Slukning af extern harddisk
Fra : knuden

Dato : 19-05-06 10:40

Jeg ville gerne at min harddisk slukkede, når jeg slukkede min
computer.. Kan man instille computeren til at gøre dette? Min harddisk
er en maxtor personal storage 3100 (200GB) med extern strømforsyning
og jeg kører med win XP

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 19-05-06 11:00

"knuden" <knud_iversen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nej - men kunne du ikke bruge en USB skinne?

Fra : Kent Friis

Dato : 19-05-06 15:23

Den Fri, 19 May 2006 11:59:32 +0200 skrev Karl Erik Nielsen:

> [...]
> og jeg kører med win XP
>
> Nej - men kunne du ikke bruge en USB skinne?

Dem der alligevel ikke virker medmindre PC'en er så gammel at den
slukker strømmen til USB-porten?

Mvh
Kent

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-06 15:57

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:446dd4a8$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...

> Dem der alligevel ikke virker medmindre PC'en er så gammel at den
> slukker strømmen til USB-porten?

Måske skal du have opgraderet din viden. I dag er det endda ikke
ualmindeligt du i BIOS kan styre det separat på de forskellige
USB stik.
Min egen ASUS A8V slukker i fronten - også ved standby, jeg
har ikke tjekket de øvrige bag på.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-05-06 16:04

Den Fri, 19 May 2006 16:56:42 +0200 skrev Morten Jørgensen:

> [...]
> USB stik.
> Min egen ASUS A8V slukker i fronten - også ved standby, jeg

Det er ingen garanti for at andres maskiner gør det samme. Hverken
min, min brors, eller en kammarats slukker (og kan heller ikke
konfigureres til det).

Mvh
Kent

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-06 20:23

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:446dde6c$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er ingen garanti for at andres maskiner gør det samme. Hverken
> min, min brors, eller en kammarats slukker (og kan heller ikke
> konfigureres til det).

Nej - i har jo været uheldige så hvad det angår. Men det er ikke sådan
generelt at strømmen ikke kan afbrydes på nye motherboards.
Jeg formoder har kendskab til evt. at disable det i BIOS. Evt. er
det kun nogle af stikkene der bliver afbrudt og i nogen tilfælde
er det via en jumper på bundkortet ifm. f.eks. at kunne tænde for
PC via tastatur mm.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-06 00:06

Morten Jørgensen <mj_500@sol.dk> wrote:

> [...]
>det kun nogle af stikkene der bliver afbrudt og i nogen tilfælde
>er det via en jumper på bundkortet ifm. f.eks. at kunne tænde for

Det er sgu' ikke altid ligetil at gennemskue BIOS indstillingerne...

På en af mine maskiner er det 'USB Keyboard' indstillingen der
kontrollerer spændingen på USB-portene

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 05:51

Kent Friis skrev:

> Dem der alligevel ikke virker medmindre PC'en er så gammel at den
> slukker strømmen til USB-porten?

Så køber man bare et adapter kabel til den skinne!

Det kan alle andre end dig finde ud af ......

Jeg har f.eks. nogle med lys i, så man kan se, om maskinen er slukket.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 06:37

Claus Tersgov skrev:

> Så køber man bare et adapter kabel til den skinne!
> Det kan alle andre end dig finde ud af ......
> Jeg har f.eks. nogle med lys i, så man kan se, om maskinen er slukket.

Erfaringen fra andre tråde siger mig, at det måske er for teknisk for Kent
Fris, så her er et billede:

www.tersgov.dk/usbskinnepower.jpg

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 20-05-06 11:41

Den Sat, 20 May 2006 07:36:34 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Erfaringen fra andre tråde siger mig, at det måske er for teknisk for Kent
> Fris, så her er et billede:

Bare fordi jeg ikke kan forstå hvorfor et kredsløb der kan tænde
og slukke en diode ikke kan udvides til at kunne tænde og slukke
et relæ, når du ikke giver anden forklaring end "fordi det er et
5-volts relæ", så tror du ikke jeg kan forstå et simpelt kabel?

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 20-05-06 08:36

Den Sat, 20 May 2006 06:51:21 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Så køber man bare et adapter kabel til den skinne!

Hvilket adapterkabel snakker du om? Det var ikke en af de muligheder
der var nævnt i vores tidligere diskussion. Der var forslag der
involverede at bore hul i kabinettet, men det er jeg ikke interesseret
i.

Hvis der findes et stik uden på maskinen som man med sikkerhed kan
bruge, så burde dem der fandt på skinnerne IMHO have brugt det stik
i stedet for USB.

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 16:02

Kent Friis skrev:

> [...]
> der var nævnt i vores tidligere diskussion. Der var forslag der
> involverede at bore hul i kabinettet, men det er jeg ikke interesseret

Du læse folks indlæg, som fanden læser biblen. Der er ingen, som har omtalt
at bore hul i kabitettet!

