Kroatien
Fra : Christiansen

Dato : 31-05-06 22:17

Skal en tur til Italien og Kroatien, er det nødvendigt at have kroatiske
penge med hjemme fra, eller kan de fåes en lørdag eftermiddag ved grænsen
til Kroatien.
Er der ellers noget at se på skal til Zaton HollidayWillage en uge, gider
ikke at køre alt for langt.
Har hørt så meget om Postoyna grotterne, kan de nåes når vi kører hjem
lørdag morgen og derefter nå til Mümchen inden aften.

Christiansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-06-06 00:26

"Christiansen" <poulbrit@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har hørt så meget om Postoyna grotterne, kan de nåes når vi kører hjem
> lørdag morgen og derefter nå til Mümchen inden aften.

De gange vi har været der, har vi ikke vekslet hjemmefra. Der findes
bankomater i alle byerne.
Så vidt jeg kan se, ligger denne plads i Zadar, som jo er et godt stykke
nede ad kysten, så hvor kører i ind i Kroatien henne? Fra Ljublana eller
Trieste?
Hvis det er fra Trieste skal i bruge penge første gang på motortrafikvejen
som går mod Pula/Rijeka. 14 kuna, men de tager også mod Euro, så det er ikke
noget problem. Jeg har ikke bemærket, om man kan veksle på grænsen, men jeg
tvivler, da denne grænse er ganske lille og der ligger faktisk ingen huse
lige efter at man er kørt over grænseovergangen. Der er heller ingen
p-plads, idet man direkte kommer hen på en lille opstigning.
I det område I skal bo, ville jeg ubetinget mene, at I skal køre op og se
Plitvice søerne, som er den måske mest berømte nationalpark i Kroatien.
Med hensyn til Jeres hjemtur, tror jeg, at det kan blive en lang dags rejse,
hvis I skal forbi Postojna. Det nemmeste for Jer ville jo nok være at køre
direkte til Ljublana og derefter via Karawanken tunnellen. Så en afstikker
til Postojna vil nok tage godt og vel et par timer, da det ikke er lige på
vejen. Umiddelbart vil jeg tro, at I skal regne med ca. 5 timers kørsel fra
Zadar og til Postojna. Det går ikke så stærkt dernede. Hvis I bruger
kystvejen til Rijeka, vil det muligt tage lidt længere tid, da man bare må
følge rytmen.
Der er ca. 340 km til Postojna, og sidste år kørte vi fra Porec til Plitvice
(ca. 300 km) og det tog ca. 4½ time via kystvejen. På hjemturen sparede vi
ca. 15 min ved at tage motorvejen til Rijeka, men det var så flere
kilometer.
Rundturen i grotterne tager ca. 2 timer (i følge reklamerne, da vi ikke selv
har været der).
Fra Postojna vil jeg tro, at I har ca. 8 timers kørsel til München. Men
kørevaner (pauser) er jo noget individuelt noget.

Fra : Christiansen

Dato : 07-06-06 20:42

> [...]
> Fra Postojna vil jeg tro, at I har ca. 8 timers kørsel til München. Men
> kørevaner (pauser) er jo noget individuelt noget.

Mange tak for oplysningerne. Vi kommer fra Gardasøen, altså over ved
Trieste, og så har jeg forstået der er motorvej lige til Zadar, men det er
måske ikke tilfældet. Har endnu ikke fået købt et nyt kort, så måske jeg
selv finder ud af det.

Kan godt se der er temmelig langt til Postoyna grotterne uanset hvordan vi
gør det, men så er der måske så meget andet at se i området omkring Zadar.
Nogen der har nogle gode tips ?

Vi skal bo i Bungalov på Holiday Village Zaton camping, er de gode ?

Christiansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-06-06 00:51

> [...]
> Nogen der har nogle gode tips ?
>
> Vi skal bo i Bungalov på Holiday Village Zaton camping, er de gode ?

Når I kommer fra Gardasøen og passerer Trieste, er I faktisk ret tætte på
Postojna grotterne, så måske kunne I passe det ind denne dag i stedet for?
Jeg ved ikke hvor lang tid, I skal bruge fra søen og til Trieste, så det vil
jo afhænge noget af det.
Der er ikke motorvej fra Trieste og hele vejen. Igennem Slovenien er det
almindelig vej, og kort efter at I er kommet ind i Kroatien kommer i på en
motortrafikvej. I skal helt ned omkring Rijeka, før det bliver til en
motorvej.
Men normalt kan man godt holde en rimelig hastighed på motortrafikvejen
også.
Men som jeg ser det, skal I jo nok slet ikke samme vej som os, idet vi kørte
via Koper i Slovenien og E751. I skal jo nok nærmere tage vej 7, E61´, via
Podgrad, da den ser ud til at være noget kortere. Kvaliteten af denne vej
kender jeg ikke.
Hvis I vælger at køre forbi Postojna på denne tur, så kan I med fordel tage
afkørslen til Slovenien inden i når til Trieste, så i slipper for
ragnarokket. Fra Postojna går vej 6 ned og rammer E61 til Rijeka, men den
ser noget snørklet ud, så der er nok nogle bjerge, der skal passeres.
Vi har ikke selv været så langt nede, så jeg har ikke nærmere oplysninger om
området.
Men du kan læse lidt om det her
http://www.summernet.hr/zaton/homeeng.html
og her
http://www.nin.hr/

Vi har lige været igennem Trieste fra Italienssiden, og det var noget af et
mareridt. Skiltningen er helt ad h... til. Det ene øjeblik vises der mod et
sted i Slovenien og det andet øjeblik mod et andet og så mod et tredje, for
så at være i retning mod det første osv. Samtidig er det meget små skilte
som sidder både oppe, nede, skjult bag buske osv.
Det er stort set et stort vejarbejde med ensrettede veje osv. Når man
derimod kommer fra Slovenien og kører gennem Trieste er der ingen problemer.
Her er der store skilte, som leder en på rette vej, og der skal ikke køres
på nær så mange veje, som når man kommer den modsatte vej.
Når vi så samtidig kørte i noget der mindede om et skybrud, så var det ikke
særligt morsomt.

Kurt

Fra : Christiansen

Dato : 08-06-06 21:54

> [...]
> ikke køres på nær så mange veje, som når man kommer den modsatte vej.
> Når vi så samtidig kørte i noget der mindede om et skybrud, så var det

Hej igen

Har lige købt nye kort, de gamle var vist ved at være 15 år, og det ser
noget bedre ud så jeg tror vi snupper Postoyna grotterne på vej fra Garda
søen.
Har i dag siddet og surfet en del rundt i området, så jeg tror ikke der
kommer til at mangle muligheder.
Nu mangler vi bare den nye bil og så afsted.

Tak for svar og gode råd.

Christiansen