Højt strømforbrug for PSU når den er slukk~
Fra : JA

Dato : 28-05-06 17:24

PSU'en (strømforsyningen) i mit AOpen H 600A kabinet bruger 22 watt på
standby og 11 watt, når den er slukket ved knappen på selve psu'en.

- Hvilke støjsvage, kvalitets PSU'er på minimum 250 watt har et lavt
strømforbrug ved standby, og når de er tændt?

Angående krav til strømstik er bundkortet et atx, og der er foruden strøm
til bundkort m.m. et 4 pins stik til cpu. Der skal desuden være strøm til
diskettedrev og to P-ATA drev (molex). Det kunne desuden være rart, hvis der
er stik til fremtidige S-ATA drev, men det er sikkert alligevel ikke til at
komme udenom nu.

Jeg tænker, at loftet er på omkring 400 kr.

J.A.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 28-05-06 18:41

"JA" <ja@no-spam.dk> skrev i en meddelelse news:4479ceb6$0$27550$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> PSU'en (strømforsyningen) i mit AOpen H 600A kabinet bruger 22 watt på standby og 11 watt, når den er slukket ved
> knappen på selve psu'en.

Det lyder da ikke rart . er strømmen ikke helt afbrudt hvis du bruger
afbryder på strømforsyningen ?

Fra : JA

Dato : 28-05-06 19:47

"Morten Jørgensen" <mj_500@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "JA" <ja@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Det lyder da ikke rart . er strømmen ikke helt afbrudt hvis du bruger
> afbryder på strømforsyningen ?

Tilsyneladende ikke! Det er lidt mærkeligt...

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 28-05-06 19:08

"JA" <ja@no-spam.dk> wrote in

> PSU'en (strømforsyningen) i mit AOpen H 600A kabinet bruger 22 watt på
> standby og 11 watt, når den er slukket ved knappen på selve psu'en.

Har du prøvet at deaktivere power on usb/keyboard/LAN i BIOS? Hvis ikke du
bruger de features kan du lige så godt deaktivere dem (se i din manual til
bundkortet hvordan) - det burde alt andet lige få de 11W ned på 0 eller
meget tæt på.

/flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : JA

Dato : 28-05-06 19:28

"Flemming Joensson (8520)" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /flemming
>
> --
> Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

De målte watt er når bundkortet ikke er tilsluttet. Når det er tilsluttet er
tallene et par watt højere. Bundkortet er defekt og sendt til forhandler, så
jeg kan ikke afprøve dit forslag, men vil have det i tankerne, når jeg får
et nyt.

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 29-05-06 06:13

strømforbrug 11 watt

1 watt 24 timer 365 dage om året koster ca 15 kr

der skal således gå en del år før pengene er hjemme,
sluk på vægen det er gratis, og sundt for din psu og maskine, lyn etc

Med venlig hilsen, Lars

Fra : JA

Dato : 29-05-06 07:56

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> der skal således gå en del år før pengene er hjemme,
> sluk på vægen det er gratis, og sundt for din psu og maskine, lyn etc

Hvis vi antager, at jeg ikke slukker på selve psu'en, ser regnestykket sådan
ud: 22 W x 15 kr. koster ca. 330 kr.

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 29-05-06 09:43

køb en strømskinne m/afbryder 14,85kr hos harald nyborg ~1 watt i et
år

Fra : JA

Dato : 29-05-06 11:34

> køb en strømskinne m/afbryder 14,85kr hos harald nyborg ~1 watt i et
> år
>
> On Mon, 29 May 2006 08:55:54 +0200, "JA" <ja@no-spam.dk> wrote:

Min personlige mening om at slukke på kontakten i væggen eller på
strømskinnen er, at det er for upraktisk, og jeg vil komme til at glemme
det. Derfor:

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-05-06 12:02

On Mon, 29 May 2006 12:33:47 +0200, "JA" <ja@no-spam.dk> wrote:

>Min personlige mening om at slukke på kontakten i væggen eller på
>strømskinnen er, at det er for upraktisk, og jeg vil komme til at glemme
>det. Derfor:

Hvad med en el-spareskinne?

