køleskab / gasovnen du'r åbenbart ikke
Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 21:41

g'aften i hytterne

Jeg har lige kigget lidt rundt i krogene herinde, for at se om nogen
havde en løsning på vores problembarn - den gamle campingvogn, vi
hænger på krogen ;)

(en brugt Corsair - 5hundrede og et elelr andet )

jeg kan dælme ikke få hverken gasoven eller køleskabet til at køre -
der er gas på flasken, og komfuret kan da virke - men de 2 andre ting
? niks

Der fulgte desværre ikke nogen vejledninger med - så vi er lidt på
herrens mark - hvad gør i andre ?

Køleskabet er et Electrolux - gasovnen kan jeg ikke finde navnet på,
men der er en drejeknap i øverste venstre hjørne's top - med nogle
symboler - og når den er drejet i en bestemt position, kan man trykke
knappen ned - dog uden der sker noget

nogen gode råd ?

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-05-06 22:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> jan@stevns.net
> (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Hej Jan

Køleskabet har vel et glasøje i bagvæggen, hvor du skal ku se flammen. Når
den altså brænder... Lissom ovnen er det noget med at holde knappen nede et
stykke tid til det brænder stabilt - ellers er der en aut. afbryder på, så
gassen ikke bare siver videre.
Men det er jo ikke så forskelligt fra et husholdnings-gas-komfur.
Lad os starte med ovnen; stik en hånd ind under forkanten - helt nede ved
gulvet. Så burde du ku finde en lille boks, du kan trække ud. Der sku gerne
være 1-2 AA-batterier i. Første forsøg er at skifte dem
Hvis det ikke hjælper ka vi lisså godt blande køleskabet ind i det - det kan
let være samme problem; spindelvæv, edderkopper, fluer, rustskaller og andet
godt kan let ligge på brænderen og genere flammen - kraftigt. Desværre er du
meget tæt på kanten af loven hvis du begynder at skille det hele ad for at
rense det; det er jo noget med at være aut.gas-mand for at rode med det.
Ovnen er vist det værste; du må svjv ikke skrue den indre forplade af (den
lakerede front kan du ta af uden værktøj), da du vist risikerer ikke at ku
samle den tæt igen. Der er et hul i bunden af cv'en under gasovnen - der kan
du måske komme ind og blæse skidtet ud med trykluft. Men du kan måske skade
noget du ikke kan se når du gør det....
Køleskabet er lidt lettere at komme til; der sidder 2 luftindtag i siden af
cv'en bag køleskabet. Dem burde du ku ta af udefra uden det store besvær og
så støvsuge bag køleskabet.
På den måde kan du nok få gang i begge dele igen - men tænk på at du selv
sover i vognen ! Måske en bedre ide at ofre lidt penge på at lade nærmeste
forhandler med faguddannet personale ordne denne sag - der sket næsten hvert
år dødelige ulykker med gas i cv'er. Mange af ulykkerne ser ud til at ske
pga manglende vedligeholdese af gas-installationer......så pas på dig og
dine !

Og ellers go' tur
--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 22:09

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev :

> [...]
>pga manglende vedligeholdese af gas-installationer......så pas på dig og

jo tak - vi har nu allerede luftet skrummelet - og afholdt øvelsen :
opsæt et ukendt fortelt, uden vejledning, endsige viden om hvordan det
ser ud ;)

Selvfølgelig til stor morskab, for andre campister - klart nok ..

Men det er bestemt rigtigt, at man måske nok lige skulle lade nogle
der ved noget om det, se på det.

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-06 22:25

jan@stevns.net wrote:

Hejsa Jan!

> jo tak - vi har nu allerede luftet skrummelet - og afholdt øvelsen :
> opsæt et ukendt fortelt, uden vejledning, endsige viden om hvordan det
> ser ud ;)

.... eller måske viden om hvordan det /burde/ se ud...

> Selvfølgelig til stor morskab, for andre campister - klart nok ..

LOL

> Men det er bestemt rigtigt, at man måske nok lige skulle lade nogle
> der ved noget om det, se på det.

Hvis hurtigpusteren ikke hjælper på det, så er det eneste rigtige at få en
autoriseret til at se på det. Det handler om familiens sikkerhed.

God fornøjelse...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 22:35

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev :

>... eller måske viden om hvordan det /burde/ se ud...

Ser du (og du kender mig jo.....) man køber noget - og ser hvordan det
går ... hva' hulen - til 8 kkr. er den skam gofin til os

Vi anede ikek en dyt, om hvordan det fortelt skulle se ud, men blev da
positivt overrasket - hold op det er stort
http://www.froerup.dk/jan/bosore/index.htm

snedigt nok, kiggede man på forstærkningerne i teltdugen, og fik så en
ide om hvilke besynderlige stængers placeringer

>LOL

De har bestemt moret sig kosteligt ! fint nok med det - 1 time senere
- og en del grå hår fattigere - stod det da ;)

>Hvis hurtigpusteren ikke hjælper på det, så er det eneste rigtige at få en
>autoriseret til at se på det. Det handler om familiens sikkerhed.

nemlig ..

>God fornøjelse...

Tak skal de have - vi skal jo til Bornholm om en knap måned, så det
javer lidt (as usual)

(Og btw : jeg fandt nogle acceptable borde/stole hos Jysk)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-05-06 22:49

> [...]
> --
> jan@stevns.net
> (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Jah - ser spændende ud med de billeder - det er jo et Penta-telt, det der.
Og det er jo nærmest berygtet for antallet af sjove pinde....
Startede selv for en 5 år siden med lejede cv'er - 1. forsøg med fortelt
valgte jeg at lægge på et tidpunkt hvor tøserne var gået i svømmehal. Altså
ville jeg lige sætte den der klud op - alene....det lykkedes faktisk også
uden naboers hjælp.
Lidt stædig er man vel
Oplevede forrige år på Henne Strand et par lærerige forsøg på at sætte
fortelt op i _strid_ vind. Ingen af de to finalister havde fortelt i dag
hvis ikke naboer var ilet til for at tynge det ned

Og du mener i har en pygmæ-ambulance ? Så sku i da ha en cv som vores - se
f.eks. http://www.ford-focus.dk/Forum/car.php?mode=viewprofile&u=111

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-06 22:57

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Og du mener i har en pygmæ-ambulance ? Så sku i da ha en cv som vores - se
> f.eks. http://www.ford-focus.dk/Forum/car.php?mode=viewprofile&u=111

Det er da ikke en pygmæ-ambulance.... Nærmere en pølsevogn...

Spøg til side, Hymer Futura serien er nogle rigtig velbyggede
kvalitetsvogne - tillykke med den.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 23:02

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev :

>Jah - ser spændende ud med de billeder - det er jo et Penta-telt, det der.
>Og det er jo nærmest berygtet for antallet af sjove pinde....

Det sjoveste er jo når man ikke aner en hujende ;)

>Lidt stædig er man vel

Er det ikke et must ? <grin>

>Oplevede forrige år på Henne Strand et par lærerige forsøg på at sætte
>fortelt op i _strid_ vind. Ingen af de to finalister havde fortelt i dag
>hvis ikke naboer var ilet til for at tynge det ned

Da teltet skulel ned, blæste det nu også pænt, men det kan man jo
benytte sig af .

>Og du mener i har en pygmæ-ambulance ? Så sku i da ha en cv som vores - se
>f.eks. http://www.ford-focus.dk/Forum/car.php?mode=viewprofile&u=111

Den er da sød ... men når der skal op til 6 tøser + undertegnede
afsted, er den nok lige i underkanten ;)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-05-06 00:07

> [...]
>

> --
> jan@stevns.net
> (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Altså lidt afhængig af om de 6 tøser inkluderer hundene er det ikke helt
umuligt.
Vi kan faktisk rede op til enten 2 enkeltsenge for - eller en dobbeltseng på
2x2 meter. Der sku da nok ku ligge en 3 - 4 stykker - flest hvis det er
koldt i vejret.
Bagtil er der dog kun en sengeplads.
Men det rækker fint til os - selvom vi nu har hund igen.
Men en Tzi-Shuh fylder nok også lidt mindre en jeres hunde

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-06 00:12

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev :

>Altså lidt afhængig af om de 6 tøser inkluderer hundene er det ikke helt
>umuligt.

det gør det ikke - gø-dyrene må sove ude i teltet - de hader varme

> [...]
>2x2 meter. Der sku da nok ku ligge en 3 - 4 stykker - flest hvis det er

Vi ligger fint 4 foran og 3 bag - resten må tage et telt ;)

>Men det rækker fint til os - selvom vi nu har hund igen.
>Men en Tzi-Shuh fylder nok også lidt mindre en jeres hunde

tænkeligtvis - en Berner er ikke just den mindste ;)

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-05-06 22:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Vi anede ikek en dyt, om hvordan det fortelt skulle se ud, men blev da
> positivt overrasket - hold op det er stort
> http://www.froerup.dk/jan/bosore/index.htm

Ja vel er det stort. Det er jo Isabellas Penta fortelt - og der er rigtig
nok mega mange stænger til det telt. Du kan finde en opstillingsvejledning
her:

http://www.isabella.net/dk/service/manuals/index.html

- vælg blot den rigtige årgang i rækken med Penta telte.

> (Og btw : jeg fandt nogle acceptable borde/stole hos Jysk)

OK - enten der eller hos Fakta har der med mellemrum været nogle i en
fornuftig kvalitet....

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 22:59

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev :

>Ja vel er det stort.

Jep - vi havde da plads til "festen"

>Det er jo Isabellas Penta fortelt - og der er rigtig
>nok mega mange stænger til det telt. Du kan finde en opstillingsvejledning
>her:

>http://www.isabella.net/dk/service/manuals/index.html

der har jeg været - men da vi ikke kender årgangen, er det lidt bøvlet
- anyway .. da det stod, mærkede vi stængerne op ;)

(med læbestift..... havde ej andet ;)

>OK - enten der eller hos Fakta har der med mellemrum været nogle i en
>fornuftig kvalitet....

Jeg så priserne hos en par campingdimsehandlere - og efter et par
genoplivnings-forsøg, endte jeg hos jysk.

Fra : Gamle

Dato : 30-05-06 23:04

> [...]
>
> jeg kan dælme ikke få hverken gasoven eller køleskabet til at køre -
> der er gas på flasken, og komfuret kan da virke - men de 2 andre ting

Hej.

I de par Campingvogne jeg har haft, har der være nogle hovedhaner, så man
kunne lukke af for gassen til hver enkelt forbrugssted.
Er der det i din?

Mvh.
Torben

Den røg desværre afsted til dig privat først. Det var en fejl.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-06 23:06

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev :

>Hej.

>I de par Campingvogne jeg har haft, har der være nogle hovedhaner, så man
>kunne lukke af for gassen til hver enkelt forbrugssted.
>Er der det i din?

Jep - en stang med 4 røde haner - dem har jeg prøve - så de skulel
stå rigtigt

(jeg kan jo se hanen's stilling, når der er ild i komfuret

>Den røg desværre afsted til dig privat først. Det var en fejl.

Jeg overlever ;)

Fra : Gamle

Dato : 30-05-06 23:29

> Jep - en stang med 4 røde haner - dem har jeg prøve - så de skulel
> stå rigtigt
>
> (jeg kan jo se hanen's stilling, når der er ild i komfuret

Du skulle nu få en autoriseret gasmand til at se på det.
Skidt og møg i dyserne kan forårsage kulilte. Det lugter ikke, men er
dødsensfarligt.
Jeg turde ikke bruge det uden det var tjekket ef en aut. gasmand.
Og så lige en kuliltealarm til under loftet og gasalarm til gulvet.
Kan købes hos BP for ca. 350,00 kr stk.
Det kan være dyre penge at spare.
Blot et godt råd.

Og held og lykke med vognen.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-05-06 23:37

> jeg kan dælme ikke få hverken gasoven eller køleskabet til at køre -
> der er gas på flasken, og komfuret kan da virke - men de 2 andre ting
> ? niks
>

> Køleskabet er et Electrolux -

Stil termostaten for gas i midten, tryk selve termostat knappen ned mens du
trykker lystigt på den knap ca 8 mm i diameter og 10-15 mm høj der får
pitzo (eller hvordan det nu staves) til at fyrre (det giver ligesom et
mekanisk knald) ind i mellem kigges igennem det lille runde øje der i
køleskabet efter en blå flamme, det kan være svært at se hvis køleskabet er
koldt da det så tænder på vågeblus.
slip nu ikke termostat knappen for tidlig, da gas sikringen skal nå at blive
varm før den har selvhold.
gør evt vognen mørk så kan du bedre se.

Er flammen gul og bliver ved med at være det bør du få renset brænderen, da
den så ikke brænder rent med den rigtig temp.
Du må ikke selv om det bliver rigtigt varmt skrue helt op for køleskabet, da
amoniaken skal have lidt tid til at falde til ro så det køler faktisk bedst
fra 1/3 til 2/3 dregning på knap, det samme gælder for 230 V, v. 12 er der
inegn termostat.

>gasovnen kan jeg ikke finde navnet på,
> men der er en drejeknap i øverste venstre hjørne's top - med nogle
> symboler - og når den er drejet i en bestemt position, kan man trykke
> knappen ned - dog uden der sker noget

Ang ovnen er det på samme måde drej termostaten op på ½ omgang tryk denne
ned og hvis den har automatisk tænding begynder det at klikke i ovnen ellers
skal der igen trykke på pitzo tænderen, som regel en rød knap ca 12 mm i
diameter og 12-15 mm høj.
Hvis den ikke klikker og der ikke er en pitzo knap, så skal der nok skiftes
batteri på tænder boksen som sider bag skjoldet, husk at kontrolere for ir
på batteri kontakt fladerne.
igen der er et lille vindue hvor der skal komme en lille flamme i.
slip nu ikke termostat knappen for tidlig, da gas sikringen skal nå at blive
varm før den har selvhold.

er du tvivl om hvad jeg mener så læg lige et par billeder af hhv. kølskabs
kontrol og det samme med ovnen.
så er det lettere at vejlede dig.

En helt anden ting så bør en CV gastestes min. hvert andet år.

Ang dit telt, så er der ikke den store forskel på samling af penta teltet
hen over årene, så tag bare en af samlingstegningerne fra en given årgang.

Hilsen Jørgen
www.lmc-klub.dk