Kvalitet på webcams??
Fra : eksamor

Dato : 30-05-06 20:48

For nogle år siden kiggede jeg på nogle webcams som havde en ret
dårlig kvalitet. Er det sket noget inde på dette område i den senere
tid eller ligner det stadig noget man kan optage med et billigt digital
kamera?

Er det muligt nogen steder af se nogle screenshots af den kvalitet man
kan forventet?

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-06 21:03

Den 30 May 2006 12:47:54 -0700 skrev eksamor:
> [...]
> dårlig kvalitet. Er det sket noget inde på dette område i den senere
> tid eller ligner det stadig noget man kan optage med et billigt digital

Ligner noget man kan opdage med et billigt digital-kamera? Ikke i
nærheden, jeg købte en Logitech Quickcam Express lige før jul, og
jeg har aldrig set et rigtigt digicam i så dårlig billede. Selv
mobiltelefonen giver meget bedre billede (i hvert fald fotos, har ikke
forsøgt video endnu).

Det skal dog siges at ikke alle webcams er lige dårlige, Logitech
Quickcam Express skulle vist være et af de ringeste, men det fandt
jeg naturligvis først ud af da jeg havde købt den. Typisk.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-05-06 22:47

eksamor wrote:
> [...]
> digital kamera?
>
> Er det muligt nogen steder af se nogle screenshots af den kvalitet man

Jeg købte mig et Creative WebCam NX Ultra sidste år, og det har jeg været
rigtig godt tilfreds med: Det har et fint skarpt billede, og det er meget
lysfølsomt, så man kan ses selv i almindelig aftenbelysning. Og så kan det
fås for 406 kr incl forsendelse

Det du skal kigge efter er CCD sensor, sådan en er langt bedre end CMOS
sensorerne, der sidder i rigtig mange webcams.

Hehe, jeg valgte det faktisk efter anmeldelserne på edbpriser.dk, det kan
nogen gange godt betale sig at kigge lidt dér
Flere skriver desuden, at det er bedre end Logitechs tilsvarende, det har
jeg dog ikke afprøvet. Men har heller ikke behov for det

Venlig hilsen
Henrik

Fra : eksamor

Dato : 30-05-06 23:12

Ok jeg har kig på et Logitech Quickcam Pro 4000, det skulle vist være
et af de bedste webcams på markedet. Men kan man optage videofilm med
sådan et og hvor lang tid kan man optage?

På mit lille skod digital kamera kan man optage 23 sekunder video i
ret dårlig kvalitet, kan det også lade sig gøre at optage 'rigtig'
video med et webcam i længere tid? Og hvor god er kvaliteten
sammenlignet med det video man kan optage med et dårligt digital
kamera??

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-05-06 01:20

eksamor wrote:
> [...]
> video med et webcam i længere tid? Og hvor god er kvaliteten
> sammenlignet med det video man kan optage med et dårligt digital

Hvis du vil have Logitech, så vil jeg anbefale dig at købe det nyere 5000.
Hvis du kigger på anmeldelserne af Quickcam Pro 4000 på edbpriser, klager
folk over, at det kræver meget nøjagtig lyssætning.
Kigger du så på anmeldelserne af Quickcam Pro 5000, ser det ud til at denne
svaghed er rettet.

Det Creative jeg har, virker fint i svag belysning, og det er en stor
behagelighed.

I øvrigt ser det ud til, at alle disse modeller kan optage video.
Og mit kan i hvert fald optage video, stort set så længe jeg vil.
Mon ikke også det gælder Logitechs?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 16:18

Den 30 May 2006 15:12:20 -0700 skrev eksamor:
> Ok jeg har kig på et Logitech Quickcam Pro 4000, det skulle vist være
> et af de bedste webcams på markedet. Men kan man optage videofilm med
> sådan et og hvor lang tid kan man optage?

Med et webcam er det PC'en og ikke kameraet der "optager", så hvor
lang tid du kan optage afhænger af hvor meget diskplads du har.

Kvaliteten bør være den samme når du optager som ved normalt
brug. Webcams er normalt beregnet til at streame, ikke til at tage
enkeltbilleder (som et digicam).

Mvh
Kent

Fra : eksamor

Dato : 31-05-06 08:38

Henrik Stavnshøj skrev:

> [...]
>
> I øvrigt ser det ud til, at alle disse modeller kan optage video.
> Og mit kan i hvert fald optage video, stort set så længe jeg vil.

Hvordan er kvaliteten af det video du kan optage? Er det bare en masse
stillframes som hakker derud ad eller kan man rent faktisk kalde det
video?

Har du mulighed for at uploade et par sekunder et sted?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-06-06 16:27

eksamor wrote:

> [...]
> video?
>
> Har du mulighed for at uploade et par sekunder et sted?

Jeg har lige prøvet: Det er fin kvalitet billedmæssigt, men den hakker en
smule i det under afspilningen.

Jeg ved ikke om det er fordi det er USB 1.1, så den ikke helt kan følge med
datastrømmen, eller om det er min pc der hakker i det, når den skal gemme
det.
Jeg har måske tilbøjelighed til at tro det sidste, for når jeg kigger på
billedet, mens den optager, er der ikke noget hakken.

Men ellers er det jo bare at kigge på det Quickcam Pro 5000, jeg nævnte
tidligere, det er USB 2.0.

Venlig hilsen
Henrik