Fra : JA

Dato : 29-05-06 13:45

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:n3ll72dd3umltqf89rus6fhcemj6n2ups3@4ax.com...

> Hvad med en el-spareskinne?

Jeg har haft en el-spareskinne, men slukker den ikke kun skærm, printer,
router etc. og ikke selve pc'en?

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-05-06 12:20

On Mon, 29 May 2006 12:33:47 +0200, "JA" <ja@no-spam.dk> wrote:

>- Hvilke støjsvage, kvalitets PSU'er på minimum 250 watt har et lavt
>strømforbrug ved standby, og når de er tændt?

Når du slukker computeren på frontknappen går den efter ACPI
standarden i 'soft off' mode. Umiddelbart ser maskinen ud til at være
helt slukket, men reelt er der fortsat strøm på bundkortet herunder
PCI bus/kort og (som oftest) USB-portene.

Hvis du vil undgå standby forbrug er der kun een vej: At slukke
computeren på væggen.

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : JA

Dato : 29-05-06 13:50

"Michael Rasmussen" <mic@douNO_SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> PCI bus/kort og (som oftest) USB-portene.
>
> Hvis du vil undgå standby forbrug er der kun een vej: At slukke

Jeg vil ikke undgå standby forbrug, men reducere fra 22-24 watt til f.ex.
1-3 watt. Jeg ved der findes psu'er derude der matcher mine krav, men kan
desværre ikke huske, hvor jeg så dem.

Hvad med Chill Innovation og NorthQ, er der nogen, der ved, hvor meget de
bruger ved standby?

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-05-06 15:42

"JA" <ja@no-spam.dk> wrote:

>Jeg vil ikke undgå standby forbrug, men reducere fra 22-24 watt til f.ex.
>1-3 watt. Jeg ved der findes psu'er derude der matcher mine krav, men kan
>desværre ikke huske, hvor jeg så dem.

Du er nødt til at kigge på standby forbruget af den samlede computer,
dvs PSU + bundkort + udvidelseskort + eventuelle USB-enheder. PSU'er er
komplekse enheder og du skal ikke nødvendigvis forvente at selve PSU'en
standby strøm er den samme med-og-uden belastning.

Standby forbruget afhænger formentlig også af BIOS-opsætningen. F.eks
kan standby strømmen til USB-porte og andre periferikredse ofte afbrydes
i BIOS.

<mlr>

Fra : JA

Dato : 29-05-06 16:29

> [...]
>
> Standby forbruget afhænger formentlig også af BIOS-opsætningen. F.eks
> kan standby strømmen til USB-porte og andre periferikredse ofte afbrydes

Inden jeg sendte bundkortet ind, målte jeg det samlede systems standby
forbrug og det ligger, som tidligere skrevet, et par watt højere end psu
alene. Det kan jeg godt acceptere, men ikke at psu'ens standby forbrug er på
22 watt!

Jeg har mailet til Chill Innovation for at høre dem, hvad standby forbruget
er for CP-400P3 http://www.chill-innovation.com/cp400p3-specs.asp Den
overskrider ikke mit budget og skulle efter sigende være lydsvag.

Er der nogen der har erfaring med Chill Innovation - er det kvalitet? Hvad
med strøm effektivitet og standby forbrug?

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 14:59

JA skrev:

> [...]
> forbrug og det ligger, som tidligere skrevet, et par watt højere end
> psu alene. Det kan jeg godt acceptere, men ikke at psu'ens standby

Målt med hvad og hvordan?

Hvordan bærer du dig ad med at måle forbrug på en ATX psu, som slet ikke
burde starte op, når der ikke er sat PG til den?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 14:57

JA skrev:

> - Hvilke støjsvage, kvalitets PSU'er på minimum 250 watt har et lavt
> strømforbrug ved standby, og når de er tændt?

