyttet.
 Skulle en blok af et ædelt metal kunne æde en hel bil ville kræve at bilen 
 er nedsænket i saltvand eller lignende.
 
 Benny (der lige har brugt et par timer på at læse kemien op igen) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |