WOL PC til sommerhus
Fra : Mogens

Dato : 19-05-06 15:20

Jeg vil gerne have en Wake-on-Lan maskine stående i mit sommerhus,
således at jeg kan starte og slukke min PC remote. Bl.a. for at
supportere brugere og evt. ændre i adgangskoder til wifi opsætning.

Derfor hører jeg gerne om der er nogen som kan anbefale en
prækonfigureret PC hvor der er kompatibel ATX strømforsyning,
motherboard og netkort, altså kort sagt at det er er skruet sammen til
at virke. Og helst med Win-XP Pro.
Pris: Billig - og helst rimeligt lydsvag!

Tak for hjælpen.

Mogens

Fra : Jan

Dato : 21-05-06 21:47

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message
> [...]
> Win-XP Pro.
> Pris: Billig - og helst rimeligt lydsvag!

Man kan ikke route WOL ip-pakker over Internettet. Du skal måske hellere
kigge på noget WOR (Wake-On-Ring = modem)...

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-05-06 00:28

"Jan" <io@exodus.dk> skrev i en meddelelse
> "Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message

> Man kan ikke route WOL ip-pakker over Internettet. Du skal måske hellere
> kigge på noget WOR (Wake-On-Ring = modem)...

Det kan man da godt... Magicpacket sendes til ipadressen, via et program
eller via batfil... Se f.eks.:
http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-cmd.aspx
dvs. Macadresse Ipadresse Multicastadresse Portnummer

For at finde MACadresse på netværkskortet (minivejledning):
http://www-dcn.fnal.gov/DCG-Docs/mac/index.html

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-06 15:52

Den Sun, 21 May 2006 22:47:10 +0200 skrev Jan:
> "Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message

> Man kan ikke route WOL ip-pakker over Internettet.

Det kan man da i hvert fald. Det er (kan være) ganske alm. UDP-pakker,
typisk sendt til port 9 (discard), så pakken bare smides væk hvis
modtager-maskinen er tændt.

Hvorvidt pakken så kan nå det sidste stykke fra udbyderen til maskinen
kommer an på udbyderens opsætning (DHCP, ARP, filtrering m.m.) Det
er indtil videre ikke lykkedes mig at få det til at virke med Tele2
ADSL, men det er nok også håbløst sålænge de kræver DHCP.

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-05-06 15:57

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> er indtil videre ikke lykkedes mig at få det til at virke med Tele2
> ADSL, men det er nok også håbløst sålænge de kræver DHCP.

Hmmmm. jeg fik det fint til at virke med Tele2ADSL...Men det var sidste år.
Brugte så vidt jeg husker multicastadresse 255.255.255.255, men det var vist
mest pga. min router/switch konfiguration. Nu har jeg CC af andre grunde.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-06 17:15

Den Mon, 22 May 2006 16:56:40 +0200 skrev u.m.s [3460]:

> [...]
> mest pga. min router/switch konfiguration. Nu har jeg CC af andre grunde.

Hvordan skulle routerne undervejs vide at 255.255.255.255 skal routes
til netop *din* PC, og ikke en af de 100 millioner[1] andre?

Mvh
Kent

[1] eller hvor mange der nu er.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-05-06 17:55

> Hvordan skulle routerne undervejs vide at 255.255.255.255 skal routes
> til netop *din* PC, og ikke en af de 100 millioner[1] andre?

Man sender pakken til MACadresse IPadresse Multicastadresse Portnummer, så
Multicastadressen bliver vel først effektueret når pakken er ankommet til
den rigtige IPadresse dvs. *min* WAN-IP.... (formoder jeg), som så
broadcaster ud til alle kanaler i switchen og dermed vækker *min* pc.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-06 19:20

Den Mon, 22 May 2006 18:54:40 +0200 skrev u.m.s [3460]:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Man sender pakken til MACadresse IPadresse Multicastadresse Portnummer,

Eh? Det gør den sg* ikke når jeg laver en "ping 255.255.255.255", er
det noget multicast-specifikt? Og i så fald, hvor kan jeg læse
mere?

Jeg kunne godt tænke mig at få det til at virke på min Tele2ADSL, det
er før sket at jeg har glemt en fil, når jeg sidder enten på arbejdet
(2 km, men længe til fyraften) eller hjemme hos de gamle (80 km herfra),
og så ville det da være genialt at kunne tænde maskinen.

(Wake on modem ring er overvejet, men så snart jeg slipper af med
det telefonstik jeg ikke bruger, kan jeg godt droppe den ide).

> [...]
> den rigtige IPadresse dvs. *min* WAN-IP.... (formoder jeg), som så
> broadcaster ud til alle kanaler i switchen og dermed vækker *min* pc.

Switch? Så har du vel haft en router imellem, som sørger for DHCP og
ARP for dig?

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-05-06 20:45

> Eh? Det gør den sg* ikke når jeg laver en "ping 255.255.255.255", er
> det noget multicast-specifikt? Og i så fald, hvor kan jeg læse
> mere?