Hvilke biler kører hurtigst, når de holder stille?

En psu bruger ikke strøm, når den er slukket eller er standby, det er din
hardware, som bruger strøm!

Det er der, du skal kigge. Egenforbruget eller retteligt omsætningstabet i
en switchmode psu er antageligvis så ensartet, at det ikke er nævneværdigt.

11 watt for at holde cpu og tastatur i gang er ikke unormalt.

Claus

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-05-06 16:37

JA wrote:
> PSU'en (strømforsyningen) i mit AOpen H 600A kabinet bruger 22 watt på
> standby og 11 watt, når den er slukket ved knappen på selve psu'en.

Det er godt nok en del..

> - Hvilke støjsvage, kvalitets PSU'er på minimum 250 watt har et lavt
> strømforbrug ved standby, og når de er tændt?

Jeg ved min HTPC bruger ca. 4 watt i standby og omkring 1 watt når slukket.
Det er en Seasonic S12 430W PSU der er deri.

> Jeg tænker, at loftet er på omkring 400 kr.

Mon ikke en 330W Seasonic S12 har samme forbrug, - den nærmer sig ihvertfald
dit budget..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : JA

Dato : 29-05-06 17:18

"René Lønstrup" <fornavn @ efternavn . net> skrev i en meddelelse

> [...]
> slukket. Det er en Seasonic S12 430W PSU der er deri.

> Mon ikke en 330W Seasonic S12 har samme forbrug, - den nærmer sig

Tak for dit forslag. Jeg har set lidt på S12-330, og den ser interessant ud.
Det bliver muligvis den, jeg beslutter mig for.

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 29-05-06 17:08

On Sun, 28 May 2006 18:24:25 +0200, JA wrote:

> PSU'en (strømforsyningen) i mit AOpen H 600A kabinet bruger 22 watt på
> standby og 11 watt, når den er slukket ved knappen på selve psu'en.

Hvor pålidelig er din måling? Byggemarkedernes billige wattmetre er ikke
videre præcise, slet ikke med induktive og kapacitive belastninger som en
strømforsyning er.

Tomas

Fra : JA

Dato : 29-05-06 17:22

"Tomas Pedersen" <patina@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor pålidelig er din måling? Byggemarkedernes billige wattmetre er ikke
> videre præcise, slet ikke med induktive og kapacitive belastninger som en
> strømforsyning er.

Jeg har brugt en såkaldt energimåler.

Med venlig hilsen
J.A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 15:08

JA skrev:

> Jeg har brugt en såkaldt energimåler.

Den duer slet ikke til den slags målinger. Nogen af dem måler helt ude i
skoven, så du skal kontrolmåle den, før du stoler på den.

Du skal have fat i et ordentligt Amperemeter og Voltmeter, så kender du dit
forbrug i Watt.
V bør naturligvis være omkring de 230.

A x V = W x 24 x 365 x 1,70
------------------------------------- = minimum forbrug pr år i kr.
1000

Claus

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 30-05-06 17:01

On Tue, 30 May 2006 16:08:11 +0200, Claus Tersgov wrote:

[klip]
> Du skal have fat i et ordentligt Amperemeter og Voltmeter, så kender du dit
> [...]

Helt så simpelt er det faktisk ikke. Se tråden "Beregning af KWH" i
dk.teknik.el

Tomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-06 00:15

Tomas Pedersen skrev:

> Helt så simpelt er det faktisk ikke. Se tråden "Beregning af KWH" i
> dk.teknik.el

Det er den *eneste* simple måde, en almindelig bruge kan måle nogenlunde
nøjagtigt. Husk lige, at her er IKKE tale om målinger på motorer med
faseforskydninger o.lign., men om en rimelig simpel PSU.

Claus