PC Media Licnes
Fra : Lars S. Jensen

Dato : 10-05-06 09:05

Ja , så ska vi til at betale Media PC Licens også - hva bliver det næste
????

Mvh.

Lars

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-05-06 09:33

Lars S. Jensen <Lars-S-J@Post4.Tele.Dk> skrev:

> Ja , så ska vi til at betale Media PC Licens også - hva bliver det
> næste ????

Det er da klart. Ellers vil DRs licensmidler med tiden forsvinde som dug for
solen.

Mvh.

Karsten

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-06 17:48

Den Wed, 10 May 2006 10:33:23 +0200 skrev Karsten Jensen:

> Det er da klart. Ellers vil DRs licensmidler med tiden forsvinde som dug for
> solen.

Du mener efterhånden som folk finder ud af at der er bedre underholdning
på nettet, og nyhederne der er både mere mangfoldige, og nemmere at
sammenligne med konkurrenterne for at se sagen fra flere sider?

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 10-05-06 14:39

"Lars S. Jensen" <Lars-S-J@Post4.Tele.Dk> skrev i en meddelelse
> Ja , så ska vi til at betale Media PC Licens også - hva bliver det næste
> ????
> .
Nej. Du skal ikke også betale medie-pc-licens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-05-06 18:22

Lars S. Jensen wrote:
> Ja , så ska vi til at betale Media PC Licens også - hva bliver det
> næste ????
> Lars

Du skal ikke betale nogen licens for PC'en - du skal betale licens hvis du
kan se TV på din PC på samme måde som du skal hvis du ser TV på et TV - og
det er vel egentlig rimelig nok - det er jo de samme programmer, du ser.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-06 18:26

Den Wed, 10 May 2006 19:22:18 +0200 skrev Jan Vestergaard:

> [...]
> det er vel egentlig rimelig nok - det er jo de samme programmer, du ser.

Der har været en kæmpe diskussion om emnet på news.dk, og de
udsnit er lovforslaget der blev postet nævner *ikke* et ord om
en tuner (TV-tuner-kort), men blot en PC.

Lovforslaget er kommet efter en undersøgelse der viste at mange
tusinde danskere hver dag besøger www.dr.dk og DR har i længe ønsket
at få licens på PC'er eller internet-opkoblinger af den grund.

At dømme efter hvordan reglerne hidtil har været, skal du ikke forvente
at man bliver spurgt om hvorvidt kan kigger på www.dr.dk, men at
licensen bliver opkrævet for *muligheden* for at se siden (uanset om
det så ville kræve en investering oveni PC'en). Præcis ligesom jeg skal
betale licens for mit TV, selvom min parabol peger mod astra, og
min gode gamle PAL satellit-modtager ikke kan modtage hverken
D2-Mac eller digitale kanaler.

Mvh
Kent

Fra : N?far \( 8600 \)

Dato : 10-05-06 20:02

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kent
> --
> Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Kan man ikke læse noget konkret omkr. emnet ?

Spørgende om at en bruger af en PC:
a) uden Internet, uden PC-tuner kort
b) tilsluttet Internet men uden TV-tuner kort

fremover kommer til at betale medie-licens ?

Fra : Pipeline

Dato : 10-05-06 23:49

"N?far ( 8600 )" <abcdefNOSPAM@sdklfjsdkf.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke læse noget konkret omkr. emnet ?
>
> Spørgende om at en bruger af en PC:
> a) uden Internet, uden PC-tuner kort
> b) tilsluttet Internet men uden TV-tuner kort
>
> fremover kommer til at betale medie-licens ?

a) Ingen medielicens.
b) Du har ikke brug for tunerkort for at se DR's udsendelser. De kan ses via
internettet. Så har du adgang til internettet, så skal du betale licens.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 00:55

"N?far ( 8600 )" <abcdefNOSPAM@sdklfjsdkf.dk> wrote in message

> Kan man ikke læse noget konkret omkr. emnet ?

