Legeplads
Fra : Iben Holst

Dato : 30-05-06 19:10

Hej,

vi skal have lavet et afsnit i haven om til en legeplads til vores børn.

Vi har indtil videre forestillet os at det skal være een stor sandkasse
hvor i der skal være et stort klatre-/legetårn evt. med en rutschebane.
Ud fra klatre-/legetårnet skal der også bygges ud til gynger.

Og nu vil jeg så meget gerne have nogle input i forhold til "redskaberne".
Skal vi mon bare lave nogle alm. flade gynger eller har I erfaringer med
at det evt. virker sjovere for børnene at have et reb at klatre i, en rød
kugle at gynge på eller et bildæk?
- eller hvad kunne man lave der evt er lidt anderledes?

Vores søn er godt og vel 7 år og datter er godt og vel 3 år. Så der skal jo
gerne være noget for dem begge og samtid være noget vi kan lave om, uden
alt for meget arbejde, i forhold til at de begge bliver ældre. Og så skal
der
igen tages hensyn til at vi med tiden gerne vil have familieforøgelse, så
det
heller ikke kun bliver til store børn uden at det kan laves om igen.

Men ikke mindst - faktisk det vigtigste - ville jeg gerne hvis I kunne
nævne punkter eller henvise til et sted hvor jeg kan læse om de sikkerheds-
mæssige foranstaltninger vi skal være opmærksom på, bl.a. mht. afstand
mellem evt. tremmer etc. etc etc...

Iben

Fra : Mikkel Skou

Dato : 30-05-06 19:49

> [...]
> kugle at gynge på eller et bildæk?
> - eller hvad kunne man lave der evt er lidt anderledes?

- alt efter forældrenes holdninger vil jeg helt klart anbefale en rød kugle
som du anbefaler, nok specielt rettet mod den 7-årige - der er rig mulighed
for klatring, boksning mv :)

> [...]
> sikkerheds-
> mæssige foranstaltninger vi skal være opmærksom på, bl.a. mht. afstand

Gennem bupl.dk har jeg fundet følgende links;

http://www.forbrug.dk/publikationer/ <- "Ren besked om legepladser" ser ud
til at være meget omfattende med mange gode råd og regler - nok mest retter
mod institutioner, men børnene har vel samme størrelse i institutionen og i
hjemmet

Desuden har BUPL selv udgivet folderen "Uderum" som kan hentes på deres
hjemmeside www.bupl.dk =>publikationer som pdf-fil

- Held og lykke med projektet!

Mikkel Skou

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 30-05-06 21:14

Hej,

Jeg har "produktudviklet" lidt på et "standard-gyngestativ".

Der er nu:
* Almindelig gynge
* Rebstige
* Rød kugle
* Rutchebane
* Stige

Vi har 2 drenge (2+6) samt alle kvarterets unger.

75% af tiden bruges på rutchebanen (der om sommeren via en haveslange er en
vandrutchebane
Resten af tiden fordeles ligeligt mellem resten af tingene.
Selv "den lille" bruger med glæde det hele.
Men rutchebanen er favoritten, den skal man jo heller ikke have hjælp til

GLEM IKKE AT FÅ EN RUTCHEBANE !!

Jan

Fra : Iben Holst

Dato : 10-06-06 18:32

Hej Mikkel og Jan,

Takker for jeres foreslag.

Det har givet os godt stof til projektet!!

Iben