OEM AM" processorer
Fra : Jakob Harder

Dato : 26-05-06 09:34

Nu er AM2 processorne kommet frem på edbpriser - men kun i "in a box"
udgaver.

Er det rigtig gode kølere der sidder herpå? Gode er i min optik lig med
stille (ud over at de selvfølgelig skal kunne køle processoren
tilstrækkeligt).

Jeg skal til at bygge nyt system og ville egentlig gerne bygge et AM2
system, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvilken køler jeg så skal bruge
til cpu. Scythe har meddelt, at de ikke laver en "AM2-Ninja" foreløbig. Er
der andre stille alternativer med samme køle/støj-effekt som Scythe Ninja
Plus ?

Hvordan er den medfølgende køler på in-a-box- processorer ?

VH
Jakob

Fra : JK

Dato : 26-05-06 10:02

On Fri, 26 May 2006 10:34:18 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Plus ?
>
>Hvordan er den medfølgende køler på in-a-box- processorer ?

Der er vel ikke ret mange der har set in-a-box kølerne til AM2, men
til s939 var de såmænd ret acceptable. Jeg vil tro, at blæseren er 70
mm, hvilket er en skam, da fan-adaptorer til 90 og 120 ikke fås til
70, men til 80.

Jeg tænker på mine s939 3500+ cpu'er. Til den ene bruger jeg in-a-box
køleren, og det foretrækkes fordi kabinettet er et slim-line Antec
Minuet, så der er ikke plads til mere. En 3500+ var ca. 65 watt kun.
Visse af de nyere X2 cpu'er ligger over 80 watt, og jeg ved ikke om
deres in-a-box er større.

Under alle omstændigheder er in-a-box kølerne ikke velegnet til OC. På
min ene 3500+ har en 120 mm pabst blæser på.

Men dit problem er altså ikke større, end at du lægger den in-a-box
køler til side og køber en anden. Det gør de fleste vel, når in-a-box
ofte sælges så billigt.

mvh

John

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-05-06 10:32

On Fri, 26 May 2006 10:34:18 +0200, Jakob Harder wrote:

> Nu er AM2 processorne kommet frem på edbpriser - men kun i "in a box"
> udgaver.

Jeg kan ikke lige umiddelbart få øje på nogen AM2-cpuer på edbpriser -
hvilke tænker du på?

> Hvordan er den medfølgende køler på in-a-box- processorer ?

Jeg ved ikke hvordan køleren til AM2-cpuerne er, men in-a-box køleren
til min Opteron 165 (dualcore, 1.8GHz) er en ganske fornuftig sag med 4
heatpipes og en forholdsvis støjsvag 80mm blæser. Med cool'n'quiet og en
eller anden form for blæserstyringen kan man faktisk godt få en rimelig
støjsvag køler ud af det. (Har dog selv sat en 120mm Pabst på via en
fanduct).
Så vidt jeg ved kommer de "store" x2'er med samme køler og mon ikke det
også vil gælde de hurtigste AM2-versioner? (fastspændingsmekanismen er
dog nok anderledes pga AM2 soklens design)

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 16:32

Jesper Rasmussen wrote:

> Så vidt jeg ved kommer de "store" x2'er med samme køler og mon ikke det
> også vil gælde de hurtigste AM2-versioner? (fastspændingsmekanismen er
> dog nok anderledes pga AM2 soklens design)

de store X2'ere kommer også med en rimeligt habil heatpipe køler.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-05-06 17:18

Jesper Rasmussen wrote:

> Jeg ved ikke hvordan køleren til AM2-cpuerne er, men in-a-box køleren
> til min Opteron 165 (dualcore, 1.8GHz) er en ganske fornuftig sag med 4
> heatpipes og en forholdsvis støjsvag 80mm blæser.
[...]

Måske havde denne artikel interesse for trådens læsere?
http://www.tweaknews.net/reviews/amdcooler/

--
Mvh. Lars

Fra : Jakob Harder

Dato : 27-05-06 00:26

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> wrote in message
> On Fri, 26 May 2006 10:34:18 +0200, Jakob Harder wrote:
>
> Jeg kan ikke lige umiddelbart få øje på nogen AM2-cpuer på edbpriser -
> hvilke tænker du på?

Søg på AM2 i produktsøgning - de hedder det samme - blot mærket "ny".

Fra : TGSC

Dato : 26-05-06 16:48

Køleren på de største AM2 larmer en del - jeg kan ikke lige finde
linket.

Hvad med en VapoChill Micro eller Zalman ? Det er kun nogle hundrede kr.

Fra : TGSC

Dato : 26-05-06 19:10

Lars Jørgensen skrev:
> Måske havde denne artikel interesse for trådens læsere?
> http://www.tweaknews.net/reviews/amdcooler/

Ikke direkte - den er ikke til AM2, men til s939.
Jeg tror at heatpipekøleren til de hurtige AM2 bruger 70mm blæser,
som larmer lidt mere, og den er ikke PWM endnu men 3bens - om der er en
termosensor på ved jeg ikke.
Men der er så mange reviews af AM2 nu så det må kunne ses et sted.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-05-06 19:49

TGSC wrote:

> Ikke direkte - den er ikke til AM2, men til s939.

Doh! Du har fat i noget der

--
Mvh. Lars, der har haft en travl dag.