Hvis der ikke er fremsat lovforslag endnu er der vel ikke noget at læse om.
Jeg fandt intet hverken på www.folketinget.dk eller www.retsinfomation.dk

> Spørgende om at en bruger af en PC:
> a) uden Internet, uden PC-tuner kort
> b) tilsluttet Internet men uden TV-tuner kort
> fremover kommer til at betale medie-licens ?

Nej, det er utænkeligt. Hvis du ikke har en tuner kan du jo ikke modtage TV.

Mvh. Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-06 10:04

Per, Frb wrote:
> Nej, det er utænkeligt. Hvis du ikke har en tuner kan du jo ikke
> modtage TV.

Jo da - en stor del af f.x. DR's udsendelser kan ses via deres hjemmeside på
internettet.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 10:41

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Jo da - en stor del af f.x. DR's udsendelser kan ses via deres hjemmeside

> internettet.

Ja det ved jeg (bruger selv tv2regionerne.dk meget), men det bliver det ikke
til TV af.

Nu har jeg godt nok ikke checket efter i telelovgivningen, men jeg opfatter
TV eller fjernsyn som udsendelsen af et højfrekvent radiosignal moduleret
med billed- og lydinformation - hvad enten det er analogt eller digitalt -
trådløst gennem luften. Det kræver en særlig modtager (tuner) for at kunne
modtages.

Når du kan se dele af indholdet ved at requeste filer fra en server har det
intet med TV at gøre men er blot afspilning af av-filer som ligger på en
server.

Her er nogle eksempler på filer på en server som kan afspilles, men det gør
det ikke til TV.

http://www.jibjab.com/JokeBox/JokeBox_JJOrig.aspx?movieid=65

http://www.jibjab.com/JokeBox/JokeBox_JJOrig.aspx?movieid=123

http://www.jibjab.com/JokeBox/JokeBox_JJOrig.aspx?movieid=69

De er i øvrigt ret morsomme når man er nået igennem de første 20 s
reklameklip. Hvis forbindelse er langsom vil showet stoppe en gang imellem
til resten af filmen er hjemme,
men så kan man bare spille den en gang til, så kommer det hele flydende fra
cachen.

Mvh. Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-06 11:24

Per, Frb wrote:
> Ja det ved jeg (bruger selv tv2regionerne.dk meget), men det bliver
> det ikke til TV af.

Næh - men lincensen går vel til at lave programmer, da DR ikke har andre
indtægter ?

Om de programmer så udsendes vis et TV-signal eller via internettet er vel
underordnet.

> Når du kan se dele af indholdet ved at requeste filer fra en server
> har det intet med TV at gøre men er blot afspilning af av-filer som
> ligger på en server.

Det er så programmer, som TV selskabet har brugt licens-penge på at lave -
hvorfor skal du kunne se dem gratis via computeren - men skal betale for at
se dem via et TV - det er jo de samme programmer ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 12:05

> [...]
> indtægter ?
>
> Om de programmer så udsendes vis et TV-signal eller via internettet er vel

Licenssystemet for æterbåret levering er en overlevering fra tidernes morgen
hvor man ikke havde andre muligheder for financiering og hvor "man" ikke
mente at borgerne skulle have valgmuligheder og hvor man mente at samfundet
skulle styre borgernes liv i langt højere grad end nu.

> [...]
at
> se dem via et TV - det er jo de samme programmer ?

Medie-filer på DR's server adskiller sig ikke fra medie-filer på nogen anden
server som er tilgængelig via internettet. DR (og. TV2) har valgt at gøre
deres medie-filer frit og gratis tilgængelige for enhver bruger i hele
verden som har adgang til internettet (måske lige undtaget brugere i Den
kinesiske Folkerepublik) Det er DR's eget valg. Hvis de vil have penge for
adgangen står det dem frit at gøre adgangen betinget af et login med et
brugernavn som er betalt med penge. Det har alle andre udbydere af adgang
til medie-filer forstået. Hvorfor er det så svært for DR at gøre lige som
alle andre?

