reverse DNS hos Tele2 ? (mailserver)
Fra : TJ

Dato : 01-06-06 15:54

Er der nogen som kan hjælpe med dette ?

Vores firma er blevet listet hos SORBS.
Vi har pt. ADSL hos Tele2, og har egen mailserver.

Vi har set på SORBS's faq for DUL de-listing at kravene
til delisting er:

==================
The MX record of a domain needs to contain a host name that maps to the IP
address involved. The Time to Live of the MX record needs to be at least
43200 seconds.

The A record for the host name needs to have a TTL of at least 43200
seconds.

The reverse DNS PTR record for the IP address involved needs to map back to
the name given in the MX record, and to have a TTL of at least 43200
seconds.

====================

De første 2 har vi opfyldt hos dem som hoster vores domæne (speednames),
men Tele2 har en PTR som fører tilbage til dem selv:

123.456.789.012 => 123.456.789.012.adsl.xx.worldonline.dk.

Tele2 vil ikke ændre dette.

KAN man sætte en mailserver op / skal man sætte mailserveren op, så den
i stedet for "hedder" det foroven (externt) ?

Eller er der nogen som kan give en "grydeklar" løsning på at køre
mailserver på ADSL, således at SORBS' krav er opfyldt og reverse DNS
fungerer OK ?

Mvh

Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-06 16:52

"TJ" <tdj@c.dk> skrev i en meddelelse
> Eller er der nogen som kan give en "grydeklar" løsning på at køre
> mailserver på ADSL, således at SORBS' krav er opfyldt og reverse DNS
> fungerer OK ?

Der findes flere ADSL-produkter på markedet hvor man selv kan bestemme
reverse DNS.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : TJ

Dato : 02-06-06 09:50

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:447f0d0e$0$2105
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der findes flere ADSL-produkter på markedet hvor man selv kan bestemme
> reverse DNS.

Betyder det så at man ikke kan få løst problemet med Tele2 or SORBS ?

Og hvilke produkter evt. ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-06 10:44

> Betyder det så at man ikke kan få løst problemet med Tele2 or SORBS ?

Hvis Tele2 ikke vil ændre reverse DNS og SORBS kræver at der er
overensstemmelse, så nej.
Du kan godt lave noget fnidder og måske få det til at virke, men det kan
ikke anbefales.

> Og hvilke produkter evt. ?

Jeg vil tro alle de store udbydere på markedet kan hjælpe, hvis du tager fat
i deres erhvervsafdeling.

Fra : Frans Meyer

Dato : 06-06-06 18:28

> Der findes flere ADSL-produkter på markedet hvor man selv kan bestemme
> reverse DNS.

Jeg kender TDC's:

http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/internet/bredbaand/pdf/bredbaand_tekniskbeskr_april2006.pdf

Er der andre?

vh
Frans

Fra : Niels

Dato : 19-06-06 01:12

Frans Meyer skrev:

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Vi har valgt webpartner bl.a. fordi vi kan vælge reverse DNS. Vi har 16
adresser og engang imellem sender jeg dem en mail med adresser, jeg vil
have ændret reverse DNS på. Så ordner de det i løbet af en dags tid.

En anden grund til at at vi skiftede var at WP ikke piller ved port 25.

--
Niels

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-06-06 12:33

> Eller er der nogen som kan give en "grydeklar" løsning på at køre
> mailserver på ADSL, således at SORBS' krav er opfyldt og reverse DNS
> fungerer OK ?

Hvad nu hvis du gør det omvendt og lader din MX-record hedde
123.456.789.012.adsl.xx.worldonline.dk (og så krydser fingre for at T2
ikke ændrer på hostnavnet uden varsel)

--
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-06 12:41

On Thu, 01 Jun 2006 14:54:18 GMT, TJ <tdj@c.dk> wrote:

> [...]
> men Tele2 har en PTR som fører tilbage til dem selv:
>
> 123.456.789.012 => 123.456.789.012.adsl.xx.worldonline.dk.

I stedet for at lade din server sende direkte, kan du lade den sende
via en Tele2- mailserver (man kalder det at bruge en 'smarthost'). Det
er klart den nemmeste løsningsmodel.

-A

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-06-06 14:20

> via en Tele2- mailserver (man kalder det at bruge en 'smarthost'). Det

80% af dem er også listet i Sorbs + alverdens andre steder, det er vist
ikke et område svenskerne prioriterer ret højt ;)

--
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-06 14:26

On Fri, 02 Jun 2006 15:19:37 +0200, Michael Kjærsgård
<mk@vindenand.dk> wrote:

> 80% af dem er også listet i Sorbs + alverdens andre steder, det er vist
> ikke et område svenskerne prioriterer ret højt ;)

Really? Så er den bedste løsningsmodel selvfølgelig at skifte udbyder.

-A

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-06-06 14:46

> Really?

Jep, her er et par tilfældige af dem
http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=212.247.155.33
http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=212.247.154.1

> Så er den bedste løsningsmodel selvfølgelig at skifte udbyder.

Er indtil videre godt nok tilfreds med dem ellers, så sender blot mail
gennem mit webhotels smtp-server

--
Michael

Fra : Frans Meyer

Dato : 06-06-06 18:25

"Asbjorn Hojmark" <Usenet@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Really? Så er den bedste løsningsmodel selvfølgelig at skifte udbyder.

Hvis ens email system er drift kritisk - ville jeg ikke overlader det til
ISP'en smarthost.

vh
Frans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-06-06 18:58

On Tue, 6 Jun 2006 19:24:57 +0200, "Frans Meyer" <fm@meyer_dk> wrote:

> Hvis ens email system er drift kritisk - ville jeg ikke overlader
> det til ISP'en smarthost.

Nej, men hvis det er missionskritisk, så kører man det selvfølgelig
heller ikke på en privatbrugerforbindelse, hvor man ikke har adgang
til at styre reverse DNS.

-A

Fra : Frans Meyer

Dato : 07-06-06 12:55

> [...]

> Nej, men hvis det er missionskritisk, så kører man det selvfølgelig
> heller ikke på en privatbrugerforbindelse, hvor man ikke har adgang

Nej - det har du jo ret i.....

vh
Frans

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-06-06 16:51

TJ> Eller er der nogen som kan give en "grydeklar" løsning på at køre
TJ> mailserver på ADSL, således at SORBS' krav er opfyldt og reverse
TJ> DNS fungerer OK ?

Det eneste man kan gøre er at lære folk at undgå SORBS.

/Benny

Fra : Kasper Bergh

Dato : 02-06-06 16:53

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in message
> Det eneste man kan gøre er at lære folk at undgå SORBS.

Det er så også en god gerning at gøre =)

mvh
/Kasper