Ny CPU
Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 12-05-06 17:01

Halløj

Jeg kører en pentium 4 3.2 ghz (540J) på et ASUS P5GD1.

Jeg synes at den bliver meget varm ved krævende spil (over 60 grader i
følge Asus probe).

Ville det hjælpe noget at skifte til en 640 ??

6 serien skulle ikke blive så varm som 5 serien ??

på forhånd tak

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 12-05-06 18:06

On Fri, 12 May 2006 18:01:17 +0200, Peer Krogh Petersen wrote:

> Jeg synes at den bliver meget varm ved krævende spil (over 60 grader i
> følge Asus probe).

Hvor varm kan den tåle at blive?

Tomas

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 12-05-06 18:32

Tomas Pedersen skrev:

> Hvor varm kan den tåle at blive?

Det er jeg ikke helt sikker på.
"Alarmen" i Asus probe aktiveres ved 72 grader - det har jeg heldigvis
ikke prøvet

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-06 15:20

Tomas Pedersen wrote:
> Hvor varm kan den tåle at blive?

Sikkert ret varm, og den throttler vel når den kommer for højt op.

Vi har en P4-maskine med en 3.noget GHz socket 775-cpu af en art ude
på jobbet, den bliver af og til 95c når den arbejder.

Det er dog med vilje, ingen gider nemlig høre på dens hysteriske
stock-blæser, så speedfan er installeret og har fået ordre på at holde
RPM nede indtil cpuen er over 90c.

Den har kørt stabilt sådan i ca. 4-5mdr, alt imens jeg har glemt at
få købt en anden kølebandit til den.. ;)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-05-06 00:05

Hej Hans Joergensen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Sikkert ret varm, og den throttler vel når den kommer for højt op.

Ja, for Prescott-serien sker ved 95-100 grader.

Den er bygget til at kunne tåle varme. Sammenlignes med fx den lidt
ældre Northwood-serie (også P4-noget), slår denne fra ved 75-80 grader.

Jeg kan naturligvis ikke huske, hvor jeg engang så de data.
Men i mangel af bedre er det refereret i
<http://www.digital-daily.com/cpu/prescott-c/index02.htm>.

> [...]
> stock-blæser, så speedfan er installeret og har fået ordre på at
> holde RPM nede indtil cpuen er over 90c.

Det *er* så en fra Prescott-serien - og I kunne endda tillade den 2,
måske endda 3 grader mere

Men som du antyder (hvis jeg tolker dig korrekt, sådan mellem
linjerne), er der også for mig at se en tendens til at kigge for meget
på temperaturer og blande CPU'er i én pærevælling, hvilken man ikke
kan.

Lidt ekskursivt lavede Intel med Prescott faktisk en imponerende
konstruktion og har et formidabelt potentiale. Fx er den allerede
forlængst testet pålidelig med op til 7 GHz (hvilket jeg heller ikke
kan finde, men der er i mangel af primær også her en sekundær
reference, <http://news.softpedia.com/news/7GHz-Pentium-6202.shtml>).

(Problemet med serieproduktion i den hastighedsklasse er så "bare" at
lede varmen væk hurtigt nok med et system, som folk kan leve med

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-05-06 18:57

Hej Peer Krogh Petersen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Jeg kører en pentium 4 3.2 ghz (540J) på et ASUS P5GD1.
>
> Jeg synes at den bliver meget varm ved krævende spil (over 60
> grader i følge Asus probe).

Jeg bruger en Pentium 4 3 GHz (530). Den er altså typisk 62-63 grader,
når den står og sover (dvs. stået ved 0-5% udnyttelse gennem de seneste
snes minutter). Arbejder den heftigt gennem længere tid stiger den kun
til ca. 65-68 grader. Jeg har aldrig set den komme højere.

Der er meget, meget lidt temperaturforskel på den CPU-type uanset om
den sover eller arbejder voldsomt.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Khawk

Dato : 12-05-06 20:37

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse news:Xns97C1CAF489386RudiStegen@sunsite.dk...

> [...]
> til ca. 65-68 grader. Jeg har aldrig set den komme højere.
>
> Der er meget, meget lidt temperaturforskel på den CPU-type uanset om

En af mine kammerater har en 3.4GHz (550) som har været oppe at runde de 90 grader ifølge dtemp. Det er dog blevet lidt bedre efter køleren blev korrekt monteret, men stadig ikke godt nok efter min mening da kontaktfladen på køleren ikke er plan nok, men min kammerat gider ikke at gøre noget ved det. Det er en Scythe Ninja han har.
Idle temperatur på hans computer er nu 62 grader og under full load ryger den op på 74

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 22:57

"Khawk" <khawk@FjernDette.edb.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hvordan får du Dtemp til at måle cpu-temperatur ?

mvh
Ebbe

Fra : Khawk

Dato : 13-05-06 04:20

"Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse news:446504a4$0$122$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Khawk" <khawk@FjernDette.edb.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvordan får du Dtemp til at måle cpu-temperatur ?
>
> mvh
> Ebbe

Pinligt!! Du har fuldstændigt ret. Det er ikke dtemp, det var bare mig der huskede forkert. Jeg skal lige have spurgt ham hvad det er programmet hedder når jeg nu ikke selv kan huske det. (det viser temperaturen med blå (mener jeg) skrift nede ved siden af uret i windows).

jeg vender lige tilbage senere med programmets navn.
Undskyld fejlen

Mvh
Kim

Fra : Hans

Dato : 13-05-06 06:47

Khawk wrote:

> jeg vender lige tilbage senere med programmets navn.
> Undskyld fejlen

Det kan være programmet Speedfan eller Motherboard Monitor (MBM) du tænker
på.

Hans

Fra : Khawk

Dato : 14-05-06 10:53

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:446572ec$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan være programmet Speedfan eller Motherboard Monitor (MBM) du tænker
> på.
>
> Hans
Du har ret. Det er speedfan.

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 08:15

"Khawk" <kh1609REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

No problems Jeg undrede mig blot over, om der måske skulle være et andet
prg af det navn, det ville da ikke være utænkeligt.
Selv er jeg glad for Everest til det meste, men Dtemp er et sødt lille et at
ha' kørende i baggrunden.

mvh
Ebbe

Fra : Peter Martinsen

Dato : 13-05-06 04:26

"Peer Krogh Petersen" <peer@krogh.mail.dk> wrote in message
> [...]
> følge Asus probe).
>
> Ville det hjælpe noget at skifte til en 640 ??
>
> 6 serien skulle ikke blive så varm som 5 serien ??

Hej Peer

Det er godtnok nogle høje temp. jeg ser her !

Var det ikke en ide med at prøve andre kølere ?

Selv har jeg en Pentium D (950) DualCore 3.4Ghz
som kører Seti 24/7 med fuld ydelse, og jeg har aldrig
set en temp. over 48 grader !

Mvh Peter

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 13-05-06 07:51

> Var det ikke en ide med at prøve andre kølere ?

Nu prøver jeg lige med et bedre kabinet. (Antec TX640B).

Køleren er den der fulgte med boxen.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-05-06 10:03

<peer@krogh.mail.dk> wrote:

> [...]
> følge Asus probe).
>
> Ville det hjælpe noget at skifte til en 640 ??
>
> 6 serien skulle ikke blive så varm som 5 serien ??

Hej
Du har en Prescott/press-hot cpu den er kendt og berygtet for sin MEGET
høje arbejds temperatur. Det er en cpu som aldrig brude være sendt på
markedet. Og det er mig ufatteligt at der overhovedet er nogen som vil
købe en sådan. Når AMD64 er den langt overlegen på alle punkter.
Du skal ikke forvente væsentlig lavere temperatur på den med mindre du
køber highend luftkøler eller væskekøler.
Men når det er sagt så skal du bare tage den høje temperatur helt roligt.
Så længe maskinen ikke låser eller går ned så betyder temperaturen intet.
Desuden kan du ikke regne med aflæsningen, den kan være meget upræcis.
Din cpu vil sikkert have en forkortet levetid med en høj temperatur, men
det beyder ikke noget om den kan leve i 20 eller kun 10 år. Den er sikker
alligevel ikke noget værd om 10år af andre grunde.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 13-05-06 14:16

Thomas Hansen skrev:
> [...]
> markedet. Og det er mig ufatteligt at der overhovedet er nogen som vil
> købe en sådan. Når AMD64 er den langt overlegen på alle punkter.

Jeg har da også overvejet at skifte til AMD.

Jeg har i dag købt et nyt kabinet (Antec TX640B) og det er jo som at få
en helt ny PC

Mit største problem har nok været manglende køling.

Tak til alle for de gode kommentarer.

mvh

Peer

Fra : Kasper

Dato : 13-05-06 19:49

> Jeg har da også overvejet at skifte til AMD.

Hej

Min 4200+X2 bliver ved idle 35-40 grader og så 40-50 grader når den
jobber...

Der er monteren en større kobberblæser der køere med lige under 1000rpm

Kasper