Øde legepladser.
Fra : Karina

Dato : 31-05-06 07:56

Hvorfor er legepladserne mennesketomme der hvor jeg bor (et pænere
parcelhuskvarter) ? Det ærgrede mig en del da mine børn var små, fordi nogle
af mine egne bedste barndomsminder udspringer fra den offentlige legeplads,
hvor både store og små legede sammen, ofte uden voksenopsyn. Er det fordi
alle har "legeland" i deres egen baghave? Er det fordi TV-spil og computer
optar en større del af også de små børn liv? Jeg har bevidst valgt ikke at
have "legeland" i vores egen have. Det har altid været - og er stadig en
næsten daglig fornøjelse at gå tur - og stadig er turens højdepunter, hvis
vi lige kan slå et sving forbi en legeplads. Nu undrer vi os ikke mere - har
bare accepteret at den som regel er støvsuget for andre børn. Jeg synes det
er synd, fordi de gange hvor der har været andre med mindre børn - kan jeg
se hvordan børnene sætter pris på hinandens selskab. Er legepladserne også
tomme der hvor du bor? Har I valgt at have "legeland" (gynger, rutchebane,
hus m.m.) i egen have, og hvorfor? Stiller bare spøgsmålene af ren og skær
interesse. Går du på legepladsen med dine børn?

Fra : Marlene Vikkelsø

Dato : 31-05-06 12:40

"Karina" <karina@h.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare spøgsmålene af ren og skær interesse. Går du på legepladsen med dine

Hej Karina,

Ja - mange af mine barndomsminder er også fra den lokale legeplads og
fodboldbane, så jeg ønsker jo at mine børn skal have samme dejlige
oplevelse, men ..... ofte er vores off. legeplads også børnetom, især hvis
vejret er skidt.

Vi bor ikke længere væk, end at vi kan høre, når der kommer børn derned, og
så tar vi straks derhen.

Vi kommer der også, selvom der ikke er børn, for så kan det være, at de
hører os, og så kommer derned.

Mine drenge er 3½ år og 13 mdr, så de er der ikke uden opsyn, men nogle
gange, når der kommer andre børn m. forældre (enten hvis de bliver fulgt
derhen eller hvis forældrene bliver), så føler jeg OFTE at jeg (og også
drengenes far) bliver vurderet, for at se om vi er "bøh-mænd".

Jeg går hjemme og passer dem i dagtimerne, og der er ALDRIG nogle andre børn
på legepladsen, så vi har et "legeland" i baghaven: gynger, rutsjebane,
sandkasse, og kravletårn, scootere, traktor, cykler m.m. Det skyldes, at så
kan jeg gå og nusse i haven, mens de leger. Men om eftermiddagen (og i
weekenden), når børnehavebørnene kommer hjem, så går vi på legepladsen for
at lege med dem.

Mvh Marlene

Fra : Iben Holst

Dato : 03-06-06 11:09

Vi vælger at lave et mindre legeland herhjemme bla. af samme grund som
Marlene; børnene kan lege udenfor mens jeg har gang i noget andet. Dvs.
at de ikke behøver at vente på, at jeg kan sætte tid af til at tage med hen

legepladsen eller at få et nej når de lige pludselig finder ud af at de vil
afsted.
Desuden giver det flere alternativer når det bliver for trivielt med
fodbolden,
cyklen og sandkassen. Især med sønnike på 7 kan vi mærke at der skal
mere til nu.

Dén legeplads vi med jævne mellemrum besøger er også ofte mennesketom.
Men vi er der faktisk også helst når der ikke er andre, fordi vi - de gange
vi
har mødt andre børn på stedet - har følt det meget irriterende. De har været
lidt ældre end vores (7 og 3), de har været der uden voksne og leger som om
der ikke kan være plads til andre. Jeg gider ikke gå op opdrage folks børn
jeg
ikke har i min varetægt, når jeg er ude for at lege med mine egne børn.

Sandkassen er ikke sjov at medbringe legetøj til, når vi alligevel har een
herhjemme. Rutchebanen er et rør som er meget meget kort - det bliver
også hurtigt kedeligt for børnene. De bedste og næsten de eneste grunde til
at vi besøger legepladsen er, at der er 2 tårne med en hængebro mellem og
gynger. Når de har løbet på hængebroen i 1/2 time, så går morskaben såmænd
også af det og de slåsser om gyngerne fordi der kun er een af dem der er god
at gynge på.

Jeg har ikke selv barndomsminder mht. legeplads så derfor har jeg ikke den
store hjertesorg over at mine børn ikke kommer mere på legeplads end de gør.
Og når de får opfyldt "behovet" for legeplads herhjemme kan vore udflugter
gå mere udforskende til strand og skov.

Iben

Fra : Karina

Dato : 04-06-06 13:26

Hej.
Tak for at du vil dele dine oplevelser med mig. Det var nu heller ikke så
meget de underholdende aspekter jeg tænkte på, da jeg skrev indholdet om øde
legepladser. Det var mere de sociale og udviklingsmæssige aspekter i
forbindelse med - turen derhen sammen med de voksne.
-at lege sammen på tværs af alder - nogen gange
uden voksenopsyn.
-den verden der åbner sig indenfor legepladsens
rammer af fantasi og leg, på trods af voksnes ikke altid fantasifulde
udforming af legepladser.