Du vil ikke kunne pinge 255.255.255.255, det er vist bare en adresse som gør
at der sendes til alle "nodes" på et netværk.

Lidt mere info her: http://www.freesoft.org/CIE/RFC/922/10.htm
samt
http://www.comptechdoc.org/independent/networking/guide/netbroadcasting.html
Jeg er ikke den helt store ørn til WOL, men jeg ved det virkede med
Tele2ADSL, men du vil ikke kunne pinge diverse broadcast/multicast adresser.
Måske du skulle prøve med din WAN-IP adresse men skifte det sidste ud med
255 - altså f.eks. 192.168.1.255

> [...]
> (2 km, men længe til fyraften) eller hjemme hos de gamle (80 km herfra),
> og så ville det da være genialt at kunne tænde maskinen.

Ja helt sikkert.

> [...]
> det telefonstik jeg ikke bruger, kan jeg godt droppe den ide).

> Switch? Så har du vel haft en router imellem, som sørger for DHCP og

Ja, har altid en router på. Måske du skulle overveje det hvis det er vigtigt
at WOL virker. Jeg tror det er nemmere at få til at virke med en router, men
jeg kan ikke forestille mig at det skulle være så meget sværere uden...
måske...

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-06 21:58

Den Mon, 22 May 2006 21:44:57 +0200 skrev u.m.s [3460]:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du vil ikke kunne pinge 255.255.255.255, det er vist bare en adresse som gør
> at der sendes til alle "nodes" på et netværk.

--- 255.255.255.255 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, +118 duplicates, 0% packet loss, time
1004ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.156/427.056/1004.138/495.999 ms, pipe 2

> Lidt mere info her: http://www.freesoft.org/CIE/RFC/922/10.htm
> samt
> http://www.comptechdoc.org/independent/networking/guide/netbroadcasting.html

Den første er bare alm. broadcast, ikke nogen "dobbelt-adresser" der.
Og den anden synes jeg ikke forklarer særlig meget om multicast, ikke
nok til at se om det kan bruges til formålet.

> [...]
> Måske du skulle prøve med din WAN-IP adresse men skifte det sidste ud med

Jeg modtager ingen trafik (ethereal) hverken hvis jeg sender til
83.72.99.255 eller 83.72.127.255 (DHCP'en konfigurerer en /19).

> Ja, har altid en router på.

Ah, jamen så har du sandsynligvis bare sendt direkte til routeren (der
jo har et IP-nummer, og kan modtage trafik), og så forwardet udp port 9
til den interne broadcast-adresse.

> Måske du skulle overveje det hvis det er vigtigt
> at WOL virker.

Med alle de ting der giver problemer med NAT, gør jeg egentlig hvad
jeg kan netop for at *undgå* en router. Eller rettere, min primære
maskine står som router for mit LAN, men så er der jo heller ingen
NAT for den maskine.

> Jeg tror det er nemmere at få til at virke med en router, men
> jeg kan ikke forestille mig at det skulle være så meget sværere uden...
> måske...

Remote broadcasts kommer ikke igennem. Direkte trafik til IP-nummeret
fejler på manglende svar på ARP-requests, og manglende DHCP efter
lease-tiden er udløbet.

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-05-06 23:04

> [...]
> Og den anden synes jeg ikke forklarer særlig meget om multicast, ikke
> nok til at se om det kan bruges til formålet.

Ja du har helt ret, det var lige det jeg kunne finde ved at søge om
broad/multicast.

> Jeg modtager ingen trafik (ethereal) hverken hvis jeg sender til
> 83.72.99.255 eller 83.72.127.255 (DHCP'en konfigurerer en /19).

Ok.

> Ah, jamen så har du sandsynligvis bare sendt direkte til routeren (der
> jo har et IP-nummer, og kan modtage trafik), og så forwardet udp port 9
> til den interne broadcast-adresse.

Ja, kan ikke huske om det var port 9, mener jeg brugte en anden port, men
det er så ligegyldigt.

> [...]

> Remote broadcasts kommer ikke igennem. Direkte trafik til IP-nummeret
> fejler på manglende svar på ARP-requests, og manglende DHCP efter

Hmmm. Du lader til at være mere rutineret end jeg i WAN/LAN, tror du ikke
der måske er en i dk.edb.netvaerk der kunne hjælpe dig der ?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-06 16:47

Den Tue, 23 May 2006 00:04:18 +0200 skrev u.m.s [3460]:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, kan ikke huske om det var port 9, mener jeg brugte en anden port, men
> det er så ligegyldigt.

WOL er ligeglad, men typisk bruger man port 9 fordi trafik til den
port bliver smidt væk af maskiner der er tændt, og dermed ikke
laver nogen ulykker.

> Hmmm. Du lader til at være mere rutineret end jeg i WAN/LAN, tror du ikke
> der måske er en i dk.edb.netvaerk der kunne hjælpe dig der ?

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg kan se er det teoretisk umuligt med
Tele2's opsætning, medmindre man sætter en anden maskine / router
imellem (hvorved Tele2's opsætning bliver irrelevant).