Hvorfor kan du ikke bar finde ud af at fjerne et blindæksel ?????

Dit problem er, at du med vold og magt VIL være verdensmester og lave ALT om
til kæmpeprobemer.

> Hvis der findes et stik uden på maskinen som man med sikkerhed kan
> bruge, så burde dem der fandt på skinnerne IMHO have brugt det stik
> i stedet for USB.

Det findes heller ikke, så hvorfor ævler du om det?

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 20-05-06 16:18

Den Sat, 20 May 2006 17:01:46 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Du læse folks indlæg, som fanden læser biblen. Der er ingen, som har omtalt
> at bore hul i kabitettet!

Nej, strømmen er udvendigt, og stikket fra strømforsyningen sidder
indvendigt. Uden hul kommer der ikke noget kabel igennem.

> Hvorfor kan du ikke bar finde ud af at fjerne et blindæksel ?????

Du mener et af 5 1/4" slots'ene foran? Det ville da se for dumt ud.

Eller mener du at jeg skulle ofre et PCI-slot, når grunden til at
jeg allerede har afvist at købe et ekstra USB-kort var at der i
forvejen altid er for få PCI-slots?

> Dit problem er, at du med vold og magt VIL være verdensmester og lave ALT om
> til kæmpeprobemer.

Nej, jeg ville bare advare spørgeren om at det ikke er sikkert at
strøm-spare-skinnen virker med den maskine han har valgt, og han måske
burde undersøge det inden han går ud og spilder en masse penge på
noget han måske ikke kan bruge.

> Det findes heller ikke, så hvorfor ævler du om det?

Jeg gik ud fra at du med adapter-kabel mente til et stik, og ikke til
at bore et hul i maskinen.

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-06 16:09

Kent Friis skrev:

> Hvilket adapterkabel snakker du om? Det var ikke en af de muligheder
> der var nævnt i vores tidligere diskussion. Der var forslag der
> involverede at bore hul i kabinettet, men det er jeg ikke interesseret

Citat:

Skær USB stikket af, og sæt den i stedet til rød og sort på eet af
strømstikkene. Så slukker den sammen med din computer.

Citat slut.

Problemet er, at det er for *simpelt* for dig. Det kræver ikke andet end en
stjerneskruetrækker, en hobbykniv eller saks og lidt tape.

Men hvorfor dog gøre det, når man i stedet kan skabe en masse bavl ud af
ingenting?

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 20-05-06 16:20

Den Sat, 20 May 2006 17:09:17 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Citat:
>
> Skær USB stikket af, og sæt den i stedet til rød og sort på eet af
> strømstikkene. Så slukker den sammen med din computer.
>
> Citat slut.

Som sidder inde i kabinettet, derfor "involverede at bore hul i
kabinettet".

> Problemet er, at det er for *simpelt* for dig. Det kræver ikke andet end en
> stjerneskruetrækker, en hobbykniv eller saks og lidt tape.

Nej, problemet er at det slet ikke var relevant for mit oprindelige
spørgsmål.

> Men hvorfor dog gøre det, når man i stedet kan skabe en masse bavl ud af
> ingenting?

Af samme grund som jeg hvis jeg spørger i bil-gruppen om hvordan man
skifter olie ikke vil nøjes med et forslag om at tage bussen.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-06 00:01

"knuden" <knud_iversen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>computer.. Kan man instille computeren til at gøre dette? Min harddisk
>er en maxtor personal storage 3100 (200GB) med extern strømforsyning

Den skulle da meget gerne lukke ned helt automatisk når du slukker
computeren ?!?!

<mlr>

Fra : Deaster

Dato : 20-05-06 10:34

Michael Rasmussen skrev:

> Den skulle da meget gerne lukke ned helt automatisk når du slukker
> computeren ?!?!

Hvordan det? Min commputer har ihvertfald ikke mulighed for at trykke
på powerknapperne på min eksterne harddiske

Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-06 10:51

Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

>Hvordan det? Min commputer har ihvertfald ikke mulighed for at trykke
>på powerknapperne på min eksterne harddiske

Ok, jeg vrøvler

I hvert fald delvist. Min ene usbkasse er passivt kølet, og her spinner
disken ned når jeg lukker computeren...

Men den anden kasse er med aktiv køling, og den bliver stående med
kørende blæsere og roterende disk. Kølingen kan jeg nok ikke ændre på,
men den roterende disk tror jeg nok kan klares ved at aktivere diskens
Advanced Power Mode, f.eks med IBM/Hitachis Feature Tool - Jeg skal
prøve det ved lejlighed....

<mlr>