SCSI kontroller og tape drev - Terminering
Fra : Steffen Beck

Dato : 26-05-06 20:38

Hej NG

Jeg har problemer med termineringen på et SCSI kort
Jeg har et Adaptec AHA-2940AU kort og en HP StorageWorks DAT 72 backup. Tape
drevet er et Ultra160 drev med 68 pins stik og er et LVD/SE SCSI type (eller
hedder det SCSI type?)
Kortet er med et 50 pins SCSI-1 stik af typen SE

Og for lige at komme det i forkøbet: når jeg ikke benytter f.eks. Adaptec
19160 eller lignende, er det fordi det sidder i en SCO OpenServer 5.0.4, og
det er vist ret begrænset hvilke kort der kan anvendes hertil, men hvis der
findes et andet kort der kan bruges, er jeg meget lydhør

På kortet har jeg så sat en 50 til 68 pins konverter, og herpå sidder det 68
pins kabel der fulgte med bånd stationen. Kablet er termineret og bånd
stationen er sat på det sidste stik før termineringen.

Når kortets indstilling for terminering er sat til automatisk kommer en fejl
når der bootes: "SCSI termination not found", og hvis jeg under kortes
utilities prøver at finde devices, finder jeg intet. Hvis jeg sætter
terminerinen til enabled, fryser maskinen, både under bootning og hvis jeg
prøver at scanne efter devices.

I manualen til bånd stationen står, at den kræner en aktiv termination,
enten LVD eller miltimode activ terminator, Terminatoren leveret med bånd
stationen er kun LVD, man kan bruge multimode istedet.

Og så det dumme spørgsmål: er det kablet der er problemet?
Findes der kabler med forskellig terminering på? Og er det problemet fordi
kortet er af typen SE (Single Ended)?

Alle forslag ideer, og ikke mindst forklaringer vil blive værdsæt, min viden
om dette område er ikke ligefrem overvældende.

På forhånd tak

Stef

Fra : Ove Pedersen

Dato : 26-05-06 21:06

"Steffen Beck" <sb@srd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og så det dumme spørgsmål: er det kablet der er problemet?
> Findes der kabler med forskellig terminering på? Og er det problemet fordi

Når du monterer en 50 <-> 68 pin converter på controlleren svæver de øvrste
8 - bit i Wide SCSI bussen, så der hænger 1/2 meter utermineret kabel fra
streameren og ned til controlleren, du bør i stedet sætte converteren på
streameren og så burde controlleren kunne finde ud af at terminere
automatisk.

Ellers:

SCSI bussen (kablet) er en transmissionslinie og skal være korrekt
termineret i begge ender. Grunden til at termineringen på controlleren kan
slås til og fra er at det eksterne stik på bagsiden af controlleren bare
sidder i parallel over det interne stik, så hvis der er både interne og
eksterne enheder tilsluttet skal controllerens ikke være termineret, i alle
andre tilfælde (kun interne enheder eller kun eksterne enheder) skal den
termineres, hvis controlleren ellers er første eller sidste fysiske enhed på
SCSI bussen.

Ove Pedersen

Fra : Steffen Beck

Dato : 27-05-06 15:37

Hej Ove, tak for svaret.

Det var jo nok noget med kablet, men hvis jeg skal sætte konverteren i tape
drevet (altså den 50 - 68 pins konverter), skal kablet jeg bruger jo være et
50 pins kabel.

Skal det så være den type kabel hvor der ikke er nogen terminator? Altså et
kabel hvor der sidder et stik i begge ender (og evt. et ekstra lidt fra den
ene ende) eller skal der sidde en terminator i den ene ende af et 50 pins
kabel? Jeg synes ikke jeg har set den slags før.

Bær over med mig, jeg har ikke meget erfaring med SCSI

MVH

Stef

Fra : -*- DANELAW .*.

Dato : 28-05-06 11:12

> [...]
> (eller hedder det SCSI type?)
> Kortet er med et 50 pins SCSI-1 stik af typen SE

Hvilken hardware sidder der i maskinen?

På det lille 50->68 pins kort, er der nogen små pins du kan stille på?

Slå alt med terminering fra i 2940 bios'en.

Hvilken ID har dit 2940 kort / DAT72 enheden?

Hvis det 2940'er kort er en gammel sag, ved du så 100% at det virker?

Fra : Steffen Beck

Dato : 28-05-06 19:29

"-*- DANELAW .*." <mail@topbanana.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hardware?? Du mener vel om der er andre SCSI enheder? I så fald ikke,
gammelt PCI/EISA bundkort, IDE harddisk, AMD processer, Pearl 128 ports
seriel kontroller, men ikke andre SCSI kort eller enheder.

> På det lille 50->68 pins kort, er der nogen små pins du kan stille på?

Har muligvis udtrykt mig forkert, det er et 50 -> pins stik

> Slå alt med terminering fra i 2940 bios'en.

mht terminering kan man vælge mellem Automatisk, enabled eller disabeled

> Hvilken ID har dit 2940 kort / DAT72 enheden?

7 og 3

> Hvis det 2940'er kort er en gammel sag, ved du så 100% at det virker?
Det er sprit nyt, og kortet bliver også detekteret ved bootning

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 29-05-06 10:38

> Det er sprit nyt, og kortet bliver også detekteret ved bootning

I online-manualen står der til Tape Drevet (side 5 nederst) at det kræver
at dit SCSI kort er af LVD typen. (Lov Voltage Diff).
Jeg er ret sikker på, at et 2940AU IKKE er LVD, men derimod HVD (high
voltage diff).

Fra : Steffen Beck

Dato : 29-05-06 22:32

Hej igen

Så var løsningen der.
Kortet er som skrevet tidligere et SE (Singel Ended) men tape drevet er et
LVD/SE type.
Det der gav problemet var kablet der var termineret af en LVD terminator.
Jeg klippede termineringen af og satte en multimode (LVD/SE) terminator på
det sidste stik og voila!

At jeg så brugte 7 timer hos kunden med at konfigurer kortet og tape drevet
er en anden histore, men tak for hjælpen

mvh
Stef