Det var kun fordi du havde haft det til at virke jeg lige ville høre
om jeg havde overset noget.

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-05-06 17:18

KLIP

> [...]
> imellem (hvorved Tele2's opsætning bliver irrelevant).
>
> Det var kun fordi du havde haft det til at virke jeg lige ville høre

Det har du så ikke, fraset routerløsningen, du ikke vil bruge. Men det
virkede helt bestemt og fint.
Men burde problematikken ikke være det samme som med en router, hvis du
bruger en pc som router (og evt. kører NAT via denne) ?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-06 19:38

Den Tue, 23 May 2006 18:17:59 +0200 skrev u.m.s [3460]:
> [...]
> Men burde problematikken ikke være det samme som med en router, hvis du
> bruger en pc som router (og evt. kører NAT via denne) ?

Nej, hele forskellen er at du havde brug for at tænde en PC bag
routeren. Jeg har brug for at tænde "routeren".

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-05-06 20:05

> Nej, hele forskellen er at du havde brug for at tænde en PC bag
> routeren. Jeg har brug for at tænde "routeren".

Yes. nu prøvede jeg lige at pinge 3.72.255.255 og fik følgende:

Svar fra 83.72.255.255: byte=32 tid=351ms TTL=246
Svar fra 83.72.255.255: byte=32 tid=368ms TTL=246
Svar fra 83.72.255.255: byte=32 tid=430ms TTL=246
Svar fra 83.72.255.255: byte=32 tid=290ms TTL=246

jeg formoder at en af dine ipadresser starter med 3.72.x.y - i princippet
burde magic packet vel blive sendt til hele netværket med ovenstående
ipadresse. Men problemet er jo at pc-en/routeren reelt aldrig er en del af
netværket når den er slukket og derfor ikke rigtig kan vækkes. Måske virker
det med ipadressen 3.72.255.255, det er vel et forsøg værd.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-06 20:31

Den Tue, 23 May 2006 21:04:46 +0200 skrev u.m.s [3460]:

> [...]
> Svar fra 83.72.255.255: byte=32 tid=290ms TTL=246
>
> jeg formoder at en af dine ipadresser starter med 3.72.x.y

Korrekt.

> - i princippet
> burde magic packet vel blive sendt til hele netværket med ovenstående
> ipadresse.

Men hele hvilket netværk? Den /19 jeg sidder på går jo kun
fra 83.72.96.0 til 83.72.127.255 (hvis jeg ellers har regnet
rigtigt).

> Men problemet er jo at pc-en/routeren reelt aldrig er en del af
> netværket når den er slukket og derfor ikke rigtig kan vækkes.

Hvis broadcasts kom igennem, burde det virke. Det gør de bare ikke.
Og da der ikke er nogen til at svare på ARP-requests, kan man
ikke sende direkte til en slukket maskines IP-nummer.

> Måske virker
> det med ipadressen 3.72.255.255, det er vel et forsøg værd.

Heller ingen pakker modtaget

Mvh
Kent

Fra : Jan

Dato : 22-05-06 18:04

"Jan" <io@exodus.dk> wrote in message

> Man kan ikke route WOL ip-pakker over Internettet. Du skal måske hellere
> kigge på noget WOR (Wake-On-Ring = modem)...

Jeg trækker med glæde min udtalelse tilbage. For ~3 år siden da jeg søgte
info om lige præcis dette, var svaret flere steder fra at det var umuligt;
derfor min hastige konklusion. Det kan jeg nu se, ikke er korrekt.
Jeg vækkede med succes min laptop, via denne side
http://www.dslreports.com/wakeup, ved at forwarde port 9 i min router til
mit lan's broadcastadresse (192.168.10.255).

Nu skal jeg lige prøve at slå WOL til på et par maskiner og se om alle
tænder, eller om mac-adressen rent faktisk sendes med i pakken.
Det er perfekt timing, for et projekt i nær fremtid kommer til at drage
nytte af denne funktionalitet.

- Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-06 19:23

Den Mon, 22 May 2006 19:04:12 +0200 skrev Jan:
> [...]
> tænder, eller om mac-adressen rent faktisk sendes med i pakken.
> Det er perfekt timing, for et projekt i nær fremtid kommer til at drage

Mac-adressen er med i pakken (5 gange endda, for hvis nu netkortet
skulle være sløvt i opfattelsen), så du kan tænde lige den maskine
du vil. Jeg bruger det selv til at tænde min PC på arbejdet når
jeg skal have fat i den hjemmefra, og det er IKKE samtlige PC'er
i bygningen der tænder

Mvh
Kent

Fra : Jan

Dato : 22-05-06 19:31

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Jeg bruger det selv til at tænde min PC på arbejdet når
> jeg skal have fat i den hjemmefra, og det er IKKE samtlige PC'er
> i bygningen der tænder

Se, det kunne ellers være spas hvis man tilfældigvis viste hvornår
rengøringsdamen var der :)

- Jan