Hvordan skulle afgrænsningen på en licens for internet adgang til
medie-filerne i øvrigt adskilles: Hvis jeg går via firmaets netadgang i
København skulle jeg betale medens jeg kunne gå via netadgangen i Stockholm,
hvorfra filerne vil kunne hentes frit, og slippe for at betale? Det vil
blive noget rod.

Mvh. Per

Fra : isfugl

Dato : 11-05-06 14:38

"Per, Frb" <svar_hellere_i_gruppen> wrote:

> [...]
> København skulle jeg betale medens jeg kunne gå via netadgangen i
> Stockholm, hvorfra filerne vil kunne hentes frit, og slippe for at betale?

tja, noget helt andet er at hvis de begynder at forlange licens bare fordi
man har en pc, med internet. så må man vil også kunne kræve at de lever et
signal der kan forståes af alle, og ikke et eller anden MS-skod ting

--
isfugl

Fra : Søren Andersen

Dato : 11-05-06 05:09

Kent Friis wrote:
> At dømme efter hvordan reglerne hidtil har været, skal du ikke
> forvente at man bliver spurgt om hvorvidt kan kigger på www.dr.dk,
> men at licensen bliver opkrævet for *muligheden* for at se siden

Så alle med internet forbindelse og som dermed har *mulighed* for at besøge
www.dr.dk skal betale licens... så skal DR bare overbevise resten af
verdenen om denne logik og afkræve licens fra dem også?

OK, skulle dette kun gælde for danskere? Hvorfor skulle f.eks "Gør det selv"
magasinet så ikke annullere username / password konceptet og afkræve
abonnement fra alle danskere med adgang til internettet med samme
begrundelse?

Alle danske musikere kunne vel ved samme lejlighed også sende en regning til
samtlige danske husstande med internet og afkræve et beløb for muligheden
for at hente deres samtlige værker?

Etc, etc... skide smart, Egon ;)

PS: Ovenstående spørgsmål er retoriske og ikke personligt rettet til Kent

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Thomas J.

Dato : 11-05-06 07:36

Den 10 May 2006 17:26:17 GMT sendte Kent Friis <nospam@nospam.invalid>
følgende røgsignaler:

> [...]
>licensen bliver opkrævet for *muligheden* for at se siden (uanset om
>det så ville kræve en investering oveni PC'en).

Det ville være politisk selvmord og det ved "kanon-kongen" også.

Men fair nok, så vil ISP'erne nok få henvendelser fra visse brugere,
der vil bede om at få spærret for adgangen til samtlige hjemmesider
der har med radio- og tv-kanaler at gøre.

Det svarer vel til at få plomberet sit antennestik og tuner i tv'et.

I øvrigt så synes jeg at have set et oplæg, der sagde ca. 1000 kr./år
for at kunne se tv via internettet.....Hvorfor fanden skal nogle
slippe til halv pris, når vi andre skal betale TV-licens til ca.
21-2200 kr/år?

Har CyberCity overtaget Licenskontoret?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 16:58

Lars S. Jensen skrev:

> Ja , så ska vi til at betale Media PC Licens også - hva bliver det
> næste ????

Det næste bliver, at fjolser som dig skal betale afgift for at være SÅ
dumme!!

Der er IKKE vedtaget nogle lovforslag!
Der er IKKE fremsat nogle lovforslag til behandling!
Der er IKKE engang bred enighed om et lovforslag!

Partierne har ALENE indgivet deres tanker og ideer til et nyt medieforlig.
Intet andet.

Tænk dig dig om, inden du løber med et åndsvagt rygte, navnlig når du vælger
en gruppe, som omhandler hardware og ikke politik.

Claus