USB 1 eller 2
Fra : Marianne

Dato : 03-05-06 10:01

Hej

Hvordan kan man finde ud af, om ens USB-stik er af typen 1.0 eller 2.0? Kan
en pc have begge typer installeret?

mvh
marianne

Fra : Rasmus Rapand

Dato : 03-05-06 10:12

ha - et spørgsmål du sikkert for besvaret grundigt hvis der sidder en
nørd derude

Jeg er heller ikke sikker i spyttet ang. dette, men det jeg antager er,
at alle nye PCer har USB2 og er kompatible med USB1.

dvs hvis du har en dims du sætter i en nyere PC ( med USB2 ), og
dimsen kører den gamle hastighed, USB1.1, så virker det fint, bare ikke
så hurtigt, men hvis du sætter en nyere dims der kører USB2.0 i en gamle
PC der kun har USB1 installeret kører det i bedste faldt for langsomt -i
værste fald virker det ikke.

Fra : Marianne

Dato : 03-05-06 10:34

> ha - et spørgsmål du sikkert for besvaret grundigt hvis der sidder en nørd
> derude

Oh - ja. Jeg skal nu bare bruge en forklaring for lægfolket.

> [...]
> hurtigt, men hvis du sætter en nyere dims der kører USB2.0 i en gamle PC
> der kun har USB1 installeret kører det i bedste faldt for langsomt -i

Ja, og det er dette 'i værste fald', jeg er nervøs for. Jeg skal købe en
ekstern harddisk til backup, og de kræver 2.0/firewire. Firewire har min pc
ikke, men hvordan kan jeg være sikker på, at den har USB 2.0? Vil helst ikke
smide 2,5 KKR ud ad vinduet.

mvh
marianne

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-05-06 12:10

> [...]
> ikke, men hvordan kan jeg være sikker på, at den har USB 2.0? Vil helst ikke

Du kan købe et PCI kort med både USB2 og FireWire forbindelser for et
par hunrede kroner :)

Mvh
Søren

Fra : Marianne

Dato : 03-05-06 23:35

> Du kan købe et PCI kort med både USB2 og FireWire forbindelser for et par
> hunrede kroner :)

Jow - den maskine, der skal backuppes er en IBM thinkpad - så duer den
løsning vel ikke?

Jeg forsøger at se på systemegenskaberne, som en foreslog.

mvh
marianne

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 15:58

Den Thu, 4 May 2006 00:34:35 +0200 skrev Marianne:

> Jow - den maskine, der skal backuppes er en IBM thinkpad - så duer den
> løsning vel ikke?
>
> Jeg forsøger at se på systemegenskaberne, som en foreslog.

Eller find specs på modellen hos IBM.

Mvh
Kent

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 03-05-06 14:08

KLIP

> [...]
> pc ikke, men hvordan kan jeg være sikker på, at den har USB 2.0? Vil helst

Nu synes jeg at en hd til 2.5 kkr lyder vanvittigt dyrt medmindre det er en
500 GB. Har du overvejet 300 GB til ca. 1500 ? (afhænger naturligvis af dit
backup behov, så det vil jeg naturligvis ikke blande mig i)

USB2 lyder tiltalende, men med Firewire tilslutning kan du opnå bedre
performance og det belaster ikke CPU-en som USB2 hispeed gør.

Du kan købe et PCI kort som nævnt i anden tråd med begge typer af
tilslutninger (eller kun den ene type). Min erfaring er at firewire
tilslutning virker bedre også med DVD-brændere f.eks.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-06 18:35

Den Wed, 3 May 2006 11:34:22 +0200 skrev Marianne:

> [...]
> ikke, men hvordan kan jeg være sikker på, at den har USB 2.0? Vil helst ikke

Glem alt om backup over USB 1.1. Det er simpelthen for langsom til
at du vil få dig taget sammen til at tage backup.

Så hvis ikke du har USB 2.0, så må du enten finde et PCI-kort (kan
vel ikke koste mere end et par 100 kr), eller en IDE-løsning (måske
lidt billigere, men IDE-skuffer er ikke hotplug).

Mvh
Kent

Fra : ai

Dato : 03-05-06 11:12

Hvordan kan man finde ud af, om ens USB-stik er af typen 1.0 eller 2.0? Kan
en pc have begge typer installeret?

du kunne evt kontakte din manual for dit specifikke motherboard,
alternativt fremgår det måske af din Bios-setup hvilken type usb du har.
v/h ain

Fra : Fynbo

Dato : 03-05-06 11:58

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan kan man finde ud af, om ens USB-stik er af typen 1.0 eller 2.0?
> [...]
Højreklik på Denne Computer->Egenskaber->Hardware->Enhedshåndteringen..
Find din USB controller nederst og klik på +.

Står der nogen med Enchaned (<-mulig stavefejl) eller Udvidet
Værstcontroller
så skulle du gerne have USB 2.0, men nogle kabinetter med usb på front
kører måske kun 1.1 på frontstikket.

Fynbo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-06 21:30

> [...]
> Hej
>
> Hvordan kan man finde ud af, om ens USB-stik er af typen 1.0 eller 2.0?

De nyere pc.er har kun usb 2.0 men i en lang periode blev de lavet med både
usb 2 og 1.1.
Hvilket motherboard har du i din pc?
Det står i manualen, hvilke usb porte der er i den.

Kurt