Lidt om dæktryk
Fra : Claus DN

Dato : 30-05-06 18:18

Jeg faldt for nylig over Conti's tekniske information på deres hjemmeside
(beklager hvis linket knækker)
http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/continental/automobil/themen/reifentipps/download/technischer_ratgeber_pkw_4x4_van_2005_de.pdf

Ellers: kortlink.dk/2rv6

Til min overraskelse viste det sig nemlig at man ikke bare skal tage
loadindex på dækkene for gode varer. Der er en nøje sammenhæng mellem hvad
et dæk kan bære og dæktrykket. Det forklarer også hvorfor mange
instruktionsbøger anbefaler at hæve dæktrykket ved høj belastning.

Eks. Load index 95 (side 111):
2,0 bar: 515 kg.
2,5 bar: 615 kg.
2,9 bar: 690 kg.

På min CV sidder netop dæk med Li 95 og den vejer 1300 kg totalt. Dvs. først
ved dæktryk over 2,7 bar "kan" dækkene reelt bære vognen. Jeg gyser ved
tanken om hvor mange der reelt er klar over dette og hvad det kan medføre.
Jeg vidste det i hvert fald ikke før for nylig.

Interessant er det også at læse side 113 om sammenhængen mellem hastighed og
dæktryk, men da det først gør sig gældende ved hastigheder over 160 km/t er
det nok ikke så interessant for CV-ejere.

Med håb om en god sommer til alle!

Vh. Claus