Måske er tiden også på dette område en anden. Er vores børn så "forkælede"
at ligeså snart tingene er afprøvede, og "suset" genkendeligt, så bliver det
kedeligt, og "hjælpsomme" voksne står klar med en ny, spændende og sjov
aktivitet, så de ikke får anledning til at kede sig, eller måske bruge de
eksisterende redskaber på en ny og sjov måde, via deres egen kreative
evner????
Når der kun er "en god gynge" at gynge på, kunne dette jo være en udmærket
anledning til at øve færdigheder i sociale kompetencer, som at vente på
hinanden, bruge gyngen sammen i en leg, eller evt. det at kunne formulere,
hvad der er svært i sådan en situation. Udmærkede situationer til at lære at
håntere egen frustration.
Store børn på legepladsen, som ikke er ens egne.... Hmmm. Nej selvfølgelig
er det ikke din opgave at opdrage andre folks irriterende unger. Men det er
din opgave at gå foran som et godt eksempel. Både for dig selv, dine unger
og bøllernes skyld. Det gør jo ikke noget at give udtryk for sine meninger,
specielt ikke hvis "bøllerne" viser hensynsløs opførsel. Der skal være plads
til andre på legepladsen - og da de tilsyneladende ikke har lært det
hjemmefra, må de jo lære det på den hårde måde.
Karina

Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-06 16:15

> -den verden der åbner sig indenfor legepladsens
> rammer af fantasi og leg, på trods af voksnes ikke altid fantasifulde
> udforming af legepladser.

Verdenen er ikke så stor alligevel hvis der ikke rigtig er noget på
legepladsen som dén vi har mulighed for at besøge. Hvis der nu havde
været nogle klatretræer eller huler lavet af træer/buske - et område
man også kunne lege gemmeleg på etc etc, så kan man tale om at børn
kan bruge deres fantasi på legepladsen.

> Måske er tiden også på dette område en anden.

Det er i hvert fald ikke at forvente andet!

Er vores børn så "forkælede"
> at ligeså snart tingene er afprøvede, og "suset" genkendeligt, så bliver
det
> kedeligt,

Ja forhåbentlig! - netop fordi fantasi, lærerige og sjove påfund udspringer
af kedsomheden, hvilket også gør det ret vigtigt at børn keder sig ind i
mellem (som du selv nærmer dig i nedenstående).

> [...]
> aktivitet, så de ikke får anledning til at kede sig, eller måske bruge de
> eksisterende redskaber på en ny og sjov måde, via deres egen kreative

Hvis kedsomheden tager overhånd for mine børn, forstået på dén måde
at de begynder at blive irriterede og ødelægger noget for andre, så prøver
jeg selvfølgelig at aktivere. Men det er der sjældent behov for.
Nogle gange kan børs kedsomhed få dem til at grine over en snor i 1/2 time.
At bruge eksistrende redskaber som er gået hen og blive ligegyldige for
et barn, er for os så simpelt som at tage det kedelige legetøjskomfur og
sætte det ud i haven - pludselig kan det bruges igen i lang tid. Lige så
med
"værkstedet" som også pludselig bliver interessant igen i haven eller i fars
værksted.

Jeg synes faktisk at mange børn er rigtig gode til at bruge deres kreative
evner til at aktivere sig selv eller hinanden med få og simple ting. Det er
oftest
et spørgsmål om at de får lov til det...

> [...]
> hvad der er svært i sådan en situation. Udmærkede situationer til at lære

Ja bestemt, men der findes bare 100 andre situationer de også kan lære det
af uden vi behøver at gøre det på en tur til legepladsen. En tur på
legepladsen
kan også bare være en tur på legepladsen! Man skal ikke analysere alting for
så går det da virkelig hen og bliver trist. Er legepladsen det eneste sted
man
kan lære det sociale liv???

> [...]
> til andre på legepladsen - og da de tilsyneladende ikke har lært det
> hjemmefra, må de jo lære det på den hårde måde.

Ja og det har jeg gjort 2 gange - 2. gang i kraftige vendinger og hårde
toner
- de forsvandt, men sidste gang vi mødte dem var de alligevel som tidligere.
Og så behøver jeg vist ikke gøre mere når legepladsen nu ikke er SÅ vigtig
for os som den er for dig og andre.
Igen er det ikke en legeplads som bliver brugt særligt meget. Vi er der med
mellemrum og er dem som benytter den mest.
Hvis det var et sted hvor mange flere kom og vi alle eller de fleste blev
generet
af børn der ikke opfører sig ordentligt, så er det jo mere værd at kæmpe
for.
Og i det tilfælde ville børnenes forældre nok hurtigt blive kontaktet af
brugerne
af legepladsen.

Fra : Karina

Dato : 04-06-06 23:02

> [...]
> for
> så går det da virkelig hen og bliver trist.

Nu er det ikke sådan at jeg føler mig specielt trist, snarere
eftertænksom >
Nu var det blot med focus på legepladsens funktion og udvikling. Længere er
den egentlig ikke. Eksemplet blot for at illustrere at de små dagligdags
situationer, kan vise sig nyttige.

Fra : Iben

Dato : 03-06-06 12:05

> [...]

>og hvorfor? Stiller bare spøgsmålene af ren og skær interesse. Går du på
Jeg er på legepladsen så godt som hver dag med min datter, vi har to i
overskuelig gå afstand fra vores bopæl og de blivr flittigt besøgt! Tit er
vi de eneste der - især i vintermånederne - men nu hvor vejret er blevet
lidt lunere har vi heldigvis tit selskab af andre børn og deres forældre.

I vores frimærke af en have er det eneste legeredskab som også findes på
legepladsen en sandkasse.

Vh.
Iben