Laaangsom pc
Fra : JMP

Dato : 24-05-06 12:08

Hej gruppe.
Min mor har fået en forholdsvis ny pc, en fin HP

Celeron 2,7GHz - 248MB DDR RAM, kører XP Home Edition

Dette til trods synes jeg, at det tekniske vidunder er langsommere end min
udtjente 800MHz maskine, med kun 1/3 processorhastighed, men dobbelt så
meget RAM. Kan det passe, at der er for lidt RAM i? Og i så fald, hvordan
sikrer man, at man får den rigtige slags med hjem? Jeg kan se på
EDBpriser.dk's hjemmeside, at det er mere kompliceret end bare at vælge SD,
DDR eller EDO.
Eller er det bare fordi HP står for Hø og Pap?

Mvh JMP

Fra : JK

Dato : 24-05-06 12:50

On Wed, 24 May 2006 13:07:45 +0200, "JMP" <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
>udtjente 800MHz maskine, med kun 1/3 processorhastighed, men dobbelt så
>meget RAM. Kan det passe, at der er for lidt RAM i? Og i så fald, hvordan

Ja, 250 Mb ram er absolut minimum for XP. Hvis bundkortet så
ovenikøbet er med shared grafikkort ram, så er der under 200 Mb ram
effektivt. Det dobbelte, 512 Mb, er anbefalet minimum, og 1 Gb er
habilt.

> [...]
>DDR eller EDO.
>Eller er det bare fordi HP står for Hø og Pap?

Nej, HP/Compaq kan da være udmærket.

Du bør åbne æsken og se om der er ledige ram-slots og hvor mange.

Du skriver, at det er DDR ram. Det kan man se: de har kun 1 slidse,
sdram har 2 slidser.

Du må heller ikke købe DDR2 ram. Naturligvis heller ikke edo-ram, - de
fås næppe mere.

Men du bør ikke ofre penge på HP-ram. Bare køb noget standard pc3200
DDR ram, f.eks. en klods med 512 Mb (gå ikke højere op i størrelse).

Der kan godt være andre grunde til, at den er langsom. C-drevet bør
defragmenteres. Se i startup folderen, om der står noget overflødigt.

Se taskmanager (Ctrl-Alt-Delete) og se om et program optager mange
resourcer, cpu eller ram. Der kan være virus på den.

Download evt. CPU-Z og se hvad det siger om ram og dets hastighed.
Evt. også aida32, - det kan evt. fortælle lidt om bundkortets chipset,
og dermed indirekte om dets kapaciteter m.h.t. ram.

Ram hastighed (fsb) kan evt. være sat forkert op i bios.

http://www.softpedia.com/progDownload/CpuZ-Download-6980.html

http://www.utilidades-utiles.com/Download-Aida32-en.php

mvh

John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-05-06 20:08

JK wrote:

> [...]
> ovenikøbet er med shared grafikkort ram, så er der under 200 Mb ram
> effektivt. Det dobbelte, 512 Mb, er anbefalet minimum, og 1 Gb er

Når han nu skriver 248MB kan du være ret sikker på at det er shared og
at de 248MB er hvad der er tilbage til OS

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-06 20:11

Den Wed, 24 May 2006 21:08:05 +0200 skrev Esben von Buchwald:

> Når han nu skriver 248MB kan du være ret sikker på at det er shared og
> at de 248MB er hvad der er tilbage til OS

I så fald skulle det være en 8 MB grafikkort, anno 1999 eller
deromkring. Og om det er 248 eller 256 gør nok ikke nogen mærkbar
forskel på hastigheden.

Mvh
Kent

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-05-06 03:40

Kent Friis wrote:

> I så fald skulle det være en 8 MB grafikkort, anno 1999 eller
> deromkring. Og om det er 248 eller 256 gør nok ikke nogen mærkbar
> forskel på hastigheden.

Mængden af RAM dedikeret til grafik er oftest variabel gennem BIOS og
egentlig ikke væsentlig så længe den er større en framebufferen,
medmindre man bruger 3D spil

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Dr. Phil

Dato : 24-05-06 12:51

"JMP" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> SD, DDR eller EDO.
> Eller er det bare fordi HP står for Hø og Pap?

Det er mest sandsynligt at den kører med DDR ram...men prøv at hente Everest
fra www.lavalys.com
Det giver en masse oplysninger om hastigheder på cpu ram etc.

Men min bror købte osse en HP (XP3500+) i Bilka til 7000,- fordi han ville
have noget hurtigere til spil.Jeg fik ham dog til at ændre mening,da det
grafikkort i HP´en (Geforce7300GS) var halvt så hurtigt som hans
Geforce6600GT.
Vi fandt så denne maskine istedet for
http://topdata.dk/product-config.asp?id=2383 til samme pris og væsentlig
bedre ydelse.
Så jeg er ikke imponeret af HP.

Fra : Henning

Dato : 24-05-06 20:12

>Vi fandt så denne maskine istedet for
>http://topdata.dk/product-config.asp?id=2383 til samme pris og væsentlig
>bedre ydelse.

Samme pris? Hvor er softwaren - læg lige 1.500,- oveni til det med
mindre du "låner" en kopi!

Fra : Dr. Phil

Dato : 24-05-06 20:28

> Samme pris? Hvor er softwaren - læg lige 1.500,- oveni til det med
> mindre du "låner" en kopi!

Hmmm Win Xp Home kan købes for 700 ,- kr.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 05:59

Dr. Phil skrev:

> Vi fandt så denne maskine istedet for
> http://topdata.dk/product-config.asp?id=2383 til samme pris og
> væsentlig bedre ydelse.
> Så jeg er ikke imponeret af HP.

Hvor er al softwaren?

Hvor er genoprettelsessystemet?

Hvem betaler for klargøring og installation?

Hvad er der af uafhængige test og kompabilitetssikkerhed?

Du sammenligner æbler og skinke...

Claus

Fra : Lars Mortensen [2630~

Dato : 24-05-06 15:51

Som udgangspunkt bør hun minimum have 512 MB RAM for at køre XP i et
anstændigt t empo.

Da hun har 248 MB indikerer det, at der er onboard grafik, som gør brug af
RAM'en.
Det ville være mærkeligt, hvis hun har anden mængde RAM end 256 og ergo er
den sat til at bruge 8 MB til grafikken.
Det er jo ikke meget.... faktisk meget lidt!
Kig efter i BIOS'en for at tildele grafikken mere end de 8 MB.

Lars

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 24-05-06 16:14

"Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> skrev i en
meddelelse news:447473f5$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Det er jo ikke meget.... faktisk meget lidt!
> Kig efter i BIOS'en for at tildele grafikken mere end de 8 MB.

HP lavet da nogle gode PC'er, sidder ved en lige nu, og noget af det bedste
man kan sige om dem er at de ikke står og larmer, min router's blæser siger
mere end HP'en
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-05-06 20:10

Lars Mortensen [2630 / 1113] wrote:
> [...]
> Det er jo ikke meget.... faktisk meget lidt!
> Kig efter i BIOS'en for at tildele grafikken mere end de 8 MB.

Eeeh hvorfor så det? For at give OSet endnu færre ressourcer? 8 MB er
mere end rigeligt til 2D grafik...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-05-06 17:14

JMP wrote:
> Kan det passe, at der er for lidt RAM i?

Som andre siger, ja.

> Og i så fald, hvordan sikrer man, at man får den rigtige slags
> med hjem?

Jeg mener det bedste er, at slå mærke og model op på
www.kingston.com og søge efter Kingstons modelnr på edbpriser.dk
så er man sikker på rammen er kompatibel.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund