Data tjek i database
Fra : Allan Johansen

Dato : 30-05-06 20:11

Hej NG

Er der er en venlig sjæl, som kan hjælpe mig på vej til en løsning på
nedenstående spørgsmål.

Jeg vil gerne lave en formular, som skal bruges som en slags
tilmeldingsblanket, og disse data vil jeg gerne have gemt i en database. Men
nu er mit spørgsmål: Hvordan sender "man / en progamkoden" automatisk en
bekræfelse tilbage til den tilmeldte, indeholdene den data som den tilmeldte
person afgav, når der først skal sendes en automatiske bekræftelse efter at
der er lavet et tjek på om dataen er gemt korrekt i databasen.

Jeg nedenstående opstillede den ønskede handling i punktform.

1. Den tilmeldte sender sine oplysninger til min database via en formular.
2. Dataen gemmes i en database.
3. Der laves et tjek på om dataen er glemt korrekt
4. Hvis dataen er gemt korrekt i databasen, så sendes der automatisk en
bekræftelse indenholdende den tilmeldtes data.

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Bent Stigsen

Dato : 31-05-06 01:46

Allan Johansen wrote:
> [...]
> person afgav, når der først skal sendes en automatiske bekræftelse efter at
> der er lavet et tjek på om dataen er gemt korrekt i databasen.

Det er normalt ikke noget man som sådan checker. Får man ok tilbage på
en commit (eller anden statement, hvis den autocommit'er), så kan man
være sikker på tingene er i orden. Der skal en mellem-stor økse, til
at lave om på det.

> [...]
> 4. Hvis dataen er gemt korrekt i databasen, så sendes der automatisk en
> bekræftelse indenholdende den tilmeldtes data.

Afhængig af hvor vigtigt det er en mail bliver sendt og hvordan den
bliver sendt, kunne du ha' et "mailsendt"-flag, der bliver sat efter
mailen er sendt, for at gardere sig mod situationer hvor database
kører men mailserver er nede.

Og glem endelige ikke "ignore_user_abort".

/Bent

Fra : Allan Johansen

Dato : 31-05-06 20:57

"Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikker på tingene er i orden. Der skal en mellem-stor økse, til at lave om

Øhhh... Det ved jeg ikke rigtig om jeg forstod.
Jeg er ikke så skarp til dette her, men vil gerne lære.

> [...]
> sendt, for at gardere sig mod situationer hvor database kører men
> mailserver er nede.
>
> Og glem endelige ikke "ignore_user_abort".

Det er meget vigtig, at dataen er gemt i databasen inden der sendes en
automatisk bekræftelse. Kan det lade sig gør?
Jeg frygter en situation, hvor den tilmeldte person har fået besked om, at
han er tilmeldt med den afgivende data, men at min database ikke har gemt
informationerne (dataen) og at jeg derfor ikke er klar over, at han har
tilmeldt sig og at han rent faktisk har fået besked på at han er det.
Ergo, personen dukker op til et arrangement/konkurrence, hvor han ikke er
tilmeldt.

Mvh. Allan

Fra : Bent Stigsen

Dato : 31-05-06 22:52

Allan Johansen wrote:
> "Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhh... Det ved jeg ikke rigtig om jeg forstod.
> Jeg er ikke så skarp til dette her, men vil gerne lære.

Databaser er designet til at gemme data. Et af de gængse egenskaber
man forbinder med databaser, er holdbarhed af det den "lover". Hver
gang du sender en kommando til databasen, får du et svar tilbage om
hvorvidt det lykkedes eller ikke. Hvis vi ser bort fra det med commit,
hvis du får et positivt svar tilbage på en kommando om at gemme noget,
lover databasen at det er gemt. Selv om du tager strømmen sekundet
efter du har set svaret, skal informationen stadig være der, når du
tænder for strømmen igen.

> Det er meget vigtig, at dataen er gemt i databasen inden der sendes en
> automatisk bekræftelse. Kan det lade sig gør?

Ja, du kan trygt sende en mail, efter en positiv tilbagemelding fra
databasen. Fx. gøre noget ala:

if (mysql_query('insert into tilmeldinger ... ')) {
send_mail( ... );
} else {
teknisk_uheld();
}

> Jeg frygter en situation, hvor den tilmeldte person har fået besked om, at
> han er tilmeldt med den afgivende data, men at min database ikke har gemt
> informationerne (dataen)

Under normale omstændigheder (med forbehold for ustabilt software
eller hardware) er det ikke noget der skal bekymre dig. Unormale
omstændigheder er at diskene hvor databasen har sine filer skulle gå i
stykker inden du når at få taget en backup.

> [...]
> tilmeldt sig og at han rent faktisk har fået besked på at han er det.
> Ergo, personen dukker op til et arrangement/konkurrence, hvor han ikke er

Nok rart for for mange at få en mail som en huskeseddel, men du kan
også give svar med det samme, og lade dem selv vælge om de vil have en
mail på det, eller om de bare vil have et print af bekræftigelsen.

/Bent