Navn på form?
Fra : Steen

Dato : 31-05-06 20:44

Det går pludselig op for mig, at jeg ikke ved, hvad en elliptisk cylinder
hedder, altså en cylinder, hvis tværsnit ikke er cirkulært, men elliptisk.
Hvad med en elliptisk kegle? Eller en elliptisk keglestub? Findes der
formler for beregning af volumen og overflade af disse former?

/steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-05-06 21:08

Steen fortalte:

> [...]
> men elliptisk. Hvad med en elliptisk kegle? Eller en elliptisk
> keglestub? Findes der formler for beregning af volumen og overflade

Elliptisk cylinder/kegle.
Volumenet er som sædvanlig henholdsvis g*h og 1/3*g*h
Overfladen involverer elliptisk integral.

Mvh
Martin
--
Tat twam asi

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-05-06 22:52

Steen wrote:
> Det går pludselig op for mig, at jeg ikke ved, hvad en elliptisk cylinder
> hedder, altså en cylinder, hvis tværsnit ikke er cirkulært, men elliptisk.

Jeg ville kalde den for en elliptisk kegle. I differentialgeometri havde
vi også en generaliseret cylinder, hvis tværsnit kunne have en (næsten)
vilkårlig form.

> Hvad med en elliptisk kegle?

Sådan en skal have en spids.

> Eller en elliptisk keglestub?

Det er en kegle (jfr. min definition ovenfor) hvor noget af spidsen er
skåret af.

> Findes der
> formler for beregning af volumen og overflade af disse former?

En elliptisk cylinder? Det er blot areal*højde.

Mvh. Michael.