Væske tryk
Fra : temlihemli@gmail.com

Dato : 30-05-06 17:04

Hej
Jeg har brug for en der kan regne efter om jeg gør det rigtigt. Jeg
skal til at lave et akvarie i plexiglas. Den skal være 20*20*100 cm.
Jeg vil gerne vide hvor kraftige mine plader og limninger skal være
for at holde akvariet samlet. Jeg bruger formlen
F=0.5*rho*g*w*h^2
hvor
rho er densiteten på vand = 1
g er tyngdekraften = 9.82
w er bredden er akvariet = 0.2 m
og h er højden af akvariet = 1 m

Jeg beregner nu trykket til
0.5*1*9.82*0.2*1^2=0.982 N
Men kan det passe. Jeg synes det lyder af meget lidt. At der kun skal
trykkes med ca 1 N på hver side for at holde vandet inde? Passer mine
tal og snyder min intuition, eller regner jeg noget forkert?

mvh
Jeppe Holm

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 30-05-06 17:24

Densiteten på vand er vel ca. 1000 kg / m^3 ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Jeppe Holm

Dato : 30-05-06 17:53

Jeg har tænkt at det er densiteten det er galt med, men med rho =
1000, giver det pludselig 982 N eller næsten 100 kg, hvilket jeg synes
er noget i overkanten.
mvh
Jeppe Holm

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 30-05-06 18:22

Jeppe Holm wrote:
> næsten 100 kg, hvilket jeg synes er noget i overkanten.

Hvis du tænker på en tilsvarende søjle med is på en vægt så skal
vægten yde en normal kraft på F=Mg.

Har en en vandsøjle, så er trykket det samme i alle retninger.

Trykket mod bunden af vandsøjlen er det samme som trykket på
sidevæggene tæt på bunden, svarende til vægtens normalkraft,
fordi siderne i bunden også skal bære vægten af vandsøjlen ovenover.

Det bliver til en hel del!

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-06 19:20

"Jeppe Holm" <temlihemli@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg har tænkt at det er densiteten det er galt med, men med rho =
1000, giver det pludselig 982 N eller næsten 100 kg, hvilket jeg synes
er noget i overkanten.

Al den stund hele herligheden vejer 40 kg, så ja
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 31-05-06 08:55

"Jeppe Holm" <temlihemli@gmail.com> skrev i en meddelelse
men med rho =1000, giver det pludselig 982 N eller næsten 100 kg, hvilket
jeg synes
er noget i overkanten.

Trykket p som funktion af højden er:

p = rho·g·h